Drónberepülések és védekezés a hazai repterek légterében

A londoni Heathrow és Gatwick reptereken tapasztalt rendkívül veszélyes drónberepülések kapcsán idézünk most fel részleteket a hazai helyzetről, Szepessy Kornélnak, a légtérirányítást végző HungaroControll vezérigazgató Origónak a tavalyi év végén adott interjújából.

Forrás: origo

Forrás: origo

„… A légtér új jelenségei közé tartoznak az egyre jobban elterjedő drónok is, milyen kihívást, illetve új feladatokat jelent, és milyen szabályozást igényel a drónok egyre szélesebb körű terjedése?”

Éppen a múlt héten történt egy olyan esemény, amikor két leszálló gép pilótái is drónt jelentettek rendkívül veszélyes, 60 méteres közelségből. A drónok térhódítása természetes folyamat, de a példaként említett eset rávilágít arra, hogy a restriktív szabályozás miatt olyan légtérben is felbukkannak és repkednek a drónok, ahol pedig nem kellene. A kérdés komoly, amivel komolyan is kell foglalkoznunk. Mértékadó prognózisok szerint 2020-ra összességében nyolcmillióra növekedhet az üzemben tartott drónok száma.

Az elemzések szerint a világ vezető államai az elkövetkező években – 2025-ig – mintegy 60 milliárd dollárt fektetnek a dróntechnológia fejlesztésébe. Úgy kalkulálunk, hogy 2025-ben napi szinten átlagban 27 ezer drónrepülés várható Magyarországon. Összehasonlításként: Európában jelenleg napi átlagban 30 ezer hagyományos polgári repülésről beszélhetünk. Egy vadonatúj, megszületőben lévő iparág kibontakozásának lehetünk a szemtanúi.

2025-re a drónalapú szolgáltatások értéke elérheti a 127 milliárd dollárt. Becslések szerint 2025-re az éves drónrepülések globális száma már a 10 milliós határt fogja súrolni.

A drónipar megjelenése és robbanásszerű fejlődése elengedhetetlenné teszi az ezzel kapcsolatos igényeket kiszolgáló, ám ugyanakkor a biztonságot is garantáló új és adekvát szabályozás megalkotását. Hogyan látja, mik lennének a legfontosabb feladatok, és drónügyben milyen szerepet vállalt a HungaroControl?

Nemcsak a nagyobb légijárműveket, hanem a drónokat is meg kell védeni egymástól. A HungaroControl ezt felismerve létrehozta az UTM (UAV Traffic Management) Innovation Hub-ot, azaz Tudásközpontot, amelynek többek között a megfelelő szabályozási környezet kialakítása, a hazai és regionális felhasználói igények figyelemmel kísérése, dedikált UTM kutatás-fejlesztés, valamint technológia- és rendszerfejlesztés, továbbá egy önálló portál kialakítása és üzemeltetése, illetve a megfelelő információáramlás biztosítása lesz a legfontosabb célja.

Forrás: origo

Forrás: origo

Elvitathatatlan, hogy új és adekvát drónszabályozásra van szükség. Jelenleg a drónfelhasználóknak eseti légtérigényt kell benyújtaniuk a hatósághoz, még jóval a tényleges felhasználási időpont előtt. A mostani keretek között a légtérhasználati engedély kiadása pedig akár a 30 napot is igénybe vehet. Ez a fajta szabályozás már nem életszerű, mert jelentősen meghaladja a hatóság erőforrás-lehetőségeit, ugyanakkor roppant nehézkes, ami pedig nem éppen a drónhasználók jogkövető magatartását ösztönzi.

A jelenlegi körülmények között az illegális drónrepülés gyakorlatilag ellenőrizhetetlen, mert technikailag nem lehet felderíteni, ez pedig már jelentősen veszélyezteti a légiközlekedés biztonságát. Az adekvát drónszabályozással a szabálykövetést kellene ösztönözni, rugalmas, ám a biztonságot maximálisan szem előtt tartó keretek kidolgozásával. Mivel a tervezett UTM-feladatokat a HungaroControl lenne legalkalmasabb ellátni, társaságunk aktívan részt vesz az adekvát, életszerű, ugyanakkor biztonságos keretek megteremtésében.

Forrás: origo.hu

Kapcsolódó cikkek: