A londoni Heathrow és Gatwick reptereken tapasztalt rendkívül veszélyes drónberepülések kapcsán idézünk most fel részleteket a hazai helyzetről, Szepessy Kornélnak, a légtérirányítást végző HungaroControll vezérigazgató Origónak a tavalyi év végén adott interjújából.
„… A légtér új jelenségei közé tartoznak az egyre jobban elterjedő drónok is, milyen kihívást, illetve új feladatokat jelent, és milyen szabályozást igényel a drónok egyre szélesebb körű terjedése?”
Éppen a múlt héten történt egy olyan esemény, amikor két leszálló gép pilótái is drónt jelentettek rendkívül veszélyes, 60 méteres közelségből. A drónok térhódítása természetes folyamat, de a példaként említett eset rávilágít arra, hogy a restriktív szabályozás miatt olyan légtérben is felbukkannak és repkednek a drónok, ahol pedig nem kellene. A kérdés komoly, amivel komolyan is kell foglalkoznunk. Mértékadó prognózisok szerint 2020-ra összességében nyolcmillióra növekedhet az üzemben tartott drónok száma.
Az elemzések szerint a világ vezető államai az elkövetkező években – 2025-ig – mintegy 60 milliárd dollárt fektetnek a dróntechnológia fejlesztésébe. Úgy kalkulálunk, hogy 2025-ben napi szinten átlagban 27 ezer drónrepülés várható Magyarországon. Összehasonlításként: Európában jelenleg napi átlagban 30 ezer hagyományos polgári repülésről beszélhetünk. Egy vadonatúj, megszületőben lévő iparág kibontakozásának lehetünk a szemtanúi.