A napokban „ Technológiai fejlesztések – Biztonságtechnikai trendek” témakörben megjelent cikkünkben már idéztük a Biztonságpiac Konferencián elhangzottakat. Elmondtuk, hogy az esemény vitathatatlan sikerének az oka nyilván a biztonság problémakörének szélesebb megközelítésben történő áttekintése, ami a biztonságpiac.hu munkafilozófiájának a lényege és ami mára már láthatóan kiváltja a szakma komoly érdeklődését. Ismét csak önkényesen tallózva a rendezvény számos eseménye között, a következőkben a logisztikai és a kereskedelem biztonság témakörét érintjük vázlatosan.
A műfaj itt is pódiumbeszélgetés volt. A résztvevők: Solymár Zoltán Z§Z Kft., Papp Róbert MBF., Őrs Tünde Agis Fire § Security Kft., dr Csikós Gellért OKSZ.
A beszélgetés az un. „ Ellátási Lánc ” folyamat bemutatása keretében érintette először a biztonsági kockázatokat. Az ellátási lánc a gyártástól az üzletig követi, szervezi a termék útját.
Az Ellátási Lánc lépcsői
Alapanyag – Gyártás – Raktározás – Szállítás – Üzlet.
A folyamat minden állomásán persze adott a biztonsági kockázat, minden elemében lehet gyenge pont. Haladjunk sorba. Már az alapanyagnál is lehet veszteség, különösen a drága alapanyagoknál, ahol már indulásként is esetenként hiánnyal kerülhetnek raktározásra. Így hát szoros elszámolással kell ellenőrizni, hogy milyen készletek kerülnek be a gyárba A gyártás során pedig a termékből maradhat ki valami, igazolni, ellenőrizni kell tehát, hogy minden alapanyag-komponens belekerült e a technológiai sorba. A késztermék raktározása kapcsán is jelentkezhet hiány, így az oda bekerülő és kikerülő készleteket is igazolni, dokumentálni kell. Megdöbbentő ugyanakkor az, hogy a szakemberek a szállítás kapcsán jelezték a legsúlyosabb kockázatokat, a legtöbb bűncselekményt (lásd: később).
A védekezésnek nincsenek hagyományos módszerei, itt is nemzetközi együttműködés kell, mert szinte ipari módszerekkel működő határokon átnyúló bűnözésről van szó. A gyártók sajnos az ellátási folyamat egészét érintve nem figyelnek kellő tudatossággal a biztonságra, pedig látható, hogy a munkaszervezés – készlet nyilvántartás – ellenőrzés, technikai és humán védelem vonatkozásában is számos teendő van.
Ismert gyakorlat: „ A gyártás addig még mindenképpen rentábilis amíg a termék ára elviseli a lopások által okozott kárt ” No igen, ezt a szemléletet kellene meghaladnunk. Legyen itt egy elképesztő adat: az unióban az ellátási lánc folyamata kapcsán képződő lopáskár éves szinten megközelítőleg 8,2 milliárd euro! Ez forintosítva 2 500 milliárd Ft, azaz a hazai GDP közelítőleg 10%-ának megfelelő nagyságrend.
Lopáskárok, szállítmányozás során
A beszélgetés során külön is kitértek a fent már említett szállítási lopáskárok problémájára.
Ismét a munka folyamatára tekintve. A szállítmányozó az esetek többségében csak bróker tevékenységet végez és leosztja a konkrét szállítást a fuvarozó vállalkozásnak. Itt a gépkocsivezetőre van bízva minden! A kockázati alapesetben csak annyi történik, hogy egyáltalán nincs, vagy csak hiányosan van képben a leplombált szállítmány összetételét illetően, ami természetesen nem segíti azt, hogy kiemeltebb figyelmet fordítson a szállítmány védelmére. Rosszabb eset – és egyáltalán nem ritka – az, amikor maga a gépkocsivezető, illetve a kapcsolódó előre beszervezett cinkosok követik el, a dézsmálásos károkozást.
Az elkövetési módszerek vonatkozásában képeket láthattunk az egyik legelterjedtebb behatolási módszerről, a plombák manipulálásáról. Láthattuk, hogy, pl. egy fém nyesedék a plomba zár részébe történő betolásával milyen egyszerűen és látható sérülés nélkül nyithatóak egyes plomba típusok. Láthattunk aztán egy olyan bravúros felvételt is ahol mozgó Kamiont hátulról megközelítve, menet közben rámoltak ki (vajon ki készíthette a videót?).
Elhangzott, hogy szinte lehetetlen követni a lopásokhoz használt újabb és újabb technológiákat, módszereket. A fenti összegre gondolva, van bőven miből finanszírozni! Óriási kihívás tehát a biztonságtechnikai fejlesztések kapcsán is lépést tartani ezzel a tempóval. A bűnüldözés – nyomozás során gyakran már önmagában az is kihívás, kideríteni, hogy a szállítmányozási útvonal mely szakaszán és lehetőleg pontosan hol, történt meg a lopás.
Van persze itt is olyan teendő, ami nélkülözhetetlen és csak szervezést és odafigyelést igényel. A döntő: nézzük meg, hogy kinek adjuk oda a fuvart! Legyen pontos dokumentáció a szállítmányról! Ismert már a megbízható fuvarozókat tartalmazó un. „ Fehér Lista” – tessék használni! Fontos továbbá, a szállítmány biztosítási lehetőségek átgondolt igénybevétele, de legalább ennyire fontos az elektronikus járműkövető felügyeleti megoldások szélesebb körű alkalmazása stb.
A vagyonőri felelősség!
Nagyon sok múlik a vagyonőri munka minőségén. Elvárás lenne a gyors áttekintő és intézkedési készség, hiszen a károk felfedezését követően a minél gyorsabb felderítés a cél. Azaz „Láss, mindent és cselekedj is promt és helyesen!” Könnyű kimondani, de a mindennapok során nehéz megvalósítani. Kevés az igazán felkészült vagyonőr, van a képzési területen is sok tennivaló. Megfigyelhető tendencia az is hogy, a cégek egyre kevesebb emberrel próbálják megoldani a beléptetés – kiléptetéshez, az őrzés –védelemhez kapcsolódó, egyébként többnyire adminisztrációs munkát is igénylő feladatokat. Gyakori a fáradtság, a túlterhelés, ami persze magában hordozza a több hiba kockázatát. Több mobil technikai eszközre is szükség lenne az eredményesebb munkához. Na és van dolga itt még bőven a jogalkotásnak is. KI intézkedhet, mit tehet, hogyan stb.?
Átfogó gondolkodás és koncepció
Visszatérve immár az ellátási lánchoz, Látható talán, hogy a hatékony védekezéshez átfogó gondolkodás szükséges, melynek keretében adott ügyben, az összes érintett részterület felelőseinek bevonásával egy koncepciót kell kialakítani. Ennek keretében át kell tekinteni a fenyegetettségeket, azt, hogy milyen eszközökkel tulajdonítanak el, általában hol és milyen ütemezésben (napszakban, stb.) és erre kell kialakítani a védekezési stratégiát. (Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a biztosítók a kárrendezési eljárás során igen alaposan keresik a konkrét károkozás helyét és ha kideríthető munkahelyi hanyagság, akkor a felelőst is.) Sajnos az itt kívánatos szemlélet térhódítása egyenlőre itthon még igencsak gyerekcipőben jár.
A röntgenek szerepe
A technikai vonatkozásokban a beszélgetés részletekbe menően nem érintette azt az arzenált (áruvédelmi, video megfigyelő, beléptető, behatolás jelző, külső védelmi rendszerek, távfelügyelt megoldások stb.), amelyek segítik ezeken a területeken is, a hatékony védelmet.
A röntgenek egyre erősödő szerepét viszont hangsúlyozták, mégpedig nyilván azért, mert itt olyan technológiáról van szó, amely az ellátási lánc folyamatának szinte valamennyi állomását érintve tud komoly segítséget adni a vagyonvédelmi munka során. Az itt használt egyre szélesedő eszköztár csak felsorolásszerűen: kézi fémkeresők, fémdetektorkapuk, testszkennerek, csomag vizsgáló és cargo röntgenek, gépjármű és vasúti kocsi átvizsgáló röntgenek. Sűrűn elhangzó érv az, hogy lassan számos területen szinte nélkülözhetetlenek, de nagyon drágák.
Ez persze viszonylagos, hiszen idézzük csak fel a fent említett éves összegét az ezen a területen bekövetkező lopáskároknak.
kapcsolódó cikkek:
Biztonság széles kitekintésben! „Pillanatképek” a Biztonságpiac 2015 Konferencia és Kiállításról I. rész
LDSZ szimpózium. 9 téma, 4 óra. Fókuszban az év újdonságai a Kandón