Arcérzékelés és arcfelismerés a GeoVision kínálatában

A videó-megfigyelő piac képviselői közel azonos termékpalettával rendelkeznek. Eszközeik  megjelenésében, felhasznált alkatrészek tekintetében nem igazán tapasztalhatunk kirívó különbséget. Akkor mégis mi az, ami megkülönböztet egy-egy gyártót? A válasz egyszerű: a kamerarendszer lelkét képező analitikák. Ilyen analitika az arcfelismerés is, amely a biometrikus azonosítás egyik kiemelkedően fontos és napjainkban dinamikusan fejlődő ágazata! (tovább…)

Korlátlan finanszírozás, de gagyi munka!

Korlátlan finanszírozás, de gagyi munka!

A történet nagy vonalakban a következő.
Cégünk kb. 5 éve megbízást kapott egy meglévő, akkor kb. 4-5 éves kamerarendszer átvizsgálására illetve javaslatot kértek a kamerarendszer felújítására, mert a rendszer által szolgáltatott képek, nem feleltek meg az elvárt igényeknek. Végül az elnyert megbízás a kamerarendszer teljes felújításáról szólt, a meglévő kábelek megtartásával, mert a föld alatti kábelek kiberhelése tönkretehette volna a csodakertet.

A pénz nem lett volna akadály!

A megrendelőről megemlíteném, hogy egy tőlünk keletebbre lakó, mondhatni “korlátlan” anyagi eszközökkel rendelkező üzletember volt, aki mindenből csak legjobb dolgokat, szolgáltatásokat fogadta el maga körül, és az ezzel járó költségek kevésbé érdekelték, tehát a pálya adott volt egy zseniális színvonalú átgondolt telepítéshez. 
Ebből azt is leszűrhetjük, hogy a színvonalas munkát hazánkban széleskörűen nehezítő, fillérezés, “olcsobbattaláltamazinterneten”, “Míért kell oda olyan és annyi eszköz?”, itt nem merülhettek fel. Mint később megtudtuk,a megbízó a háza építése előtt kijelentette, hogy neki teljesen mindegy mi mibe kerül, de mindenből a legmagasabb minőséget akarja.
A hazai építőipar ismeretének tekintetében, szerintem ez súlyos hiba volt. A biztonsági rendszer kivitelezője ezt meg is értette a maga módján, és ezt a szakmai-gazdasági kihívást a képeken látható minőségben fordította le saját nyelvére.

Mikor lecseréltük a kínai, de talán abból is másodvonalba tartozó kamerarendszert (Vajon miért is ezt a technikát kellett választani?), nem kevés meglepetéssel találkoztunk, ezek közül néhány:

• 3/4″ csőben elvégzett koaxkábel toldások, a csőbe belegyűrve.
• földhurok a kameraképeken.
• kamerákkal szembefordított IR megvilágítás, és infrasorompó.
• leeső BNC csatlakozók.

Korlátlan finanszírozás, de gagyi munka!

Korlátlan finanszírozás, de gagyi munka!

Ha véletlenül az egyik kábel kijön, ki tudja a megfelelő helyre visszakötni?

Az igazi “minőségi” munkára aztán akkor bukkantunk, mikor a riasztórendszeren kértek kisebb átalakításokat. A kivitelezés minőségét jól mutatja a megfelelő akkumulátor választás, és a központ „igényes” kábelbekötése.

Korlátlan finanszírozás, de gagyi munka!

Megtáplálás! Sok kicsi sokra megy? Elég lenne egy, de az megfelelő méretezésű legyen!

Igazi öröm az utólagos javítás az ilyen átlátható rendszeren. Minden egyes vezeték megfogásakor az jár az ember fejében, hogy ha ez most nincs megfelelően bekötve és kijön a helyéről, ember legyen a talpán, aki ezt még egyszer visszaköti a megfelelő helyre…. Végül a riasztórendszer átszerelése elmaradt, de egy analóg Samsung kamerarendszert kiépítettünk, ami azóta is megbízhatóan működik.

HZ.

Ui. Az ilyen színvonalú kivitelezések képesek aztán a szakma egészéről alkotott képet rombolni, hiszen a megrendelő a rossz tapasztalatokat általánosítja. Konklúzió nyilván az, hogy a még megnyugtató nagyságrendű finanszírozás esetében is készül és sajnos nem ritkán, gagyi munka. (A szerk.)

kapcsolódó cikkek:

Egy riasztás és garantált a szívroham. Zárt előszoba + 120dB= örökség

Egy sörösüveg van a kamera helyén! Nézek, mint béka a szatyorból. – Telepítői „Málnaesetek” sorozat I.

Vagyonvédelmi rendszertelepítő 8 általánossal?

 

Térfigyelés 2014! Eredmények-kétségek.

Térfigyelés 2014! Eredmények-kétségek.

Elmondható az, hogy a térfigyelés témaköre annak számtalan aspektusával  ( jogi, technikai, üzemeltetési,  humán stb.), rendszeres témája a médiának, de egyébként a szűkebben vett vagyonvédelmi, bűnüldözési szaksajtónak is.  Nincs min csodálkoznunk, hiszen  köztudott, hogy az utóbbi években ( Budapestet követően, immár vidéken is ), egyre szélesebb körben alkalmazott megoldásról van szó, melynek a kamerák ( leginkább dómkamerák ) képében testet öltött megvalósulását, mi járókelők is, nap mint nap láthatjuk ( nem ritkán vegyes érzelmeket keltve ).  

Ami ugyanakkor a legfontosabb kérdés az persze az, hogy a bűnmegelőzés – bűnüldözés területén (immár a rendőrségi és önkormányzati jelentős ráfordításokat is ismerve) vajon  napjainkban mennyi tényleges haszna van a telepített és működő térfigyelő rendszereknek ?

Mi is a célja a valós idejű video meg figyeléseknek a településeinken. Az  alap  természetesen  a közbiztonság javítása, lehetőség a bűnesetek gyorsabb, eredményesebb felderítésére, de egyben  eszköz a pro aktív bűnmegelőzésre is,  hiszen  – a remények szerint – a parkokba, utcákra, közterületekre és középületekre kihelyezett kamerák elrettentik az elkövetőket, így csökkenthető a vandalizmus, javulhat az állampolgárok biztonság érzése. Más vonatkozásban elmondható, hogy  a rendszerek a városi infrastruktúrák működtetése kapcsán is komoly hatékonysággal alkalmazhatóak ( forgalomszabályozás, havária helyzetek, stb. ).

Az egyre korszerűbb videotechnika eredményeként  egy – a feladatra alkalmas színvonalú,  megfelelően telepített és jól üzemeltett – rendszer  megdöbbentő részletes és pontos képalkotásra képes. A hőkamerák alkalmazásával akár teljes sötétségben, vagy füstben ködben is mód van a képalkotásra. A lightfinder technológia segítségével gyenge fényviszonyok mellett is megőrizhető a színhűség, az egyre szélesebb körben alkalmazott PTZ funkció nagyobb távolságról is képes a speciális zoom technikával adott eseményekbe beletekinteni, módot adva még az arcfelismerésre is.  A valós idejű üzemelés mellett persze a felvételek rögzíthetőek és visszakereshetőek.

A történet tehát mint látjuk elvben „ kerek ” nyilván működőképes és széles körűen közhasznú, hát akkor hol itt a probléma mi okozza a térfigyelés ( video megfigyelés ) gyakorlatát kísérő és szűnni  nem akaró társadalmi vitát?

Térfigyelés 2014!   Eredmények-kétségek.

Az egyik az a konfliktus helyzet ami a telepítést igénylők ( hatóságok, önkormányzatok, tulajdonosok) és a jogvédők között zajlik, aminek oka az, hogy a video megfigyelés és itt is döntően a felvételek rögzítése és visszakereshetősége,  alapvető állampolgári személyiségi jogokat érint, nem beszélve arról, hogy a közterületi térfigyelés esetében a tevékenységhez nem szükséges az állampolgári hozzájárulás és persze arra mód sincs. Mit figyelhet meg a hatóság, melyik hatóság, milyen módszerekkel történhet a megfigyelés, meddig őrizhetőek a felvételek és milyen felhasználhatósággal?  A másik probléma, a jelzett céloknak megfelelően – a már fent említett – tényleges, bizonyítható haszna a térfigyelési tevékenységnek.

Az első kérdésről röviden. Mit jelentenek itt a személyiségi jogok? Csak néhányat felsorolva: jog a békés gyülekezéshez, a véleménynyilvánításhoz, a szabad mozgáshoz, jog a magántitokhoz stb. A megfigyelés  során pedig számos olyan személyes adat kerülhet képbe, amelynek eredménye fenti jogok sérülése lehet érintve az adatvédelmi törvényt, hiszen a hatóság a felvételeket kielemzi, meghatározott ideig őrizheti, – és habár korlátozott – de bizonyos nehezen kontrolálható   irányokba további felhasználásra akár tovább is adhatja ( lásd: később ), no és persze mindannak ismeretében, hogy a képbe kerülő állampolgárok    túlnyomó többsége, nem bűnöző, vagy szabálysértő.   Azaz a működő demokratikus jogállam ( !? ) keretében kell megvalósuljon az a garancia, amely azt biztosítja, hogy a hatóság nem él  vissza az állampolgárról megszerzett információival. A probléma az, hogy a magáncélú video megfigyelésekkel szemben a közterületi térfigyelés gyakorlata, nem elég körültekintően szabályozott. Ismét csak néhány vonatkozást említve: pl. nem mindegy, hogy a képfigyelést kik  végezhetik, mert ez bizony nem kevés adatvédelmi kockázatot jelent ( csak a rendőrség állományába tartozók, mert pl. polgárőrök, nyugalmazott rendőrök, szerződött biztonsági szolgálatok alkalmazottai nem, kivéve a közterület felügyeleti célú térfigyelést  ), a létesítés igényét tanulmányokkal kutatásokkal kell alátámasztani, nem elég önmagában a közbiztonság javítására hivatkozni,  a szabályozás ellenére sem  megnyugtató a felvételek tárolási és megsemmisítési gyakorlata sem.  Egy aktuális terv kapcsán a felvételek akár nemzetbiztonsági célú felhasználásának a lehetősége is felmerül. A népszabadság információi alapján a VIII. kerületbe az önkormányzat megrendelésére telepíteni tervezett és arcfelismerésre is alkalmas eredetileg közbiztonsági célú kamerarendszert, nem a rendőrség üzemeltetné ( amit egyébként a szabályozás előír ), hanem a   nemzetbiztonsági szakszolgálat,  összekötve különböző állami nyilvántartásokkal ( az ügyben állítólag az adatvédelmi hatóság vizsgálódik ).  20140909 budapestlight hu

Na és akkor térjünk át a rendszerek használatához kapcsolódó ismert  tapasztalatokra is. Meglepő, hogy a témát érintően sem országos, sem Budapesti  reprezentatív felmérés eredménye nem ismert. Ugyanakkor kerületi, illetve egyes városi  rendőrkapitányságok alkalmanként foglalkoztak a kérdéssel, helyi statisztikákat vezetve, ebben sajnos elég szegényes a szakirodalom. Nehéz persze a vélt eredményességet tényleges számadatokkal igazolni, mégis nézzünk  akkor egy szűk keresztmetszetű kerületi tapasztalatot 2012 második, harmadik negyedévéből a Főv. X kerületi Rendőrkapitányság dokumentumából. Elmondásuk szerint a fenti periódusban bizonyítottan a kihelyezett kamerák segítségével született 198 szabálysértési feljelentés, két fő elfogás, 24 előállítás,  229 helyszíni bírság, mindösszesen 3 115 000 Ft nagyságrendben. Nyilván  a tényleges eredményesség megítéléséhez itt tudnunk kellene a közterületeket érintő bűncselekmények adott periódusra eső összes kerületi adatait is, no és persze esetleg a kiépítési és üzemeltetési költségeket is, azonban ezt nem érinti a jelzet dokumentum.  Az viszont tudhatjuk, hogy mely cselekmények kapcsán történt a hatósági fellépés: engedély nélküli árusítás, közterületi alkoholfogyasztás, koldulás, gyülekezési jog megsértése, közlekedési balesetek.  Egy kifejezetten sikertörténetnek tekinthető információ a 2000-s évtized közepéről: akkor és jószerével napjainkban is az egyik legszélesebb körben kiépült kamerarendszer az ismert közbiztonsági okokból a Józsefvárosban létesült, több mint száz kamerával, de legalább évi 320 millió Ft -os működési költséggel.  A fő cél a prostitúció visszaszorítása volt, hiszen azokban az években két, háromszáz prostituált kínálta magát a közterületeken. Véleményük szerint a rendszer nagy mértékben  segítette a  prostitúció és az ezzel együtt járó további bűnözési formák ( lopás, garázdaság, testi sértés stb. ) jelentős csökkenését.  További sikertörténetnek mondhatjuk az aluljárok bekamerázását ( habár ez nem kifejezett térfigyelési kategória ), de az nyilvánvaló, hogy az érintett helyeken jelentősen csökkent a garázdaság, a vagyon elleni bűncselekmények száma, egyben a hajléktalan kérdés is kontroláltabb formában vált kezelhetővé. 

20140909 onlinecamera net  Térfigyelés 2014!   Eredmények-kétségek.

 

A témában nyilatkozó rendőrségi  szakembereknek és  kutatóknak  az a véleménye, hogy, nagy általánosságban vélelmezni lehet a kamerarendszerek működtetésének és a bűnözés csökkenésének  összefüggéseit, de nem elsősorban az elfogás és tettenérés vonatkozásában, hanem sokkal inkább az elrettentésben, a visszatartó hatásban,  abban, hogy az érintett területeken csökkenő tendenciát mutatnak a jogellenes tevékenységek. Ezt a vélekedést alátámasztó érdekes külföldi tapasztalat az is, hogy a már felszerelt de még, vagy már nem működő rendszereknek, a bűnmegelőzés területén legalább akkora hatásuk van mint az éppen üzemelő rendszereknek.  Persze az a kockázat is fennáll, hogy a megfigyelt területekről máshová helyeződik át a bűnözési aktivitás.  Szintén külföldi tapasztalat az, hogy az erőszakos bűncselekmények megakadályozásában nincs kimutatható hatása a kamerázásnak.

Végül is talán annyi biztosan kijelenthető, hogy a térfigyelés, egyéb bűnmegelőzési tevékenységekkel összhangban, eredményesen segítheti adott térségek közbiztonságát.

kapcsolódó cikkek:

Korszerűsítette térfigyelő rendszerét Erzsébetváros önkormányzata

Merre tart a videomegfigyelés 2014-ben?

 

Lap teteje