Adam Richardson, az FIA (Brit Tűzvédelmi Szövetség) műveleti vezetője szerint tagjainak ez az érdeklődése késztette a szervezetet arra, hogy további lépéseket tegyen a technológia tűzbiztonsági szektoron belüli alkalmazásának feltárására. Ennek érdekében egy IoT Nyílt Fórumot is létrehoztak.
Iparági előnyök, a kapcsolódás három szintje
Milyen előnyöket kínálhat tehát az IoT a tűzbiztonsági ágazatnak? A brit (és egyébként hazai szabályozásnak is megfelelően) jelenleg a mérnököknek személyesen kell szervizelni a tűzjelző rendszereket, ugyanakkor az IoT technológia adatokat szolgáltathat a feladat hatékonyabb elvégzéséhez.
Mudd szerint három különböző szint létezik, ahol az IoT bekapcsolódhat.
1. szint
Kiberbiztonsági szempontból ezek közül a legbiztonságosabb az egyirányú kommunikáció, amely egy adott eszköz állapotáról ad információt. Ebben az „első szintű” megvalósításban nincs lehetőség kibertámadásra, és az előnyök csak arra korlátozódnak, hogy tudjuk, hogy egy eszköz, például a tűzérzékelő megfelelően működik-e.
2. szint
Sokkal értékesebb a vállalatok számára, különösen a megfelelőség szempontjából, ha az IoT kapcsolat hivatalos nyilvántartást tud adni egy kritikus eszköz állapotáról egy adott időpontban, Mudd ezt tapasztalta is vészvilágítási rendszereknél, de egy -két tűzesetnél is. . Bár látszólag ez még mindig egyirányú kommunikáció, de lehetőséget ad jelentősebb integrációra és egyúttal a „3. szintű” IoT-re való frissítés lehetőségére.
3. szint
Végül, a 3. szint alatt a mérnökök távolról is végrehajthatják a tűzoltó berendezések IT hálózaton keresztüli frissítését, (kétirányú kommunikáció) bár ez növeli a kiberbiztonsági kockázatot, állítja Mudd. Richardson szerint “Ami ezenkívül az IoT lehetősége lenne, ha a szabványok megengednék, hogy az intelligens érzékelők promt adatokat küldjenek az eszközökről, például arról, hogy lemerülőben vannak e az akkumulátorok és mely alkatrészek romlottak el. Így amikor a mérnök megérkezik a rendszert szervizelni, potenciálisan sokkal hatékonyabb munkát tud végezni.”
”Gyakorlatilag minden létező tűzjelző panelre lehet IoT-modult csatlakoztatni, amely párosítható egy mérnöki alkalmazással. „Az IoT-modul sok időt takaríthat meg a szervizmérnöknek, valamint információt szolgáltat arról, hogy egy esemény mikor indul el, legyen az hiba vagy tűz” – mondja Olivier Comets, a WeMaintain tűzvédelmi részlegének vezetője és hozzáteszi: „Az IoT technológia nem szünteti meg a mérnöki munka szükségét, csak azt jelenti, hogy ha hibát észlel, már a javítás előtt szembesül a problémával.”
A megfelelés dokumentálása
A tűzvédelmi nyilvántartások a legtöbb vállalatnál eddig papíralapú naplókat jelentettek a naprakész állapot kötelme mellett. Számos esetben nem történik meg a frissítésük, sőt olykor el is vesznek.
A Tio Fire Safety bevezetett egy digitális tűznaplót, amely lehetővé teszi az összes információ digitális mentését a felhőben, amelyhez több felhasználó is hozzáférhet. A megoldást olyan irányba is fejlesztik, hogy az eszközökbe szerelt IoT-érzékelők el tudják küldeni adataikat az eszközökről közvetlenül a digitális tűznaplóba. Azonban, nem minden tűzbiztonsági terméket lehet, vagy kell digitalizálni, gondoljunk csak a passzív tűzvédelem dominanciájára (pl.sokkal több tűzgátló ajtó van, mint ahány tűzjelző rendszer.)
Itthon a fiREG Kft népszerűsíti komoly eredményességgel digitális tűzvédelmi nyilvántartási megoldását. A szerk.
A jövő
Kétségtelen tehát, hogy az IoT szerepe a tűzbiztonságban növekszik. Az FIA-tagok érdeklődése különösen jelentős Nagy Britanniában és számos cég már bevezette az IoT-megoldásokat, vagy a következő években készül.
Az IoT-re való áttérés azonban nem veszélytelen, különösen kiberbiztonsági szempontból. A tűzbiztonsági eszközök és a karbantartó szervezetek közötti kétirányú kommunikációval elkerülhetetlenül nő a hackerek támadásainak potenciális kockázata. Továbbá mindig aggodalomra ad okot, hogy mi történik, ha bármilyen okból a technológia meghibásodik, és nem tud adatot szolgáltatni.
Forrás: IfsecGlobal, Chris Price