Modelltér I. (1. ábra)
A modellezés során az ajtó átbocsátóképességet, majd lépcsőn történő le, illetve felfelé haladást vizsgáltam. A lépcső méreteknél az OTÉK-ban »253/1997. (XII. 20.) kormányrendelet az országos településrendezési és építési követelményekről« meghatározott értékeket alkalmaztuk. A lépcsőfok magasságok felvételénél az akadálymentes közlekedéshez szükséges 15 cm magas, az építészek által használt általános 16 és 17 cm magas, valamint a lakáson vagy üdülőegységen belüli, időszakos használatú építményszint (például tetőtér) vagy üzemi berendezés megközelítésére szolgáló 20 cm magas lépcső fokmagasságokat vittünk be a modelltérbe.
Ajtó átbocsátóképességének vizsgálata
A modellezés során a haladási sebesség és a nyílás szélesség viszonyát vizsgáltam. A felvett haladási sebességek 0,26 m/s, 0,5 m/s, 0,66 m/s és 1,2 m/s voltak.
Ajtó átbocsátóképesség a haladási sebességek függvényében (2. ábra)
A 0,26 m/s haladási sebességnél 4-64 s, a 0,5 m/s haladási sebességnél 2-63 s, a 0,66 m/s haladási sebességnél 1-62 s valamint a 1,2 m/s haladási sebességnél 0-61 s értékek között történt a 25 fő áthaladása.
Lépcső átbocsátóképességének vizsgálata
A lépcső átbocsátóképesség vizsgálata 0,26 m/s, 0,5 m/s, 0,66 m/s és 1,2 m/s haladási sebesség, négy lépcső méret felvételével – 3. ábra – valamint lépcsőn fel és lefelé haladás figyelembevételével, 32 szcenárióval történt.
fokmagasság (cm) |
fokszélesség (cm) |
15 |
30 |
16 |
30 |
17 |
28 |
20 |
23 |
Lépcsőméretek (3. ábra)
Felfelé haladó lépcső átbocsátóképesség vizsgálata
A modelltér mérete megegyezik a modelltér I. paramétereivel, kiegészülve egy 0,6 m széles egykarú 10 fokú felfelé haladó lépcsővel (4. ábra).
Modelltér II. (4. ábra)
A kapott értékeket a 5-8. ábrák tartalmazzák.
Lépcsők átbocsátóképessége 0,26 m/s haladási sebesség függvényében (5. ábra)
Lépcsők átbocsátóképessége 0,5 m/s haladási sebesség függvényében (6. ábra)
Lépcsők átbocsátóképessége 0,5 m/s haladási sebesség függvényében (7. ábra)
Lépcsők átbocsátóképessége 0,66 m/s haladási sebesség függvényében (8. ábra)
A 0,26 m/s haladási sebességnél 149-212 s, a 0,5 m/s haladási sebességnél 81-116 s, a 0,66 m/s haladási sebességnél 63-88 s között értékek, valamint a 1,2 m/s haladási sebességnél 61 s alatt történt a 25 fő áthaladása.
Lefelé haladó lépcső átbocsátóképesség vizsgálata
A modelltér mérete megegyezik a modelltér I. paramétereivel, kiegészülve egy 0,6 m széles egykarú 10 fokú lefelé haladó lépcsővel (9. ábra).
Lépcsők átbocsátóképessége 1,2 m/s haladási sebesség függvényében (9. ábra)
Lépcsők átbocsátóképessége 0,26 m/s haladási sebesség függvényében (10. ábra)
Lépcsők átbocsátóképessége 0,5 m/s haladási sebesség függvényében (11. ábra)
Lépcsők átbocsátóképessége 0,66 m/s haladási sebesség függvényében (12. ábra)
Lépcsők átbocsátóképessége 1,2 m/s haladási sebesség függvényében (13. ábra)
A 0,26 m/s haladási sebességnél 149-204 s, a 0,5 m/s haladási sebességnél 81-109 s, a 0,66 m/s haladási sebességnél 63-83 s közötti értékek, valamint a 1,2 m/s haladási sebességnél 61 s alatt történt a 25 fő áthaladása.
Értékelés
A 36 modellezett szcenárió során másodpercben kapott értékeket a 1. táblázatban foglaltuk össze. Megállapítható, hogy ajtó áthaladás sorban és az 1,2 m/s haladási sebesség oszlopban megegyező értéket kapunk. A lépcső méretek már befolyással bírnak az áthaladási tényezőre. A 0,26 m/s haladási sebességnél a lefelé haladás a 15/30-as lépcső kivételével eltérés figyelhető meg. Más haladási sebességeknél csak a 20/23-as lépcsőnél van a le, illetve felfelé haladás esetén különbség.
áthaladás (m/s)
|
0,26
|
0,5
|
0,66
|
1,2
|
ajtó
|
61
|
61
|
61
|
61
|
lépcsőn fel 15/30
|
149
|
81
|
63
|
61
|
lépcsőn fel 16/30
|
159
|
83
|
65
|
61
|
lépcsőn fel 17/28
|
189
|
89
|
76
|
61
|
lépcsőn fel 20/23
|
212
|
116
|
88
|
61
|
lépcsőn le 15/30
|
149
|
81
|
63
|
61
|
lépcsőn le 16/30
|
156
|
83
|
65
|
61
|
lépcsőn le 17/28
|
166
|
89
|
68
|
61
|
lépcsőn le 20/23
|
204
|
109
|
83
|
61
|
Kapott áthaladási értékek másodpercben (1. táblázat)
Az értékek k-tényezőre történő átszámítását a 14. ábrában, valamint a 2. táblázatban foglaltuk össze.
A k-tényező sávdiagramba rendezve (14. ábra)
áthaladás (m/s)
|
0,26
|
0,5
|
0,66
|
1,2
|
ajtó
|
40,98
|
40,98
|
40,98
|
40,98
|
lépcsőn fel 15/30
|
16,78
|
30,86
|
39,68
|
40,98
|
lépcsőn fel 16/30
|
15,72
|
30,12
|
38,46
|
40,98
|
lépcsőn fel 17/28
|
13,23
|
28,09
|
32,89
|
40,98
|
lépcsőn fel 20/23
|
11,79
|
21,55
|
28,41
|
40,98
|
lépcsőn le 15/30
|
16,78
|
30,86
|
39,68
|
40,98
|
lépcsőn le 16/30
|
16,03
|
30,12
|
38,46
|
40,98
|
lépcsőn le 17/28
|
15,06
|
28,09
|
36,76
|
40,98
|
lépcsőn le 20/23
|
12,25
|
22,94
|
30,12
|
40,98
|
A k-tényező meghatározása (2. táblázat)
A kapott k-tényezőkkel az alkalmazott lépcsőméretek figyelembevételével az OTSZ-ben rögzített kiürítés számítási képletek alkalmazása során pontosabb számítási érték feltételezhető.
Veres György, PhD aspiráns, Nemzeti Közszolgálati Egyetem), dr. Kovács Tibor egyetemi docens, PhD / CSc, Óbudai Egyetem
Az ábrákat és a táblázatokat a szerzők készítették
English
Examination Of Throughput By A Computer Aided Modeling
Application of simulations of computer aided modeling for throughput can be used for examination of small but significant details. The throughput factor is one the most remarkable components during practical calculations. In our article we are modeling 36 scenarios.