Lövedékálló védőmellény a pénzszállító (CIT) járművekhez

Lövedékálló védőmellényt kell biztosítani a pénzszállító járművekhez

Konferenciát és konzultációt kíván szervezni az SzVMSzK Szakmai Kollégiuma a pénzszállítás biztonságáról, különös tekintettel a pénzszállítók védelmére.

 

A 22/2013. (03. 726.) számú elnökségi határozattal elfogadta a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara elnökségea Szakmai Kollégium 2013. évre vonatkozó munkatervét. A munkaterv 6. pontja alapján, a Szakmai Kollégium konzultáció és/vagy konferencia rendezését kezdeményezi pénzszállítást végző cégekkel a páncélzat nélküli, a páncélozott pénzszállító járművekről, a bankjegy-érvénytelenítő rendszerekről és a testpáncélokról, figyelemmel:

  • az „Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU (2011. november 16.) az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról” című rendeletére
  • az „MSZ 20300:2002 Páncélozott pénz- és értékszállító gépjárművek. Követelmények, gyártás, javítás, üzemeltetés és ellenőrzés” című szabványra
  • a NIJ Standard-0101.06 „Ballistic Resistance of Body Armor” című szabványra
  • az „MSZ K 1114-1 Testpáncélok” című szabványra és az
  • 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről. 11. §-ra

A konzultáció és/vagy a konferencia célja, hogy a pénzszállító cégek a védelemigényüket, a védelmi terveiket a konzultáció és/vagy a konferencia alapján tekintsék át, tekintettel arra, hogy a magyar nemzeti szabványtól eltérő, különböző megoldás alkalmazása során, vitás esetben a munkáltató köteles annak bizonyítására, hogy az általa alkalmazott megoldás munkavédelmi szempontból legalább egyenértékű a vonatkozó szabványban foglalt követelménnyel, megoldással. Továbbá azért is, mert bármely vállalkozás csak a rendeletben meghatározott feltételek teljesülése esetén végezheti euróbankjegyek határon átnyúló, közúti szállítását.

A közelmúltban megjelent tanulmányomban foglalkoztam az Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU (2011. november 16.) rendelet V. fejezetében írtakkal: jelesül azzal, hogy a szállítást végző jármű vezetőfülkéje olyan páncélzattal rendelkezzen, amely: 

„(…) ellenáll a 7,62 mm × 39 mm kaliberű, Kalasnyikov típusú fegyverek lövedékének, a vasmaggal és (lemezelt) acélköpennyel rendelkező, 7,97 gramm ±0,1 gramm) tömegű lövedéknek, legalább 700 méter/másodperces sebességnek, a 10 méteres (±0,5 méter) lőtávolságnak.”

Ennek a dolgozatnak célja pontosítani a rendelet 16. cikke c) pontjában foglalt meghatározást, amely szerint engedéllyel rendelkező vállalkozás, euróbankjegyek határon átnyúló, közúti szállítását csak úgy végezheti, ha

              „c) …a pénzszállító jármű vezetőfülkéjét a járműben tartózkodó pénzszállító biztonsági személyzet minden tagja számára golyóálló mellénnyel látták el, amely megfelel legalább a NIJ IIIA VPAM szabvány 5. osztályának vagy azzal egyenértékű szabványnak…”

A védőmellényt a testen tépőzárak segítségével kell rögzíteni, beállítani

 

Háttér-információ

Az Európai Gazdasági Közösségek 89/656 (EGK) számú irányelve már régebben (1989. november 30.) megfogalmazta általános szabályként (3. cikkely), hogy az egyéni védőeszközt akkor kell használni, amikor a kockázat nem kerülhető el vagy nem csökkenthető a közös védekezés technikai eszközeivel, illetve munkaszervezési intézkedések, módszerek vagy eljárások segítségével. Ezt a cikkelyt a fokozott mértékben veszélyeztetett pénzszállítás biztonsági szintjének mérlegelésénél iránymutatónak célszerű tekinteni, hiszen itt a munkafolyamatból, illetve technológiából eredő egészséget veszélyeztető kockázatok csökkentésének egyik nagy lehetősége, ha a pénzszállító személy megfelelően megválasztott testpáncélt visel.

Lövedékálló védőmellény védelmi szintje

A rendelet magyar nyelvű szövege szerint a biztonsági személyzet minden tagja számára olyan lövedékálló védőmellényt kell biztosítani, amelynek védelmi szintje „…megfelel legalább a NIJ IIIA VPAM szabvány 5. osztályának vagy azzal egyenértékű szabványnak”
Az „Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU (2011. november 16.) az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról” című rendelet magyar nyelvű szövegében a NIJ IIIA VPAM szabvány 5. osztály” néven jelölt védelmi szint nem található sem a NIJ Standard-0108.00 (1981. december) és a NIJ Standard-0108. 01 (1985. január) „Ballistic Resistant Protective Materials” szabványokban, sem a NILECJ-STD-0101.01-tól (1978. december), a NIJ Standard-0101.02 (1985. március)-tól a NIJ Standard-0101.06 (2008. július)-ig kiadott „Ballistic Resistance of Body Armor” című szabványokban.
Ezekben a szabványokban a védelmi szintek jelölése: IIA, II, IIIA, III, IV és Special. A NIJ Standard-0101.06 szabvány 4.1.5.1 pont szerint, egy lövedékálló védőmellény védelmi szintet a következőek szerint kell jelölni (például):
          „Type IIIA in accordance with NIJ Standard-0101.06”
          („IIIA védelmi szint a NIJ Standard-0101.06-nak megfelelően”)

Szükséges hangsúlyozni a 0101-06 számsorból az utolsó két szám (06) jelentőségét. Ugyanis a védelmi szintek megfelelési követelményei, a 01-től a 06-ig folyamatosan módosultak, korszerűsödtek, részletesebbé váltak. Vagyis a 06-al jelzett szabványnak megfelelő védőeszköz fokozottabb veszélyeztetettségnek áll ellen, a megelőzőekhez viszonyítva.

Lövedékálló védőmellény a pénzszállító (CIT) járművekhez
A védőmellénynek teljes felületein, ráncmentesen kell illeszkednie a viselő testére

Lövedékálló védőmellény egyéni védőeszköz (EVE) státuszban

A pénzszállítás kockázatainak értékelésénél célszerű átgondolni a fegyveres támadások során utolsó lehetőségként védelmet nyújtó testpáncélok státuszát. Nevezetesen azt, hogy ez az eszköz alkalmazása esetén maradjon csak „védő funkciójú eszköz” vagy minősüljön „védőeszköznek”? Ennek a kérdésnek megfogalmazását indokolja, hogy a pénzszállítók ellen végrehajtott támadások alkalmával majdnem mindig van valamilyen fegyver – pisztoly, gépkarabély, kézigránát stb. Ennek következtében nem lehet közömbös, hogy miképpen védett a vagyonőr a ballisztikus hatások ellen. Hiszen a kritikus pillanatban a pénzt szállítónak kell dönteni – a védettség ismeretében – a sorsdöntő válaszlépésről.
Az említett „kritikus pillanatban” a testpáncélt viselő vagyonőrnek a túlélést biztosíthatja például az az ismeret, hogy a CIT jármű azon része ahol tartózkodik, megfelelően ellenáll legalább a rendelet V. mellékletben szereplő fegyverek lövedékének, így a tervezhető fegyver környezetből származó lövedékek célban kifejtett hatásai, még célzott lőtávolságon belül sem képesek számottevő sérülést okozni.
Az előzőekből következik, hogy a testpáncélok státusza kiemelt figyelmet igényel, használatának eldöntését nem lehet csak a piac szereplőinek önkéntes megállapodásaira bízni, itt elengedhetetlen az állami szerepvállalás. Jelesül, a testpáncélokat rögtön egyéni védőeszköz (EVE-) státuszba kellene emelni. A testpáncélok EVE-státuszba emelése esetén a biztonsági szint feltétlenül emelkedne, a maradék kockázat pedig csökkenne, mivel a testpáncél kötelező és ingyenes juttatásként jelenne meg a munkahelyen.
EVE-státusz esetében a munkáltatónak feladatai közé kerülne:

  • a kockázatbecslés elvégzése,
  • a juttatás rendjének írásban való meghatározása,
  • a rendeltetésszerű használat ellenőrzése,
  • a védőeszköz juttatásával kapcsolatos valamennyi dokumentumról naprakész nyilvántartás vezetése,
  • a védőeszköz védelmi képességének fenntartásáról való gondoskodás,
  • a védőeszköz viselésének feltételeinek meghatározása,
  • a védőeszköz higiéniás kockázatának csökkentéséről való gondoskodás,
  • a vagyonőrök képzése a védőeszköz használatának módjáról és
  • az ismeretek elsajátításának írásban való dokumentálása (a vagyonőr aláírása meglétével együtt),
  • az elhasználódott védőeszköz hulladékként (veszélyes) történő kezelése stb.

EVE-státusz esetében a munkavállalónak (vagyonőrnek) is lennének speciális feladatai:

  • haladéktalanul tájékoztatni a munkáltatót, ha megítéléses szerint a védőeszköz elvesztette védelmi képességét,
  • tudomásul venni, hogy a számára előírt védőeszköz használatáról érvényesen nem mondhat le,
  • megtanulni a védőeszköz használatának módját stb.

Összefoglalás

A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamara Szakmai Kollégiuma a pénzszállítást végző cégek felkérésével, konzultáció és/vagy konferencia rendezését kezdeményezi euró készpénz, euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról, a páncélzat nélküli-, a páncélozott pénzszállító járművekről, a bankjegy-érvénytelenítő rendszerekről és a testpáncélokról.

A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamara Szakmai Kollégiuma kéri mindazokat, akik részt kívánnak venni a munkában, szíveskedjenek szándékukat a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamaratitkársága számára jelezni.
E-mail: titkarsag@szvmszk.hu

 

Eur. Ing. Frank György címzetes docens, MSc, az SzVMSzK Szakmai Kollégium elnöke, „SzVMSzK mérnök szakértő” (B7)

 

Felhasznált irodalom

  • http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:316:0001:0020:HU:PDF
  • U.S. Congress, Office of Technology Assessment, Police Body Armor Standards and Testing:
  • Volume I, OTA-ISC-534 (Washington, DC: U.S. Government Printing Office, August 1992).
  • Michael A. Riley, Ph.D.: Revisions to the NIJ Ballistic Resistant Body Armor Test Standard. Office of Law Enforcement Standards National Institute of Standards and Technology. Gaithersburg, Maryland. 2008.
  • Frank György Eur. Ing.: Páncélozott pénz- és értékszállító biztonsági gépkocsik. Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem. Páncélos, Gépjármű és Közlekedési Tanszék. Egyetemi jegyzet. 2000. Budapest.
  • Magyar Szabványügyi Testület: MSZ 20300:2002 Páncélozott pénz- és értékszállító biztonsági gépjárművek. Követelmények, gyártás, javítás, üzemeltetés és ellenőrzés. 2002. Budapest.

Kapcsolódó írásaink

 

Felhívás pénzszállítói konferenciára

Felhívás pénzszállítói konferenciára

A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamara (SzVMSzK) Szakmai Kollégiuma konzultációt és/vagy konferencia rendezését kezdeményezi páncélozott pénzszállító járművek biztonságáról. 

A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamara (SzVMSzK) Szakmai Kollégiuma, figyelemmel az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról megjelent rendeletre, különös tekintettel az V. mellékletben írtakra, konzultációt és/vagy konferencia rendezését kezdeményezi, ahol a témával foglalkozó szakemberek áttekintenék a páncélozott pénzszállító (CIT) járműveknél alkalmazott ballisztikai védőanyagok lövedékállóságának (védőképességének) meghatározásának fontos részleteit.

Az SzVMSzK Szakmai Kollégiumaa konzultáció és/vagy a konferencia további céljának tekinti, hogy a pénzszállító cégek a védelemigényüket, a védelmi terveiket azért vizsgálják fölül, hogy a magyar nemzeti szabványtól eltérő, különböző megoldás alkalmazása esetén a munkáltató köteles – vitás esetben – annak bizonyítására, hogy az általa alkalmazott megoldás munkavédelmi szempontból legalább egyenértékű a vonatkozó szabványban foglalt követelménnyel, megoldással.

Az SzVMSzK Szakmai Kollégiuma kéri mindazokat, akik részt kívánnak venni a munkában, szíveskedjenek szándékukat az SzVMSzK titkárságán jelezni.

E-mail: titkarsag@szvmszk.hu

Kapcsolódó írásaink

 

Eur. Ing. Frank György címzetes docens, SzVMSzK mérnök szakértő (B5, B6), Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara Szakmai Kollégium elnöke

 

 

 

 

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben

Ballisztikai védőanyag lövedékállóságának – védőképességének – meghatározása pénzszállító (CIT) járművekben az Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU rendelete alapján.

A döntés megszületett, ezzel a pénzszállítók munkájának biztonsági szintje emelkedett, életbelépett az „Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU (2011. november 16.) az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról” című rendelete. A rendelet V. fejezete szerint a szállítást végző jármű vezetőfülkéje olyan páncélzattal rendelkezzen, amely: „(…) ellenáll a 7,62 mm × 39 mm kaliberű, Kalasnyikov típusú fegyverek lövedékének, a vasmaggal és (lemezelt) acélköpennyel rendelkező, 7,97 gramm (+/– 0,1 gramm) tömegű lövedéknek, legalább 700 méter/másodperces sebességnek, a 10 méteres (+/– 0,5 méter) lőtávolságnak.”

VW Transporter tehergépkocsi láblemez páncélozása építés közben (Frank György felvétele)

A páncélozás előírásával a rendelet emelte az euróbankjegyek határon átnyúló, közúti szállítását végzők munkájának biztonsági szintjét, amely a védettségi szint és a kockázati szint hányadosa. A páncélozás előírásával a tevékenység maradék kockázat értéke csökken, de természetesen a nulla értéket soha nem érheti el.
Továbbá arendelet emeltea bankjegyek határon átnyúló, közúti szállítását végzők munkájának biztonsági szintjét, mivel meghatározta, hogy a jármű azon részének, ahol a pénzszállító biztonsági személyzet tartózkodik, megfelelően kell ellenállnia legalább az V. mellékletben szereplő fegyverek lövedékének. Szükséges megemlíteni, hogy a védettséget biztosító páncélzat kifejezésen nem biztos, hogy csak a ballisztikai acélt kell érteni, hanem esetleg más anyagok, mint például acél, alumínium, Kevlar, Twaron, Dyneema stb társításával létrehozott kompozitok, merev (Hard Ballistics) vagy/és textil (Soft Ballistics) szerkezetekkel.

Értékelve a lövedékállóság – védőképesség – meghatározásának fontosságát, írásunkban kívánjuk felhívni a témával foglalkozó szakemberek figyelmét, a ballisztikai vizsgálatok részleteire. Továbbá arra, hogy a magyar nemzeti szabványtól eltérő, különböző megoldás alkalmazása esetén a munkáltató köteles – vitás esetben – annak bizonyítására, hogy az általa alkalmazott megoldás munkavédelmi szempontból legalább egyenértékű a vonatkozó szabványban foglalt követelménnyel, megoldással.

  • A minimális védelmi fokozat vizsgáló lövedéke

A 7,62 × 39 mm-es kaliberű 43 M töltény PSZ jelű 7,90 gr lövedék tömegű, teljes köpenyes, ólominges,acél magvas (PSZ), csónaktestű (BT), hegyes orrú lövedék kezdősebessége (V0) 715 m/s és 2020 Joule torkolati energiájú, 415 mm csőhossz esetében.

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben
7.62 × 39 mm-es kaliberű 43 M töltény PSZ lövedéke: 1a lövedék köpeny; 1b óloming vagy ólommag; 1c acélmag

  • A minimális védelmi fokozat vizsgáló fegyvere

A vizsgáló fegyver lehet kézi lőfegyver vagy mérőcső, amelynek töltényűr kialakítása megfelel a vizsgálólövedéknek. 7,62 × 39 mm 43 M jelű gépkarabély töltényt tüzelnek az AMD-65, az AKM-63M, az AMM, az AMMSz és az AMP gépkarabélyok.

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben
Jaspar állványon rögzített ballisztikai mérőcső, mérési helyzetben (Frank György felvétele)

  • Példa a vizsgálati minta lövedékállóságának dokumentálására

Vizsgáló fegyver:     Colt „Police Python” 357 magnum
Csőhossz: 6”
Lőszer-azonosító: 357 Magnum Remington SWC
Vizsgálati távolság: 3 m
Találati geometria:   100 mm sugarú körön belül
V3m 400,94 m/sec (5 lövés átlaga, szórás 11,35, minimum 387,44 m/sec, maximum 418 m/sec, szórásterjedelem 30,56)
Lövésszám: 3 (3 csőmelegítő lövés után)

A lövedékek sebességének mérésére különböző módszereket és műszereket fejlesztettek ki. Ebben a körben leginkább olyanokat alkalmaznak, ahol két optikai fénykapu érzékeli a lövedéket úgy, hogy az első kapu adja az indítójelet, majd a második megállítja az időmérőt. A mérés pontossága az idő, az út és a vezérlés (triggerelés) pontosságából tevődik össze. Az időmérő számítógéppel van összekötve. A program tartalmazza a lövésszámot, az egyes sebességértékeket, az átlagot, a sebességváltozást a legkisebb és a legnagyobb egyedi értékek alapján, továbbá azt, hogy azok hányadik lövések voltak és a szórást.

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben
Colt „Police Python” .357 magnum (Frank György felvétele)

 

Minta lőirányból: 0,5 mm alumínium lemez + 20 réteg Kevlar K-49 T-965 215 dtex + 1,3 mm pc lemez
Minta rétegei: nem szorosan vannak elhelyezve
Minta tömege: 1169 gr
Minta mérete: 250 × 250 mm
Minta rögzítése: csőtorkolattól 3 méterre felállított 200 × 200 mm nyílással ellátott kazánlemezhez, 6 darab csavarral rögzítve
Kondicionálás: száraz
Vizsgálati hőmérséklet: 21,4 °C
Légnyomás: 1012,7 hPa
Relatív légnedvesség: 64,1 %
Pc lemez vegyi összetétele:

C = 0,35–0,39 %
Mn = 1,27–1,28 %
Si = 0,008–0,009 %
S = 0,008–0,009 %
P = 0,019–0,020 %
Ni = 0,89 %
Cr = 0,09 %

Mechanikai tulajdonságok: ReH = 431 MPa

Rm = 564 MPa
A80 = 16,9 %
IE = 9,2–9,7 mm

Megfelelőség:  a minta megfelel, ha a szabályos találatok hatására a pc-lemezen sem átszakadás, sem áthatolás nem keletkezik, a petróleum próbán a petróleumot nem engedi át

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben

Lövedékek becsapódásainak hatására a mintán létrejött alakváltozások átszakadás, áthatolás nélkül (Frank György felvétele)

 Összefoglalás

A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamara (SzVMSzK) Szakmai Kollégiuma, figyelemmel az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról megjelent rendeletre, különös tekintettel az V. mellékletben írtakra, konzultációt és/vagy konferencia rendezését kezdeményezi, ahol a témával foglalkozó szakemberek áttekintenék a páncélozott pénzszállító (CIT) járműveknél alkalmazott ballisztikai védőanyagok lövedékállóságának (védőképességének) meghatározásának fontos részleteit.
Az SzVMSzK Szakmai Kollégiumaa konzultáció és/vagy a konferencia további céljának tekinti, hogy a pénzszállító cégek a védelemigényüket, a védelmi terveiket azért vizsgálják fölül, hogy a magyar nemzeti szabványtól eltérő, különböző megoldás alkalmazása esetén a munkáltató köteles – vitás esetben – annak bizonyítására, hogy az általa alkalmazott megoldás munkavédelmi szempontból legalább egyenértékű a vonatkozó szabványban foglalt követelménnyel, megoldással.

 

Az SzVMSzK Szakmai Kollégiuma kéri mindazokat, akik részt kívánnak venni a munkában, szíveskedjenek szándékukat az SzVMSzK titkárságán jelezni.

E-mail: titkarsag@szvmszk.hu

Kapcsolódó írásaink

 

Eur. Ing. Frank György címzetes docens, SzVMSzK mérnök szakértő (B5, B6), Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara Szakmai Kollégium elnöke

Felhasznált irodalom

Az Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU rendelete (2011. november 16.) az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról, Európai Unió Hivatalos Lapja 2011. 11. 29 HU L316/18
Frank György: Vizsgálati értesítő a kísérleti panelek védőképességéről. Autókut/Magyar Posta Járműtelep 89.058. Budapest.
Frank György Eur. Ing.: Páncélozott pénz- és értékszállító biztonsági gépkocsik. Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem. Páncélos, Gépjármű és Közlekedési Tanszék. Egyetemi jegyzet. 2000. Budapest.
Magyar Szabványügyi Testület: MSZ 20300:2002 Páncélozott pénz-és értékszállító biztonsági gépjárművek. Követelmények, gyártás, javítás, üzemeltetés és ellenőrzés. 2002. Budapest.
A Magyar Nemzeti Bank 4/2002.(MK 30.) MNB közleménye a Magyar Nemzeti Bank szolgálati titokköri jegyzékéről. Magyar Közlöny 2002/30. szám 1895.oldal
1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről. 11. §.

Vészkijárat a páncélautón

A vészkijárat életet ment a páncélozott pénz- és értékszállító gépkocsikban

Baleset esetén nem mindig lehet kimenteni a páncélozott pénz- és értékszállító gépkocsiból a bent ülőket. Ezért fontos, mindig legyen vészkijárat a páncélozott pénz- és értékszállító gépkocsin.

A közelmúltban történt, hogy egy páncélozott pénz- és értékszállító gépkocsi havas, síkos úton haladva megcsúszott, majd az út menetirány szerinti bal oldalán az árokba sodródott, és ott a jobb oldalára borulva állapodott meg. A helyszínre érkező tűzoltók váratlan nehézségekkel találták magukat szemben.

  • Először, a páncélautó úgy volt kialakítva, hogy a ki- és beszállást csak egy, a menetirány szerinti jobboldalán kialakított ajtó biztosította. Ez az ajtó viszont használhatatlan volt, mivel erre az oldalára borult a gépkocsi.
  • Másodszor, az egyetlen ajtó zárszerkezete, ha hozzáférhető lett volna, csak a gépkocsivezetőnél tartott kulccsal volt nyitható. A kulcs viszont, természetesen a gépkocsi belsejében volt.
  • Harmadszor a gépkocsiban rekedt pénzszállítók megsérültek. A szerencsétlenségben szerencse volt, hogy a gépkocsi nem gyulladt ki, és a gépkocsiban tartózkodó pénzszállítók, sérüléseik ellenére belűről segíteni tudtak a tűzoltóknak, akik feszítő-vágó eszközökkel nyitottak rést a jármű speciálisan megerősített oldalában [1].

 

A pénz- és értékszállító páncélozott, biztonsági gépkocsik (C. I. T.) építésének filozófiája a személyzet, a rakomány megbízható, elégséges védelméből indul ki, figyelemmel a szabványokra, a realitásokra és arra, hogy a mechanikus védelem, az elektronikus riasztás, a személyi feltételek szinkronban legyenek.

A C. I. T. gépkocsik tudományos szabályrendszerének egyik támpillére, hogy a jármű felépítménye áttörésbiztos és bizonyos felületei minimum lövedékállók legyenek. A másik támpillér, hogy a jármű rendelkezzen olyan járulékos biztonsági berendezésekkel, amelyek a bent tartózkodó személyeket nagymértékben képesek védeni támadások alkalmával, így például behatolási kísérletekkel szemben. A védelemigényt, a védelmi tervet, a védelmi koncepció keretei között, mindig a pénz- és értékszállító cég vezetése fogalmazza meg veszélyelemzés, kockázatbecslés alapján.
Nos, ezeknek a gondolatoknak a C. I. T. járművek csak akkor tudnak megfelelni, ha a felépítményük sem anyagukban sem kialakításukban nem hétköznapiak.
A cikk célja, egy megtörtént eset alapján, ismételten [2] felhívni a szakemberek figyelmét a vészkijárat fontosságára különös tekintettel olyan C. I. T. jármű konstrukciónál, ahol csak egy külső ajtó biztosítja a ki- és beszállást [3].

 

C. I. T. gépkocsi védelmi terve
A terv középpontja a vagyonőrök és a szállítmány biztonsága

 

Mentés C. I. T. járműből

Nyilvánvaló az, hogy egy nem hétköznapi kialakítású C. I. T. járműből való mentés csak akkor lehet hatékony, ha

  • a csak egy külső ajtós C. I. T. járművön legalább egy, megfelelően méretezett, külső vészkijárat is biztosított úgy, hogy az nem lehet ugyanazon az oldalon, mint az egyetlen külső ajtó,
  • a vészkijárati ajtó vagy nyílás belülről bármikor könnyen legyen nyitható úgy, hogy a szerkezetet ne lehessen visszazárni nyom nélkül,
  • a vészkijárat kívülről is nyitható, vezérelhető speciálisan, de egyszerűen,
  • a mentők és/vagy a menekülők rendelkeznek megfelelő ismeretekkel a különleges anyagokból készült felépítmény, zárszerkezetek vészhelyzet alkalmával történő nyitásának módszereiről,
  • a mentők és/vagy a menekülők rendelkeznek a vészhelyzetben alkalmazható „mentőkulcsokkal”,
  • a menekülők előzőleg begyakorolták a jármű vészkijáraton keresztül történő elhagyását,
  • a vészkijárat belmérete legalább 400 × 600 mm,
  • az osztott belsőterű (kamrás) felépítmény egyes terei átjáró ajtókkal összekötöttek.

Vészkijárati konstrukciók

(A „vészkijárat” olyan vészkijárati ajtót, vészkijárati ablakot vagy búvó nyílást jelent, amelyet csak vészhelyzetben lehet használni kijáratként)

„Üvegzárral” biztosított
A vészkijárati ajtó belülről egy egyszerű, robosztus kialakítású, üvegbetéttel kombinált tolózár (főelem) elmozdításával könnyen nyitható úgy, hogy a szerkezetet nem lehet visszazárni nyom nélkül. Ugyanis a nyitási művelet alkalmával az üvegbetét összetörik. Megfelelő ismeretek birtokában, például „mentőkulcs” segítségével, az ajtó kívülről is nyitható. A főelemre vonatkozóan követelmény lehet, hogy hosszabb ideig (több mint 10 perc) képes legyen ellenállni kézi szerszámokkal elkövetett támadásnak, feszegetésnek.

„Leeső zárral” biztosított
A vészkijárati ajtó akár belülről, akár kívülről nyitható, természetesen megfelelő ismeret birtokában. A belülről való nyitás szinte teljes mértékben megfelel az „üvegzárral” biztosított megoldásban írtakkal. Viszont a kívülről a nyitáshoz tudni kell, hogy hol kell megbontani a tetőn elhelyezett szerelvények közül azt, amelyik rejti a vészkijárati ajtót biztosító zárszerkezetet.

Áramkör-megszakítással nyitó
A vészkijárati ajtó zárt állapotát egy tartómágnes biztosítja belülről. A menekülő személyek vészhelyzetben, egy leplombált biztonsági doboz felnyitása után hozzáférnek ahhoz a kapcsolóhoz, amelynek segítségével képesek bontani a tartómágnes áramkörét.

Immobiliserrel kombinált
Az előzőekben írt konstrukciók kiegészíthetők immobiliserrel, amely a vészkijárat megnyitásának pillanatában vagy a szerkezeteknek meghatározott kezelési technológiától való eltérés esetén a jármű védelmi rendszere csendes és/vagy hangos riasztást indít be, közben működésbe hozza az indításgátló berendezést, amely több áramkört megszakít. Továbbá választható olyan megoldás, amellyel a vészkijárat-állapot (például: nyitva vagy zárva), valós időben központból figyelhető, és onnan a zárszerkezet működtethető is.

Frank György: Páncélautó

Lövedékálló szélvédő lehetséges szerkezete

Szélvédőn keresztül
Vészhelyzetben a szélvédő vészkijárati ablaknak tekinthető, abban az esetben, ha nincs más megoldás a C. I. T. gépkocsiba, kívülről történő behatolásra. Ajánlatos ilyenkor a „kitépéses” módszert alkalmazni, amellyel néhány eszköz (feszítővas, tappancs, fúró) segítségével, szakmai hozzáértéssel a lövedékálló szélvédő, aránylag rövid idő alatt, helyéből eltávolítható. Kerülni kell a behatolást megkísérelni a lövedékálló szerkezet áttörésével, erős szilánkosodás miatt.

 Frank György: Páncélautó

Lövedékálló szélvédőt befoglaló páncélkeret [4]

Összefoglalás

  1. „Munkavédelemre vonatkozó szabálynak minősül a nemzeti szabványosításról szóló jogszabály figyelembevételével a munkavédelmi tartalmú nemzeti szabvány annyiban, hogy a magyar nyelvű nemzeti szabványtól különböző megoldás alkalmazása esetén a munkáltató köteles – vitás esetben – annak bizonyítására, hogy az általa alkalmazott megoldás munkavédelmi szempontból legalább egyenértékű a vonatkozó szabványban foglalt követelménnyel, megoldással.” [5]
  2. Nem elég csak kialakítani a vészkijáratot, hanem annak használatát oktatni, gyakorolni is kell.
  3. Célszerű lenne, ha a szakma képviselői a C. I. T. járművekből való mentés lehetőségeit áttekintenék, például egy konferencia keretén belül

Eur. Ing. Frank György c. docens
az SzVMSzK Szakmai Kollégium elnöke. „SzVMSzK mérnök szakértő” (B5, B6, B7)

 

Felhasznált irodalom

  1. Holes István tűzoltó alezredes: Ha kigyullad, bennégnek… Pénzszállító páncélautó az árokban- Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Tűzoltószövetség
  2. Frank György: A vészkijárat fontossága páncélozott pénz- és értékszállító gépkocsiknál. Biztonság X. évfolyam 1998/4. szám
  3. MSZ 20300:2002 Páncélozott pénz- és értékszállító gépjárművek. Követelmények, gyártás, javítás, üzemeltetés és ellenőrzés
  4. Frank György: Páncélozott pénz- és értékszállító biztonsági gépkocsik, Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Páncélos, Gépjármű és Közlekedési Tanszék, Jegyzet, 2000
  5. 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről. 11. §
Lap teteje