Öt repülőgép és a rajtuk lévő több száz utas nem tudott leszállni kedden este a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, mert egy engedély nélkül használt drón repült az egyik kifutópálya fölé. Az érintett pályát, majd egy másik drón miatt nem sokkal később a másik futópályát is lezárták, a normál üzem csak másfél órával később, este fél tízkor állt vissza, miután az eszközök elhagyták a helyszínt. Mindez azért különösen érdekes, mert egy nappal korábban, hétfőn már lejátszódott ugyanez. A két napon összesen 21 járatot érintettek az incidensek.
A Budapest Airport és a HungaroControl Borsnak küldött tájékoztatása szerint a drónok a futópályát és az irányítótornyot is megközelítették a levegőben, szándékosan zavarták és veszélyeztették a légi közlekedést. (Előző cikkünkben csak esetlegesen feltételeztük a direkt ártó szándékot, de ezek szerint ez tény, ami a lehető legrosszabb hír! A szerk.)
Drónok számára a reptér tiltott zóna
A 250 grammnál nehezebb eszközök reptetéséhez légtérengedély szükséges, de a repülőterek környezetében alapvetően szigorúan tilos ilyen drónokat használni. Bizonyos gyártók drónjai fizikailag be sem tudnak repülni a tiltott zónákba – mondja a Borsnak a Drón Akadémia vezetője, Daubner Csaba. – Egy uniós jogszabály szerint a kezelőnek muszáj látnia az eszközt használat közben, de a technika ezt is megoldja: a kijelző térképet és élőképet is mutat, így akár négy kilométerről is irányíthatunk egy hobbidrónt – magyarázza Daubner, aki csapatával az elmúlt egy évben 1500 embert, köztük az összes állami hatóság munkatársait kiképezte a drónok megfelelő használatára. Mint mondja, az egynapos képzés nem kötelező, de ajánlott. A végén mindenki a jelzésekkel és jogszabályokkal a fejében, valamint üzemeltetési tudással távozhat.