Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben

Ballisztikai védőanyag lövedékállóságának – védőképességének – meghatározása pénzszállító (CIT) járművekben az Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU rendelete alapján.

A döntés megszületett, ezzel a pénzszállítók munkájának biztonsági szintje emelkedett, életbelépett az „Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU (2011. november 16.) az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról” című rendelete. A rendelet V. fejezete szerint a szállítást végző jármű vezetőfülkéje olyan páncélzattal rendelkezzen, amely: „(…) ellenáll a 7,62 mm × 39 mm kaliberű, Kalasnyikov típusú fegyverek lövedékének, a vasmaggal és (lemezelt) acélköpennyel rendelkező, 7,97 gramm (+/– 0,1 gramm) tömegű lövedéknek, legalább 700 méter/másodperces sebességnek, a 10 méteres (+/– 0,5 méter) lőtávolságnak.”

VW Transporter tehergépkocsi láblemez páncélozása építés közben (Frank György felvétele)

A páncélozás előírásával a rendelet emelte az euróbankjegyek határon átnyúló, közúti szállítását végzők munkájának biztonsági szintjét, amely a védettségi szint és a kockázati szint hányadosa. A páncélozás előírásával a tevékenység maradék kockázat értéke csökken, de természetesen a nulla értéket soha nem érheti el.
Továbbá arendelet emeltea bankjegyek határon átnyúló, közúti szállítását végzők munkájának biztonsági szintjét, mivel meghatározta, hogy a jármű azon részének, ahol a pénzszállító biztonsági személyzet tartózkodik, megfelelően kell ellenállnia legalább az V. mellékletben szereplő fegyverek lövedékének. Szükséges megemlíteni, hogy a védettséget biztosító páncélzat kifejezésen nem biztos, hogy csak a ballisztikai acélt kell érteni, hanem esetleg más anyagok, mint például acél, alumínium, Kevlar, Twaron, Dyneema stb társításával létrehozott kompozitok, merev (Hard Ballistics) vagy/és textil (Soft Ballistics) szerkezetekkel.

Értékelve a lövedékállóság – védőképesség – meghatározásának fontosságát, írásunkban kívánjuk felhívni a témával foglalkozó szakemberek figyelmét, a ballisztikai vizsgálatok részleteire. Továbbá arra, hogy a magyar nemzeti szabványtól eltérő, különböző megoldás alkalmazása esetén a munkáltató köteles – vitás esetben – annak bizonyítására, hogy az általa alkalmazott megoldás munkavédelmi szempontból legalább egyenértékű a vonatkozó szabványban foglalt követelménnyel, megoldással.

  • A minimális védelmi fokozat vizsgáló lövedéke

A 7,62 × 39 mm-es kaliberű 43 M töltény PSZ jelű 7,90 gr lövedék tömegű, teljes köpenyes, ólominges,acél magvas (PSZ), csónaktestű (BT), hegyes orrú lövedék kezdősebessége (V0) 715 m/s és 2020 Joule torkolati energiájú, 415 mm csőhossz esetében.

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben
7.62 × 39 mm-es kaliberű 43 M töltény PSZ lövedéke: 1a lövedék köpeny; 1b óloming vagy ólommag; 1c acélmag

  • A minimális védelmi fokozat vizsgáló fegyvere

A vizsgáló fegyver lehet kézi lőfegyver vagy mérőcső, amelynek töltényűr kialakítása megfelel a vizsgálólövedéknek. 7,62 × 39 mm 43 M jelű gépkarabély töltényt tüzelnek az AMD-65, az AKM-63M, az AMM, az AMMSz és az AMP gépkarabélyok.

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben
Jaspar állványon rögzített ballisztikai mérőcső, mérési helyzetben (Frank György felvétele)

  • Példa a vizsgálati minta lövedékállóságának dokumentálására

Vizsgáló fegyver:     Colt „Police Python” 357 magnum
Csőhossz: 6”
Lőszer-azonosító: 357 Magnum Remington SWC
Vizsgálati távolság: 3 m
Találati geometria:   100 mm sugarú körön belül
V3m 400,94 m/sec (5 lövés átlaga, szórás 11,35, minimum 387,44 m/sec, maximum 418 m/sec, szórásterjedelem 30,56)
Lövésszám: 3 (3 csőmelegítő lövés után)

A lövedékek sebességének mérésére különböző módszereket és műszereket fejlesztettek ki. Ebben a körben leginkább olyanokat alkalmaznak, ahol két optikai fénykapu érzékeli a lövedéket úgy, hogy az első kapu adja az indítójelet, majd a második megállítja az időmérőt. A mérés pontossága az idő, az út és a vezérlés (triggerelés) pontosságából tevődik össze. Az időmérő számítógéppel van összekötve. A program tartalmazza a lövésszámot, az egyes sebességértékeket, az átlagot, a sebességváltozást a legkisebb és a legnagyobb egyedi értékek alapján, továbbá azt, hogy azok hányadik lövések voltak és a szórást.

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben
Colt „Police Python” .357 magnum (Frank György felvétele)

 

Minta lőirányból: 0,5 mm alumínium lemez + 20 réteg Kevlar K-49 T-965 215 dtex + 1,3 mm pc lemez
Minta rétegei: nem szorosan vannak elhelyezve
Minta tömege: 1169 gr
Minta mérete: 250 × 250 mm
Minta rögzítése: csőtorkolattól 3 méterre felállított 200 × 200 mm nyílással ellátott kazánlemezhez, 6 darab csavarral rögzítve
Kondicionálás: száraz
Vizsgálati hőmérséklet: 21,4 °C
Légnyomás: 1012,7 hPa
Relatív légnedvesség: 64,1 %
Pc lemez vegyi összetétele:

C = 0,35–0,39 %
Mn = 1,27–1,28 %
Si = 0,008–0,009 %
S = 0,008–0,009 %
P = 0,019–0,020 %
Ni = 0,89 %
Cr = 0,09 %

Mechanikai tulajdonságok: ReH = 431 MPa

Rm = 564 MPa
A80 = 16,9 %
IE = 9,2–9,7 mm

Megfelelőség:  a minta megfelel, ha a szabályos találatok hatására a pc-lemezen sem átszakadás, sem áthatolás nem keletkezik, a petróleum próbán a petróleumot nem engedi át

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben

Lövedékek becsapódásainak hatására a mintán létrejött alakváltozások átszakadás, áthatolás nélkül (Frank György felvétele)

 Összefoglalás

A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamara (SzVMSzK) Szakmai Kollégiuma, figyelemmel az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról megjelent rendeletre, különös tekintettel az V. mellékletben írtakra, konzultációt és/vagy konferencia rendezését kezdeményezi, ahol a témával foglalkozó szakemberek áttekintenék a páncélozott pénzszállító (CIT) járműveknél alkalmazott ballisztikai védőanyagok lövedékállóságának (védőképességének) meghatározásának fontos részleteit.
Az SzVMSzK Szakmai Kollégiumaa konzultáció és/vagy a konferencia további céljának tekinti, hogy a pénzszállító cégek a védelemigényüket, a védelmi terveiket azért vizsgálják fölül, hogy a magyar nemzeti szabványtól eltérő, különböző megoldás alkalmazása esetén a munkáltató köteles – vitás esetben – annak bizonyítására, hogy az általa alkalmazott megoldás munkavédelmi szempontból legalább egyenértékű a vonatkozó szabványban foglalt követelménnyel, megoldással.

 

Az SzVMSzK Szakmai Kollégiuma kéri mindazokat, akik részt kívánnak venni a munkában, szíveskedjenek szándékukat az SzVMSzK titkárságán jelezni.

E-mail: titkarsag@szvmszk.hu

Kapcsolódó írásaink

 

Eur. Ing. Frank György címzetes docens, SzVMSzK mérnök szakértő (B5, B6), Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara Szakmai Kollégium elnöke

Felhasznált irodalom

Az Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU rendelete (2011. november 16.) az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról, Európai Unió Hivatalos Lapja 2011. 11. 29 HU L316/18
Frank György: Vizsgálati értesítő a kísérleti panelek védőképességéről. Autókut/Magyar Posta Járműtelep 89.058. Budapest.
Frank György Eur. Ing.: Páncélozott pénz- és értékszállító biztonsági gépkocsik. Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem. Páncélos, Gépjármű és Közlekedési Tanszék. Egyetemi jegyzet. 2000. Budapest.
Magyar Szabványügyi Testület: MSZ 20300:2002 Páncélozott pénz-és értékszállító biztonsági gépjárművek. Követelmények, gyártás, javítás, üzemeltetés és ellenőrzés. 2002. Budapest.
A Magyar Nemzeti Bank 4/2002.(MK 30.) MNB közleménye a Magyar Nemzeti Bank szolgálati titokköri jegyzékéről. Magyar Közlöny 2002/30. szám 1895.oldal
1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről. 11. §.

Vélemény, hozzászólás?