A vezeték nélküli eszközök, mint például zárak és a mobiltelefonos azonosítás a beléptető rendszerek piacán való térnyerésének aktuális trendjeivel korábban már foglalkoztunk, a mostani írásban egy megvalósult projekt tapasztalatait foglalja össze Papp Márton az ASSA ABLOY Opening Solutions Hungary Kft. üzletfejlesztési igazgatója.
VISIONAPARTMENTS
A fejlesztés a teljes körűen üzemeltetett lakások piacán szereplő nemzetközi cégnél valósult meg. Az ügyfél az 1999-ben, Svájcban alapított VISIONAPARTMENTS, amely prémium bútorokkal berendezett, teljes üzemeltetési szolgáltatással ellátott lakások fejlesztésével és bérbeadásával foglalkozik.
A vállalat gyorsan növekedett az indulástól kezdve és vált svájci piacvezetővé. Jelenleg több mint 1800 testreszabott ideiglenes lakhatási megoldást kínál Berlinben, Frankfurtban, Lausanne-ban, Varsóban, Vevey-ben, Bécsben, Zug-ban és Zürichben, további helyszínekkel hamarosan pedig Bázelben, Zürichben, Glattbruggben és Genfben. Fokozatosan bővülnek, mind Svájcban, mind külföldön, elsősorban a német nyelvű országokra összpontosítva. Filozófiájuk szerint az általuk üzemeltetett apartman házak a nagyvárosok központjában helyezkednek el, így jól megközelíthetőek, modern stílusban vannak berendezve és felszerelve minden szükséges eszközzel. A heti takarítást és minden karbantartási feladatot is ellátnak. A legtöbb bérlőjük hosszú távon – éves távlatban – szerződik, de a szabad lakásokat rövid időre, 3 naptól, is kiadják.
Back office Varsóból
A feladat tehát az volt, hogy egy olyan beléptető rendszer kerüljön telepítésre, amely nem jár számottevő kábelezéssel, tehát az épületeken nem kell jelentős beavatkozást végezni, de legyen mégis online elérhető és a jogosultság távolról osztható legyen. Hiszen ezek nem egy recepcióval és folyamatos személyzettel ellátott épületek, hanem lakások, amelyekbe az érkező bérlőknek bármikor be kell jutniuk, anélkül, hogy a két fél, kiadó és bérlő találkoznának. A Vision Apartments a működését úgy alakította ki, hogy minden back office tevékenység egy helyen – Varsóban – található irodában végzik. Az itt ülő operátoroknak kell tudni valós időben bejutást biztosítani az ügyfeleiknek és kommunikálni velük. Értjük ez alatt nem csak az első bejutást, de például a tartózkodás meghosszabbítását is. Fontos volt még, hogy az internet elérés hibája esetén is tovább tudjon működni a rendszer offline módon, ne legyen fennakadás a bejutással.
Aperio vezeték nélküli zárak
A megoldást a SEAWING beléptető rendszer telepítése jelentette. A helyszínen Aperio vezeték nélküli zárakat szereltünk fel az ajtókra. A vezérlésről a vezeték nélküli HUB-okon keresztül az SC-1000 eszköz gondoskodik. Rendszer nagy előnye, hogy kombinálhatóak a vezetékes és vezeték nélküli belépési pontok, így a nagyobb forgalmú főbejáratra, ahol a sok olvastatás miatt az elemes megoldás hamar lemerülne, vezetékes olvasót telepítettünk. A felhasználó szempontjából nincs különbség a kezelésnél, hogy az adott ajtón vezetékes, vagy vezeték nélküli maga a zár.
Seawing Integrated Solution (SiS) szoftver
Minden belépésre vonatkozó adat tárolódik a vezérlőben és az alapján történik a beengedésről a döntések meghozatala. A központi Seawing Integrated Solution (SiS) szoftver a cég varsói adatközpontjában fut és VPN kapcsolaton keresztül éri el a helyszíneket. A szoftverben valós időben láthatjuk az összes eseményt, ami történik, változtathatunk a belépési jogokon vagy adhatunk újakat. Hálózati hiba esetén az épületben lévő SC-1000 vezérlő a tárolt állapotnak megfelelően zökkenőmentesen tovább végzi a beléptetést. Amennyiben valamilyen oknál fogva az SC-1000 is meghibásodna, vagy elérhetetlenné válna, a zárakban letárolt mester kártyákkal nyithatóak ajtók.
Az első pilot helyszín telepítése során a választás a PIN-kódra esett, mint azonosítási megoldás. Az operátorok az ügyfél részére generálnak egy PIN-kódot és elküldik e-mailben, valamint beállítják a jogosultságot, hogy mettől meddig mehet az adott lakásba. Automatikusan hozzáadásra kerülnek a főbejáratra, az esetleges köztes ajtókra és a közös helységekre (pl. mosoda) vonatkozó jogok is.
A rendszer úgy került kialakításra, hogy a későbbiekben a PIN-kód helyett a mobilra küldött azonosító kártyákkal legyen lehetőség a belépésre. A megoldás az HID-tól származó Mobile Access alapokon nyugszik, az ügyfél a megkapott tájékoztató email alapján letölti az alkalmazást, a meghívó kóddal aktiválja a kártyáját és a zárakkal NFC-n kommunikálva nyitja az ajtókat.
A kiválasztásnál az is sokat nyomott a latban, hogy integrálhatónak kellett lennie a beléptető szoftvernek. A cég most dolgozik egy új ERP rendszer bevezetésén. A végleges kialakítás szerint az internetes felületen beérkezik a foglalás, visszaigazolják, amely így rögzítésre került az ERP rendszerben és a hátérben automatikusan beállítja a belépési jogokat a SiS-ben. Az ügyfélnek elküldi a generált PIN-kódot vagy mobil azonosítót, természetesen szintén operátori beavatkozás nélkül.
Az első épület 2018 december óta minden fennakadás nélkül üzemel, semmilyen ki esés sem volt a szolgáltatásban. Az operátorok is a kezdeti kisebb bakik után, megszokták a szoftvert és használják. Az idei év végére tervben van egy újabb – több mint 300 apartmant magába foglaló – épület átadása. Várható a folytatás is – a végső cél érdekében – hogy az összes közel 2000 apartman kezelése egységes környezetben, egy központi helyről megoldott legyen.
Kapcsolódó cikkek: