Lövedékálló védőmellény a pénzszállító (CIT) járművekhez

Lövedékálló védőmellényt kell biztosítani a pénzszállító járművekhez

Konferenciát és konzultációt kíván szervezni az SzVMSzK Szakmai Kollégiuma a pénzszállítás biztonságáról, különös tekintettel a pénzszállítók védelmére.

 

A 22/2013. (03. 726.) számú elnökségi határozattal elfogadta a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara elnökségea Szakmai Kollégium 2013. évre vonatkozó munkatervét. A munkaterv 6. pontja alapján, a Szakmai Kollégium konzultáció és/vagy konferencia rendezését kezdeményezi pénzszállítást végző cégekkel a páncélzat nélküli, a páncélozott pénzszállító járművekről, a bankjegy-érvénytelenítő rendszerekről és a testpáncélokról, figyelemmel:

  • az „Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU (2011. november 16.) az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról” című rendeletére
  • az „MSZ 20300:2002 Páncélozott pénz- és értékszállító gépjárművek. Követelmények, gyártás, javítás, üzemeltetés és ellenőrzés” című szabványra
  • a NIJ Standard-0101.06 „Ballistic Resistance of Body Armor” című szabványra
  • az „MSZ K 1114-1 Testpáncélok” című szabványra és az
  • 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről. 11. §-ra

A konzultáció és/vagy a konferencia célja, hogy a pénzszállító cégek a védelemigényüket, a védelmi terveiket a konzultáció és/vagy a konferencia alapján tekintsék át, tekintettel arra, hogy a magyar nemzeti szabványtól eltérő, különböző megoldás alkalmazása során, vitás esetben a munkáltató köteles annak bizonyítására, hogy az általa alkalmazott megoldás munkavédelmi szempontból legalább egyenértékű a vonatkozó szabványban foglalt követelménnyel, megoldással. Továbbá azért is, mert bármely vállalkozás csak a rendeletben meghatározott feltételek teljesülése esetén végezheti euróbankjegyek határon átnyúló, közúti szállítását.

A közelmúltban megjelent tanulmányomban foglalkoztam az Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU (2011. november 16.) rendelet V. fejezetében írtakkal: jelesül azzal, hogy a szállítást végző jármű vezetőfülkéje olyan páncélzattal rendelkezzen, amely: 

„(…) ellenáll a 7,62 mm × 39 mm kaliberű, Kalasnyikov típusú fegyverek lövedékének, a vasmaggal és (lemezelt) acélköpennyel rendelkező, 7,97 gramm ±0,1 gramm) tömegű lövedéknek, legalább 700 méter/másodperces sebességnek, a 10 méteres (±0,5 méter) lőtávolságnak.”

Ennek a dolgozatnak célja pontosítani a rendelet 16. cikke c) pontjában foglalt meghatározást, amely szerint engedéllyel rendelkező vállalkozás, euróbankjegyek határon átnyúló, közúti szállítását csak úgy végezheti, ha

              „c) …a pénzszállító jármű vezetőfülkéjét a járműben tartózkodó pénzszállító biztonsági személyzet minden tagja számára golyóálló mellénnyel látták el, amely megfelel legalább a NIJ IIIA VPAM szabvány 5. osztályának vagy azzal egyenértékű szabványnak…”

A védőmellényt a testen tépőzárak segítségével kell rögzíteni, beállítani

 

Háttér-információ

Az Európai Gazdasági Közösségek 89/656 (EGK) számú irányelve már régebben (1989. november 30.) megfogalmazta általános szabályként (3. cikkely), hogy az egyéni védőeszközt akkor kell használni, amikor a kockázat nem kerülhető el vagy nem csökkenthető a közös védekezés technikai eszközeivel, illetve munkaszervezési intézkedések, módszerek vagy eljárások segítségével. Ezt a cikkelyt a fokozott mértékben veszélyeztetett pénzszállítás biztonsági szintjének mérlegelésénél iránymutatónak célszerű tekinteni, hiszen itt a munkafolyamatból, illetve technológiából eredő egészséget veszélyeztető kockázatok csökkentésének egyik nagy lehetősége, ha a pénzszállító személy megfelelően megválasztott testpáncélt visel.

Lövedékálló védőmellény védelmi szintje

A rendelet magyar nyelvű szövege szerint a biztonsági személyzet minden tagja számára olyan lövedékálló védőmellényt kell biztosítani, amelynek védelmi szintje „…megfelel legalább a NIJ IIIA VPAM szabvány 5. osztályának vagy azzal egyenértékű szabványnak”
Az „Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU (2011. november 16.) az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról” című rendelet magyar nyelvű szövegében a NIJ IIIA VPAM szabvány 5. osztály” néven jelölt védelmi szint nem található sem a NIJ Standard-0108.00 (1981. december) és a NIJ Standard-0108. 01 (1985. január) „Ballistic Resistant Protective Materials” szabványokban, sem a NILECJ-STD-0101.01-tól (1978. december), a NIJ Standard-0101.02 (1985. március)-tól a NIJ Standard-0101.06 (2008. július)-ig kiadott „Ballistic Resistance of Body Armor” című szabványokban.
Ezekben a szabványokban a védelmi szintek jelölése: IIA, II, IIIA, III, IV és Special. A NIJ Standard-0101.06 szabvány 4.1.5.1 pont szerint, egy lövedékálló védőmellény védelmi szintet a következőek szerint kell jelölni (például):
          „Type IIIA in accordance with NIJ Standard-0101.06”
          („IIIA védelmi szint a NIJ Standard-0101.06-nak megfelelően”)

Szükséges hangsúlyozni a 0101-06 számsorból az utolsó két szám (06) jelentőségét. Ugyanis a védelmi szintek megfelelési követelményei, a 01-től a 06-ig folyamatosan módosultak, korszerűsödtek, részletesebbé váltak. Vagyis a 06-al jelzett szabványnak megfelelő védőeszköz fokozottabb veszélyeztetettségnek áll ellen, a megelőzőekhez viszonyítva.

Lövedékálló védőmellény a pénzszállító (CIT) járművekhez
A védőmellénynek teljes felületein, ráncmentesen kell illeszkednie a viselő testére

Lövedékálló védőmellény egyéni védőeszköz (EVE) státuszban

A pénzszállítás kockázatainak értékelésénél célszerű átgondolni a fegyveres támadások során utolsó lehetőségként védelmet nyújtó testpáncélok státuszát. Nevezetesen azt, hogy ez az eszköz alkalmazása esetén maradjon csak „védő funkciójú eszköz” vagy minősüljön „védőeszköznek”? Ennek a kérdésnek megfogalmazását indokolja, hogy a pénzszállítók ellen végrehajtott támadások alkalmával majdnem mindig van valamilyen fegyver – pisztoly, gépkarabély, kézigránát stb. Ennek következtében nem lehet közömbös, hogy miképpen védett a vagyonőr a ballisztikus hatások ellen. Hiszen a kritikus pillanatban a pénzt szállítónak kell dönteni – a védettség ismeretében – a sorsdöntő válaszlépésről.
Az említett „kritikus pillanatban” a testpáncélt viselő vagyonőrnek a túlélést biztosíthatja például az az ismeret, hogy a CIT jármű azon része ahol tartózkodik, megfelelően ellenáll legalább a rendelet V. mellékletben szereplő fegyverek lövedékének, így a tervezhető fegyver környezetből származó lövedékek célban kifejtett hatásai, még célzott lőtávolságon belül sem képesek számottevő sérülést okozni.
Az előzőekből következik, hogy a testpáncélok státusza kiemelt figyelmet igényel, használatának eldöntését nem lehet csak a piac szereplőinek önkéntes megállapodásaira bízni, itt elengedhetetlen az állami szerepvállalás. Jelesül, a testpáncélokat rögtön egyéni védőeszköz (EVE-) státuszba kellene emelni. A testpáncélok EVE-státuszba emelése esetén a biztonsági szint feltétlenül emelkedne, a maradék kockázat pedig csökkenne, mivel a testpáncél kötelező és ingyenes juttatásként jelenne meg a munkahelyen.
EVE-státusz esetében a munkáltatónak feladatai közé kerülne:

  • a kockázatbecslés elvégzése,
  • a juttatás rendjének írásban való meghatározása,
  • a rendeltetésszerű használat ellenőrzése,
  • a védőeszköz juttatásával kapcsolatos valamennyi dokumentumról naprakész nyilvántartás vezetése,
  • a védőeszköz védelmi képességének fenntartásáról való gondoskodás,
  • a védőeszköz viselésének feltételeinek meghatározása,
  • a védőeszköz higiéniás kockázatának csökkentéséről való gondoskodás,
  • a vagyonőrök képzése a védőeszköz használatának módjáról és
  • az ismeretek elsajátításának írásban való dokumentálása (a vagyonőr aláírása meglétével együtt),
  • az elhasználódott védőeszköz hulladékként (veszélyes) történő kezelése stb.

EVE-státusz esetében a munkavállalónak (vagyonőrnek) is lennének speciális feladatai:

  • haladéktalanul tájékoztatni a munkáltatót, ha megítéléses szerint a védőeszköz elvesztette védelmi képességét,
  • tudomásul venni, hogy a számára előírt védőeszköz használatáról érvényesen nem mondhat le,
  • megtanulni a védőeszköz használatának módját stb.

Összefoglalás

A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamara Szakmai Kollégiuma a pénzszállítást végző cégek felkérésével, konzultáció és/vagy konferencia rendezését kezdeményezi euró készpénz, euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról, a páncélzat nélküli-, a páncélozott pénzszállító járművekről, a bankjegy-érvénytelenítő rendszerekről és a testpáncélokról.

A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamara Szakmai Kollégiuma kéri mindazokat, akik részt kívánnak venni a munkában, szíveskedjenek szándékukat a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamaratitkársága számára jelezni.
E-mail: titkarsag@szvmszk.hu

 

Eur. Ing. Frank György címzetes docens, MSc, az SzVMSzK Szakmai Kollégium elnöke, „SzVMSzK mérnök szakértő” (B7)

 

Felhasznált irodalom

  • http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:316:0001:0020:HU:PDF
  • U.S. Congress, Office of Technology Assessment, Police Body Armor Standards and Testing:
  • Volume I, OTA-ISC-534 (Washington, DC: U.S. Government Printing Office, August 1992).
  • Michael A. Riley, Ph.D.: Revisions to the NIJ Ballistic Resistant Body Armor Test Standard. Office of Law Enforcement Standards National Institute of Standards and Technology. Gaithersburg, Maryland. 2008.
  • Frank György Eur. Ing.: Páncélozott pénz- és értékszállító biztonsági gépkocsik. Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem. Páncélos, Gépjármű és Közlekedési Tanszék. Egyetemi jegyzet. 2000. Budapest.
  • Magyar Szabványügyi Testület: MSZ 20300:2002 Páncélozott pénz- és értékszállító biztonsági gépjárművek. Követelmények, gyártás, javítás, üzemeltetés és ellenőrzés. 2002. Budapest.

Kapcsolódó írásaink

 

Felhívás pénzszállítói konferenciára

Felhívás pénzszállítói konferenciára

A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamara (SzVMSzK) Szakmai Kollégiuma konzultációt és/vagy konferencia rendezését kezdeményezi páncélozott pénzszállító járművek biztonságáról. 

A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamara (SzVMSzK) Szakmai Kollégiuma, figyelemmel az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról megjelent rendeletre, különös tekintettel az V. mellékletben írtakra, konzultációt és/vagy konferencia rendezését kezdeményezi, ahol a témával foglalkozó szakemberek áttekintenék a páncélozott pénzszállító (CIT) járműveknél alkalmazott ballisztikai védőanyagok lövedékállóságának (védőképességének) meghatározásának fontos részleteit.

Az SzVMSzK Szakmai Kollégiumaa konzultáció és/vagy a konferencia további céljának tekinti, hogy a pénzszállító cégek a védelemigényüket, a védelmi terveiket azért vizsgálják fölül, hogy a magyar nemzeti szabványtól eltérő, különböző megoldás alkalmazása esetén a munkáltató köteles – vitás esetben – annak bizonyítására, hogy az általa alkalmazott megoldás munkavédelmi szempontból legalább egyenértékű a vonatkozó szabványban foglalt követelménnyel, megoldással.

Az SzVMSzK Szakmai Kollégiuma kéri mindazokat, akik részt kívánnak venni a munkában, szíveskedjenek szándékukat az SzVMSzK titkárságán jelezni.

E-mail: titkarsag@szvmszk.hu

Kapcsolódó írásaink

 

Eur. Ing. Frank György címzetes docens, SzVMSzK mérnök szakértő (B5, B6), Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara Szakmai Kollégium elnöke

 

 

 

 

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben

Ballisztikai védőanyag lövedékállóságának – védőképességének – meghatározása pénzszállító (CIT) járművekben az Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU rendelete alapján.

A döntés megszületett, ezzel a pénzszállítók munkájának biztonsági szintje emelkedett, életbelépett az „Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU (2011. november 16.) az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról” című rendelete. A rendelet V. fejezete szerint a szállítást végző jármű vezetőfülkéje olyan páncélzattal rendelkezzen, amely: „(…) ellenáll a 7,62 mm × 39 mm kaliberű, Kalasnyikov típusú fegyverek lövedékének, a vasmaggal és (lemezelt) acélköpennyel rendelkező, 7,97 gramm (+/– 0,1 gramm) tömegű lövedéknek, legalább 700 méter/másodperces sebességnek, a 10 méteres (+/– 0,5 méter) lőtávolságnak.”

VW Transporter tehergépkocsi láblemez páncélozása építés közben (Frank György felvétele)

A páncélozás előírásával a rendelet emelte az euróbankjegyek határon átnyúló, közúti szállítását végzők munkájának biztonsági szintjét, amely a védettségi szint és a kockázati szint hányadosa. A páncélozás előírásával a tevékenység maradék kockázat értéke csökken, de természetesen a nulla értéket soha nem érheti el.
Továbbá arendelet emeltea bankjegyek határon átnyúló, közúti szállítását végzők munkájának biztonsági szintjét, mivel meghatározta, hogy a jármű azon részének, ahol a pénzszállító biztonsági személyzet tartózkodik, megfelelően kell ellenállnia legalább az V. mellékletben szereplő fegyverek lövedékének. Szükséges megemlíteni, hogy a védettséget biztosító páncélzat kifejezésen nem biztos, hogy csak a ballisztikai acélt kell érteni, hanem esetleg más anyagok, mint például acél, alumínium, Kevlar, Twaron, Dyneema stb társításával létrehozott kompozitok, merev (Hard Ballistics) vagy/és textil (Soft Ballistics) szerkezetekkel.

Értékelve a lövedékállóság – védőképesség – meghatározásának fontosságát, írásunkban kívánjuk felhívni a témával foglalkozó szakemberek figyelmét, a ballisztikai vizsgálatok részleteire. Továbbá arra, hogy a magyar nemzeti szabványtól eltérő, különböző megoldás alkalmazása esetén a munkáltató köteles – vitás esetben – annak bizonyítására, hogy az általa alkalmazott megoldás munkavédelmi szempontból legalább egyenértékű a vonatkozó szabványban foglalt követelménnyel, megoldással.

  • A minimális védelmi fokozat vizsgáló lövedéke

A 7,62 × 39 mm-es kaliberű 43 M töltény PSZ jelű 7,90 gr lövedék tömegű, teljes köpenyes, ólominges,acél magvas (PSZ), csónaktestű (BT), hegyes orrú lövedék kezdősebessége (V0) 715 m/s és 2020 Joule torkolati energiájú, 415 mm csőhossz esetében.

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben
7.62 × 39 mm-es kaliberű 43 M töltény PSZ lövedéke: 1a lövedék köpeny; 1b óloming vagy ólommag; 1c acélmag

  • A minimális védelmi fokozat vizsgáló fegyvere

A vizsgáló fegyver lehet kézi lőfegyver vagy mérőcső, amelynek töltényűr kialakítása megfelel a vizsgálólövedéknek. 7,62 × 39 mm 43 M jelű gépkarabély töltényt tüzelnek az AMD-65, az AKM-63M, az AMM, az AMMSz és az AMP gépkarabélyok.

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben
Jaspar állványon rögzített ballisztikai mérőcső, mérési helyzetben (Frank György felvétele)

  • Példa a vizsgálati minta lövedékállóságának dokumentálására

Vizsgáló fegyver:     Colt „Police Python” 357 magnum
Csőhossz: 6”
Lőszer-azonosító: 357 Magnum Remington SWC
Vizsgálati távolság: 3 m
Találati geometria:   100 mm sugarú körön belül
V3m 400,94 m/sec (5 lövés átlaga, szórás 11,35, minimum 387,44 m/sec, maximum 418 m/sec, szórásterjedelem 30,56)
Lövésszám: 3 (3 csőmelegítő lövés után)

A lövedékek sebességének mérésére különböző módszereket és műszereket fejlesztettek ki. Ebben a körben leginkább olyanokat alkalmaznak, ahol két optikai fénykapu érzékeli a lövedéket úgy, hogy az első kapu adja az indítójelet, majd a második megállítja az időmérőt. A mérés pontossága az idő, az út és a vezérlés (triggerelés) pontosságából tevődik össze. Az időmérő számítógéppel van összekötve. A program tartalmazza a lövésszámot, az egyes sebességértékeket, az átlagot, a sebességváltozást a legkisebb és a legnagyobb egyedi értékek alapján, továbbá azt, hogy azok hányadik lövések voltak és a szórást.

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben
Colt „Police Python” .357 magnum (Frank György felvétele)

 

Minta lőirányból: 0,5 mm alumínium lemez + 20 réteg Kevlar K-49 T-965 215 dtex + 1,3 mm pc lemez
Minta rétegei: nem szorosan vannak elhelyezve
Minta tömege: 1169 gr
Minta mérete: 250 × 250 mm
Minta rögzítése: csőtorkolattól 3 méterre felállított 200 × 200 mm nyílással ellátott kazánlemezhez, 6 darab csavarral rögzítve
Kondicionálás: száraz
Vizsgálati hőmérséklet: 21,4 °C
Légnyomás: 1012,7 hPa
Relatív légnedvesség: 64,1 %
Pc lemez vegyi összetétele:

C = 0,35–0,39 %
Mn = 1,27–1,28 %
Si = 0,008–0,009 %
S = 0,008–0,009 %
P = 0,019–0,020 %
Ni = 0,89 %
Cr = 0,09 %

Mechanikai tulajdonságok: ReH = 431 MPa

Rm = 564 MPa
A80 = 16,9 %
IE = 9,2–9,7 mm

Megfelelőség:  a minta megfelel, ha a szabályos találatok hatására a pc-lemezen sem átszakadás, sem áthatolás nem keletkezik, a petróleum próbán a petróleumot nem engedi át

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben

Ballisztikai védőanyag lövedékállósága pénzszállító járművekben

Lövedékek becsapódásainak hatására a mintán létrejött alakváltozások átszakadás, áthatolás nélkül (Frank György felvétele)

 Összefoglalás

A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamara (SzVMSzK) Szakmai Kollégiuma, figyelemmel az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról megjelent rendeletre, különös tekintettel az V. mellékletben írtakra, konzultációt és/vagy konferencia rendezését kezdeményezi, ahol a témával foglalkozó szakemberek áttekintenék a páncélozott pénzszállító (CIT) járműveknél alkalmazott ballisztikai védőanyagok lövedékállóságának (védőképességének) meghatározásának fontos részleteit.
Az SzVMSzK Szakmai Kollégiumaa konzultáció és/vagy a konferencia további céljának tekinti, hogy a pénzszállító cégek a védelemigényüket, a védelmi terveiket azért vizsgálják fölül, hogy a magyar nemzeti szabványtól eltérő, különböző megoldás alkalmazása esetén a munkáltató köteles – vitás esetben – annak bizonyítására, hogy az általa alkalmazott megoldás munkavédelmi szempontból legalább egyenértékű a vonatkozó szabványban foglalt követelménnyel, megoldással.

 

Az SzVMSzK Szakmai Kollégiuma kéri mindazokat, akik részt kívánnak venni a munkában, szíveskedjenek szándékukat az SzVMSzK titkárságán jelezni.

E-mail: titkarsag@szvmszk.hu

Kapcsolódó írásaink

 

Eur. Ing. Frank György címzetes docens, SzVMSzK mérnök szakértő (B5, B6), Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara Szakmai Kollégium elnöke

Felhasznált irodalom

Az Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU rendelete (2011. november 16.) az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról, Európai Unió Hivatalos Lapja 2011. 11. 29 HU L316/18
Frank György: Vizsgálati értesítő a kísérleti panelek védőképességéről. Autókut/Magyar Posta Járműtelep 89.058. Budapest.
Frank György Eur. Ing.: Páncélozott pénz- és értékszállító biztonsági gépkocsik. Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem. Páncélos, Gépjármű és Közlekedési Tanszék. Egyetemi jegyzet. 2000. Budapest.
Magyar Szabványügyi Testület: MSZ 20300:2002 Páncélozott pénz-és értékszállító biztonsági gépjárművek. Követelmények, gyártás, javítás, üzemeltetés és ellenőrzés. 2002. Budapest.
A Magyar Nemzeti Bank 4/2002.(MK 30.) MNB közleménye a Magyar Nemzeti Bank szolgálati titokköri jegyzékéről. Magyar Közlöny 2002/30. szám 1895.oldal
1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről. 11. §.

Bankjegyek festése a pénzszállításban

Bankjegyek festése a pénzszállításban

Bankjegyek védelme közúti szállítás közben színes füstöt fejlesztő patron alkalmazásával.

Már a ZH 1/209 német előírás 1998. évi kiadásában (4.2.2 pont) is javasol rakodótérbe beépíteni kellő hatékonyságú, színes füstfejlesztő egységet, amelynek a rakodótérbe megkísérelt illetéktelen behatolás esetén kell működésbe lépnie. Hasonlóan a német előíráshoz az MSZ 20300:2002 „Páncélozott pénz-és értékszállító gépjárművek. Követelmények, gyártás, javítás, üzemeltetés és ellenőrzés” című szabvány is javasol pirotechnikai termék alkalmazását (lásd: 1.13 és a 2.7.3 pontokat) a szállított bankjegyek védelmére.

Az „Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU (2011. november 16.) az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról” című rendelete továbblépett, és intelligens bankjegy-érvénytelenítő rendszerrel felszerelt pénzszállító járművel történő bankjegyszállítást ír elő. Továbbá azt is meghatározza, hogy a járművön és a bankjegytárolón jól látható jelzés utaljon arra, hogy intelligens bankjegy-érvénytelenítő rendszerrel rendelkeznek.

Az intelligens bankjegy-érvénytelenítő rendszerrel felszerelt pénzszállító járművek piktogramja

A jelenleg leggyakrabban használt érvénytelenítési folyamatok pirotechnikával, festékkel valamint a kettő kombinációjával fejtik ki hatásukat. Követelmény, hogy ezek a módszerek a védett bankjegyek véglegesen érvénytelenítsék, mégpedig úgy, hogy a bankjegyek birtokosai számára az érvénytelenítés ténye egyértelmű legyen.

Ebben a tanulmányomban célom bemutatni azokat a kísérleteimet, amelyek érzékeltetik egy pirotechnikai eszköz, nevezetesen a színes füstöt fejlesztő patron, bankjegy érvénytelenítő képességét és használatának lehetséges veszélyét. Majd egy következő dolgozatban kívánom ismertetni az intelligens bankjegy-érvénytelenítő rendszereket.

Bankjegyek festése a pénzszállításban

A 35 mm-es piros színű füstöt fejlesztő patronok

 
A kísérletekhez felhasznált piros színű füstöt fejlesztő patron tulajdonságai

  • Megfelel:                                                 MSZ 15761/94: V/2
  • Hatóanyag tömege:                                  50 g
  • Összetétele:                                          
                                                                        porcukor,
                                                                        káliumklorát,
                                                                        amoniumklorid,
                                                                        szudánrot,
                                                                        oil dark braun
  • Színes füst keletkezése:                             porfestk szublimálódik
  • Papírkorong:                                             pirosra festett
  • Füstölési idő:                                            15–20 sec
  • Tűzveszélyessége:                                    „A”
  • Terítő képessége:                                     30 m3/patron
  • Füst átláthatósága:                                   30 sec ideig átláthatatlan (szélcsendben)
  • Színező képessége:                                   papíron, textilen, fémen, emberi bőrön a szublimált festék kicsapódik
  • Élettani hatása:                                         ne legyen mérgező
  • Gyújtás:                                                  elektromos (minimum 0,8 A, 4,5 V)
  • Működési hőmérséklete:                            –20 °C-tól +50 °C-ig

 

Bankjegyek festése a pénzszállításban

A 35 mm-es piros színű füstöt fejlesztő patron metszete

A láng hatásának veszélye a patron működése során

A patronban a cukor égésekor keletkező hő (láng) következtében – az agresszív kálium-klorát oxidálja a cukrot – a szerves színezékek szublimálnak. A szublimáció olyan halmazállapot-változás, amely során hő (láng) hatására a szilárd halmazállapotú anyag gázzá fejlődik anélkül, hogy közben folyékony halmazállapotot vennefel. A szublimátum a hidegebb környezetben szétterülve, a festékanyag megfogja (elszínezi) az ott lévő tárgyakat. A képeken bemutatott kísérlet első célja megvizsgálni a keletkező szúró láng (hő) lehetséges következményeit a bankjegyekre, másodszor megoldást találni arra, hogy miként lehet elkerülni a védett dolgok meggyulladását. A kísérlet alkalmával a két patron 100 mm távolságra volt a fémlemezre felragasztott papírlapoktól.

Bankjegyek festése a pénzszállításban

Bankjegyek festése a pénzszállításban

A patronok működése után keletkező szúró lángok a papírlapokat elszenesítették

 

A szublimátum takaró képessége
Vizsgálat tárgya volt még, hogy milyen mértékben képes a fehérre festett, 900 × 400 × 900 mm nagyságú fém tartályba beépített, kettő darab 35 mm-es patron működése során pirosra színezni a fém tartály belső felületeit.

Bankjegyek festése a pénzszállításban

Bankjegyek festése a pénzszállításban

Bankjegyek festése a pénzszállításban

A patronok teljes mértékben elszínezték a belső felületeket

 

A gyakorlatban

A színező patronok segítettek felderíteni egy gépkocsiba telepített, 2 + 1 rekeszes, forgókanalas értékszállító konténer kirablóját.

Bankjegyek festése a pénzszállításban

A konténer belsejét a szakértői vizsgálat patronok által elszínezve találta, a fenéklemez teljes mértékben pirosra színeződött, a leszakított ajtó keretének helye nincs pirosra színeződve

A szakértői vizsgálat megállapította, hogy a konténerből a polietilénből készített pénzes zsákokat a színező patronok működése előtt már kivették.

Bankjegyek festése a pénzszállításban

Ha a fenéklemezen polietilén pénzes zsákok lettek volna a patronok működése során, akkor csak részleges lett volna az elszíneződés, az ajtókeret helyének elszíneződése azt jelzi, hogy az ajtó nem lehetett zárva

 

Bankjegyek festése a pénzszállításban

A kirabolt, gépkocsiba telepített, 2 + 1 rekeszes, forgókanalas értékszállító konténer

Eur. Ing. Frank György címzetes docens, SzVMSzK mérnök szakértő (B5, B6), Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara Szakmai Kollégium elnöke

Felhasznált irodalom

  1. Eur. Ing. Frank György: Kísérletek a 35 mm-es színes füstöt (piros) fejlesztő patronnal – saját jegyzetek, saját fotók
  2. Eur. Ing. Frank György: Szakértői vizsgálat – saját jegyzetek, saját fotók
  3. BGF Berufsgenossenschaft für Fahrzeughaltungen: ZH 1/209 Oktober 1990: Sicherheitsregeln für Geldtransportfahrzeuge Aktualisierte Fassung 1998.
  4. „Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról” című rendelete, 2011. november 16.
Lap teteje