Biztonság a Mercedes gyárban (forrás: vezess.hu)

Biztonság a Mercedes gyárban. Beszélgetés Szekér Péterrel a gyár biztonsági vezetőjével

„Óriási kihívás, egyben megtisztelő feladat volt számomra – egy vidéki hazai rendőr-főkapitányságról érkezve  – a gyár biztonsági folyamatainak a megtervezése a német Daimler AG szakmai elvárásainak megfelelően.”  „ Az utóbbi évek legnagyobb kihívása a vállalati tulajdon védelme, a lopások megelőzése, illetve a bombafenyegetések következtében történt leállások voltak…”. Szekér Péter biztonsági vezetővel beszélgetünk a kecskeméti Mercedes-Benz Gyárban. 

Egy rövid történeti összefoglaló. A Daimler AG 2008-ban több versengő kelet – európai (de egyben hazai) helyszín közül döntött Kecskemét mellett (pontosabban az M5 ás az 5-ös autóút közti terület Kecskemét déli kivezető térségében). Az építkezés 2009-ben kezdődött; az átadásra 2012 márciusában került sor.
Kedves Péter! Bízvást állíthatjuk, hogy az utóbbi évtized kiemelkedő presztizsberuházásának helyszínén járunk. Komoly sikert és egyben lehetőséget is jelent az ország és persze a térség számára is egy ilyen színvonalú munkakultúra jelenléte a mindennapokban. Hogyan épült ki a biztonságvédelem az évek során?
A kérdés telitalálat, mert az ember már az indulás pillanataitól szembesült a létesítményüzemeltetés tervezése során is a tudatossággal, a széleskörű tapasztalatokkal, az elvárások pontos megfogalmazásával.

Ön hogyan került a Céghez?

Pályázat során esett rám a választás 2010-ben, azt megelőzően a Vas Megyei Rendőr-főkapitányságon dolgoztam, bűnügyi területen, így létesítménybiztonsági kérdésekkel ezt megelőzően közvetlenül nem foglalkoztam.  A feladat a gyár biztonsági folyamatainak, szervezeténekmegtervezése, kiépítése volt. Hospitációk keretében Németországban ismerkedtem meg a Daimler hagyományaival és a konszern alap biztonsági folyamataival.  A szakmai ismereteken túl legalább annyira fontosnak tartották  a vezetői munkához nélkülözhetetlen emberi készségek képességek tesztelését, fejlesztését,  így a kreatív és megoldás centrikus gondolkodást, a nyitottság igényét, készséget a pozitív emberi kapcsolatokra stb.

Biztonság a Mercedes gyárban (forrás: bevezetem.hu)Mennyi idő alatt és végül is hogyan állt össze a biztonságvédelmi koncepció?

A tervezés közel egy évet vett igénybe, és ami talán a legnehezebb volt, a konszern alapelvárásaira építve  kellett olyan biztonsági projektet összeállítani, amelyik messzemenőkig figyelembe veszi a helyi (hazai) sajátosságokat.  Szokatlan volt, hogy a szigorúan vett létesítménytechnikai és élőerős biztonsági követelmények kidolgozásán kívül, további szempontokat is át kellett tekinteni. Ennek érdekében meg kellett próbálni viszonylag pontos képet kapni a térségi, az ágazatra jellemző és egyáltalán a hazai bűnelkövetések domináns típusairól is.  De a munkahelyi potenciális bűncselekmények lehetőségét mérlegelve általános erkölcsi kérdések is felmerültek, mint ahogy szempont volt a munka megfizetettségének és megbecsültségének hazai (térségi) helyzete is stb. Azaz, egy igencsak összetett feladatról volt szó, hiszen a különböző  helyi realitásokhoz igazodva a biztonsági koncepciónak is más és más hangsúlyai lehetnek és vannak is  A konkrét intézkedésekmegtervezését, tehát széleskörű „kitekintés” előzte meg.  A konklúzió persze senki számára sem lehetett meglepetés: a fő szempont, amit figyelembe kellet vennünk a tervezésnél, hogy itthon kiemelten kezelendőa vagyon elleni bűncselekmények miatti veszélyeztetettség a termelő üzemekben is.
Biztonság a Mercedes gyárban
Tapasztalatai szerint a biztonság mely területei jelentik Önök számára a hétköznapok során a legjelentősebb kockázatokat?

Először talán a szervezett formában elkövetett lopások kockázatáról kell beszélni (ez a több szereplős, előre megtervezett és időben is hosszabb távot érintő történő, jelentős kárértéket elérő cselekményeket jelenti). Ezt figyelembe véve, kiemelt szerepe van a beléptetés és kilépés kontrollnak, a személy-, gépjármű- és áruforgalmat érintően egyaránt. Gondoljunk csak bele a nagyságrendekbe. A gyárban kb. 4000 ember dolgozik, ehhez jön a beszállítói és egyéb látogatói napi létszám. A logisztika szervezésében 2000-2500 kamion érkezik hetente a gyárba, az alkatrészeket és egyéb anyagok beszállítva. Óriási feladat tehát a beérkeztetés és a raktározás. Több külső beszállító is végez az üzem területén előkészítő munkákat az összeszerelés során, gyár a gyárban” pl. így készülnek az ülések. Ez a biztonság szempontjából persze azt jelenti, hogy nem csak a saját dolgozókra kell figyelmet fordítani.
Biztonság a Mercedes gyárban (forrás: autopolt.hu)

Tudjuk azt, hogy a közveszéllyel fenyegetés (bombariadók) is kiemelt problémát jelentettek az utóbbi években, amelynek eredményeként új biztonsági szabályozást vezettek be.

Valóban olyan problémára kellett megoldást találjunk, amely az anyagi veszteségen túl megbénítottaa gyár életét, továbbá több ezer embernek okozott kellemetlenséget. A tavaly augusztusi jogszabály módosításig a termelő üzemekben bombariadó esetén azonnal le kellett állni a termeléssel és a átvizsgálás idejére el kellett hagyni az üzemet.  Nyilván érthető, hogy egy autógyár esetében a termelésleállás mekkora anyagi veszteségeket jelentett. 2012-ben egy, tavaly viszont már négy leállásunk volt. A rendőrség által lefolytatott nyomozás egyébként minden esetben felderítette az elkövető személyét. Tenni kellett tehát valamit és egy szakértői team közreműködésével sikerült egy olyan jogszabály módosítást kidolgozni, amely lehetővé tette ilyen helyzetekben a rendőri szervek számára a mérlegelés lehetőségét, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy automatikus kiürítés nélkül folyamatos üzem mellett lehet sort keríteni a kialakult helyzet kivizsgálására. (A közveszéllyel fenyegetés szabályozási kérdéseiről lásd még cikkünk
Biztonság a Mercedes gyárban (forrás: autoszektor.hu)
Ez persze az üzemi biztonsági szabályozás ismételt áttekintését, részleges újraszabályozását és persze döntően a személyi beléptetés és beérkező logisztikai és áruforgalom területén folyó kontrolltevékenység szigorítását jelentette, a szűrés, megelőzés céljával, nem kevés biztonságtechnikai invesztícióval. Az új rendszert oktatásokat, vizsgákat és a rendőrségi auditot követően lehetett bevezetni. (A személy be és kiléptetés gyakorlatát mi is tapasztaltuk dokumentum és csomagvizsgálattal fémkeresős átvizsgálással. A szerk.).

Értjük, persze ami nem világos az, hogy milyen módon lehet azonnal véleményt alkotni egy fenyegetés komolyságáról?
Mondhatjuk, hogy ez nincs a mi „orrunkra sem kötve”, mindenesetre a rendőrség szerint meglehetősen jól és gyorsan szűrhetőek a ténylegesen komolyan vehető fenyegetések. Ami azonban változatlan maradt, továbbra is fokozottan koncentrálunk a kiléptetésekre, a vagyon elleni incidensek megelőzéséra, megakadályozására.
Mi játszhatott ebben még szerepet?
A dolgozói állomány tudatos kiválasztása és ennek eredményeként idővel, az egy csapathoz való tartozás érzésének az erősödése. A meggyőződés kialakulása, hogy a munkának nem csak „elszenvedője vagyok, de úgy érzem, hogy az „Ügy” az enyém is”.
Biztonság a Mercedes gyárban (forrás: vezess.hu)
Gondolom van még egy olyan téma, ami megkerülhetetlen a biztonság szempontjából és ez a tűzvédelem.

Természetesen ez kiemelt terület és kockázat. A gyárban létesítményi tűzoltóság működik a szabályozásban előirt létszámmal, oltó technikával és gépjármű parkkal. A telepített tűzjelző ésautomatikus oltástechnika valamennyi gyártó, összeszerelő üzemben persze rendelkezésre áll. A kiemelt tűzkockázatú helyeken pl. lakkozó üzem (20 m-es belmagassággal) a tűzjelzést 5 percen belül a helyszínen nyugtázni kell. A jelzések az integrált vezérlő és felügyeleti központba kerülnek, ahonnan egyébként az energetikai és épületgépészeti vezérlés is folyik. Vészhelyzet esetén előreszabályozott forgatókönyv alapján természetesen számíthatunk a városi és a megyei katasztrófavédelmi szervezet segítségre is.

Beszéljünk akkor röviden a biztonsági szervezet felépítéséről.

A minden időben öt fővel vonulni képes létesítményi tűzoltóságon felül, a külsős biztonsági szolgáltató cég operatív irányítását és koordinációját 6 fővel látjuk el. Tavaly év végéig a járműpark (flottakezelés, termelést támogató eszközök pl. targoncák, emelők stb.), valamint a létesítményi szerviz deszk (pl telefonközpont) is hozzánk tartozott. A jelentős létszám persze az élőerős védőszolgálatot jelenti, ezt több mint száz fővel a mi szakmai kontrollunk mellett külső, szolgáltató aSecuritas Magyarország Kft. végzi.

kapcsolódó cikkek:

Budapest Airport. Eredményesen kezelik a növekvő biztonsági kockázatokat!

Termelő üzemek védelme bombafenyegetéssel szemben

Drón használat – szabályozási kérdések I.

Fémkereső kapuk, nem csak repülőterekre

Fémkereső kapuk, nem csak repülőterekre

A fémkereső kapukat – más néven fémdetektor kapukat – eredetileg a közbiztonságra, a testi épségre, illetve az életre veszélyt jelentő támadóeszközök (kés, maroklőfegyver, különböző szúró-, vágó- és ütésfokozó eszközök) és robbanószerkezetek felderítésére fejlesztették ki.

A fémkereső kapuk, fémdetektor kapuk fejlesztése során az elmúlt évtizedekben a detektálási képességek növelése és továbbfejlesztése volt a cél.
Az utóbbi három évben a nyersanyagárak – így a színesfémek árai is – óriási mértékben emelkedtek. Ezzel párhuzamosan nőtt a különböző méretű és anyag fajtájú alapanyagok (réz, alumínium, egyéb színesfém-ötvözetek), valamint alkatrészek (számítógép, mobiltelefon) eltulajdonításának mértéke.
Erre a kihívásra adnak választ a cikkben bemutatott CEIA gyártmányú fémkereső kapuk, amelyek megfelelnek a biztonsági követelményeknek, sikeresen megelőzik a lopást, az eltulajdonítást.

Fémkereső kapuk, nem csak repülőterekre

A fémkereső kapuk működése

A fémkereső kapuk elektromágneses teret generálva érzékelik az áthaladó fémtömeget. Az oldalpanelen elhelyezkedő embermagasságú kijelző a felvillanó LED-ek segítségével mutatja a fémtárgyak pontos elhelyezkedését az átvizsgált személyen, ezzel meggyorsítva az átvizsgálási folyamatot. A fényjelzés mellett hangjelzéssel is riasztanak.
A személyátvizsgálás folytonosságát, gyorsaságát segítik az oldalpanelen felvillanó forgalomszabályozó zöld és piros fényjelzések.

 

CEIA PMD2 Plus EllipticCEIA PMD2 Plus Elliptic

A PMD2 Plus Elliptic típus a fémkereső kapuk között a nagy érzékenységű kategóriába tartozik, ugyanakkor a legkisebb helyigényű berendezés. Gyors és egyszerű összeszerelhetősége miatt alkalmas mobil alkalmazásra is.
A detektor kültéri alkalmazásra kimondottan ajánlott, hiszen a széles paneles változat szélérzékenységével szemben nem csak merevebb kivitelével, de kisebb, áramvonalasabb felületével is jobban ellenáll a szélnyomásnak. A vibráció elleni programozhatóságával is kiemelkedik a manapság gyártott fémkereső kapuk közül.

 

 

 

 

  

 

 

CEIA SMD600CEIA SMD600

Az SMD600 típusú fémkereső kapu nagyobb érzékenységű eszköz. Kimondottan a kisméretű és kevés fémet tartalmazó tárgyak detektálására fejlesztették. Ez a nagy érzékenységű eszköz képes érzékelni a hagyományos fegyvereket (pisztoly, kés), de az alacsonyabb érzékenységű berendezések által nehezen észrevehető kis tárgyakat is, így az elektronikai gyártók előszeretettel alkalmazzák a dolgozók átvizsgálására kiléptetéskor.

 

 

 

 

 

 

 

 

Mindkét típus főbb jellemzői:

  • Nemzetközi Biztonsági Szabványok azonnali választási lehetősége
  • mágnesezhető, nem-mágnesezhető és ötvözet anyagú tárgyak detektálása
  • mikroprocesszor által programozható és vezérelhető funkciók
  • programozás a vezérlőpanelen vagy soros porton keresztül, PC-n vagy hálózaton keresztül
  • mechanikus kulccsal és jelszóval védett programozás
  • szabályozható riasztási hangszín és hangerő
  • nagyfokú ellenállás az elektromágneses és mechanikus interferenciával szemben
  • két vagy több fémkereső kapu között automatikus szinkronizáció, minimális távolság 20 cm, kábel nem szükséges
  • profi és megbízható, integrált elektronikus vezérlőegység
  • kalibráció nem szükséges
  • megfelel az előírásoknak a következő területeken: pacemaker, defibrillátor, állapotos nők, mágneses adathordozók
  • megfelel a fémdetektor kapukra vonatkozó nemzetközi szabványoknak

 

Alkalmazási területek:

  • ipari létesítmények
  • raktárak, logisztikai központok
  • kormányzatiépületek és középületek
  • büntetés-végrehajtó intézetek
  • bíróságok

Solymár Zoltán, műszer- és szabályozástechnikai mérnök

Z&Z Biztonságtechnika Kft.

1141 Budapest, Paskál utca 27/B
Telefon: (+36-1) 220-5391
Fax: (+36-1) 221-1039
Honlap: znz.hu
E-mail: info@znz.hu

 

Kapcsolódó írásaink

Röntgenberendezések gyárak, raktárak és szállítmányozók részére

  

Fémkereső kapuk, nem csak repülőterekre

 

Lap teteje