Vezérlés – kapumozgatók 3. rész

Kapumozgatók 3. rész – vezérlés

A kapumozgatás automatizálását bemutató cikksorozatunk harmadik részében a vezérlésről szólunk. A vezérlők feladata a kapu mozgatásának biztonságos irányítása és felügyelete. A kényelmet távvezérlő biztosítja, sőt helyette már van GPS-es vagy mobiltelefonos változat is.

Előz írásainkban a szárnyas kapuk, a gördülő és toló kapuk automatikus nyitásáról írtunk. Azonban ezeket a motorokat valamiféle elektronikus egységgel működtetni, vezérelni kell. Ezeket az egységeket hívjuk vezérlőknek. Sok féle típus kapható az egyes gyártók kínálatában, mint például Proteco Q60RA Q60RS vagy a magyar gyártmányú Twister és Roller vezérlések. Feladatuk a kapu mozgatásának biztonságos irányítása és felügyelete.

A vezérlő szerepe, hogy a felhasználó által kiadott indítójel – nyomógomb vagy távvezérlő segítségével – elindítsa a kapu mozgását. Majd a beprogramozott paramétereknek megfelelően azt az egyik véghelyzettől a másikig juttassa. Persze mindezek közben az esetleges környezeti változásokra is reagálnia kell. Ilyen lehet például, ha valaki vagy valami – személy vagy jármű – a kapu mozgása közben annak útjába kerül. Ezek érzékelésére és a vezérlés számára felhasználható jellé alakítására szolgálnak a biztonsági eszközök, kiegészítők.

Biztonsági eszközök
Ezek legnépesebb csoportját az infrasorompók alkotják. Működésük alatt az emberi szemmel láthatatlan hullámhosszúságú, infravörös fénysugárral – ilyen van a tévétávvezérlőkben is –ellenőrzik a kapunyílás szabad állapotát. Ha ez a fénysugár eljut az adó egységből a vevőegységbe, akkor a nyílás szabad, ha nem akkor valamilyen akadály került a két egység közé. Ezt az információt a vezérlés számára továbbítva, az a beprogramozottaknak megfelelően képes reagálni arra, majd vagy megállítja a kapu mozgását, vagy visszafordítja azt. Hasonló célra alkalmasak a nyomásérzékelő gumiszegélyek vagy induktív hurkok is, bár ezek érzékelési módja eltérő.

Kapumozgatók 3. rész – vezérlés

Kényelem
A biztonsági mellett a vezérlőegységek másik fontos dolga a kényelmi feladat ellátása. Elemi feladata, hogy a távvezérlő gombjának megnyomásakor a kaput kinyitja vagy bezárja. De nem minden esetben van szükség a kapu teljes kinyitására, ilyenkor elég csak a részleges- vagy gyalogosnyitás funkciót elindítani. Ebben az esetben a kapu akkora nyílást tesz csak szabaddá, amelyen keresztül gyalogosan netalán kerékpárral át tudunk haladni. Ez akkor rendkívül hasznos, ha a kocsibejárót használják személyforgalomra is. Számos további kényelmi funkciót is biztosíthatnak a jelenlegi vezérlőegységek. Ilyenek például: a csendes működés érdekében a végállások előtti lassítás, az elektromos zár vezérlésének lehetősége, vagy a kertvilágítás automatikus szabályozása.

Kapumozgatók 3. rész – vezérlés

Távvezérlők
A kapumozgatók vezérlésre leggyakrabban távvezérlőket használunk, amelyek gyakorlatilag kulcsként működnek. Két rendszer terjedt el széles körben:

  • a fixkódos rendszer, amely minden egyes gombnyomásra azonos kódot bocsát ki, és
  • az ugrókódos rendszer, amely mindig más és más kódot állít elő, ezzel megnehezítve a kód lehallgatás alapján történő ismételt felhasználását.

 

Kapumozgatók 3. rész – vezérlés

Ezek a távvezérlők leginkább a 434 MHz-es szabadon felhasználható frekvencián működnek. Azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy ez a sáv időnként telítetté válik, és ez a távvezérlő és a vevőegység közötti kommunikációs problémát okozhat. Emiatt alkották meg az új, 868 MHz-en működő rendszert. A távvezérlők között is van különbség: attól függően, hogy hány nyomógomb található rajtuk, a annyi funkciót tudunk velük működtetni. Így akár arra is alkalmas lehet a távvezérlő, hogy több kaput, garázsmozgatót, kerti világítást (Twister 230) vagy esetleg riasztókészülékek is irányítsunk vele.
Létezik azonban olyan megoldás is, amely a ma már szintén széles körben felhasznált GPS-rendszer jeleit alkalmazza a távvezérléshez. Ilyen, a gépjárműbe szerelt egység, amint azt érzékeli, hogy a tartozódási hely a beprogramozott koordinátáknak megfelelő, akkor automatikusan nyitójelet küld a kaput működtető vezérlés számára. Egyre inkább terjed az a megoldás is, hogy modul közbeiktatásával mobiltelefonunkkal megcsengetve a rendszert, a hívószámunk azonosítása alapján – díjmentesen – működtethető a kapumozgató.

További részletek: MASCO

Gördülő kapuk, toló kapuk – kapumozgatók 2. rész

Kapumozgatók 2. rész – gördülő kapuk, toló kapuk

A kapumozgatás automatizálásának igényét – mint oly sok minden kifejlesztését –, az emberek kényelem iránti olthatatlan vágya mozgatta. Sorozatunk második részében a gördülő és toló kapuk nyitását automatizáló kapumozgatókat mutatjuk be.

Gördülő, toló kapuk
A kertkapuk kialakításának másik igen népes táborát a gördülő vagy toló kapuk alkotják, amelyek a szárnyas kapuktól eltérően függőleges sík mentén történő egyenes vonalú mozgás révén zárják vagy nyitják az átjárót. E megoldás előnye a szárnyas kapuval szemben, hogy a kapu mozgása kisebb helyet igényel. Adott esetben, a kapu automatizálásának egyetlen lehetősége, ilyen például, ahol szűk a kert, és a kocsi hossza kitölti a rendelkezésre álló teret vagy a kaputól befelé emelkedik az út.

A toló kapuk kialakítására kétféle változattal találkozhatunk

  • Az egyszerűbb a sínen („V” vagy félgömb profilú) gördülő kialakítás, itt a kapunyílásban lefektetett sín vezeti a mozgó kaput.
  • Úszókapu esetében erre nincs szükség, mert a kapu súlyát és stabil térbeli helyzetét a külső szemlélő számára láthatatlan, a kaput tartó zártszelvényben futó görgőcsoportok biztosítják.

Sínen futó kapu
A sínen futó változat alkalmazásának fontos feltétele, hogy a sínnek teljesen vízszintesen kell futnia. Ez általában szilárd burkolat – térkő, beton vagy aszfalt – esetén biztosítható. Sínen mozgó toló kapunál minden esetben biztosítani kell a kerekek szabad futását, ami azt jelenti, hogy az oda került kavicstól, földtől, jegesedéstől meg kell tisztítani. A jégtelenítés legegyszerűbb módja, ha sínt elektromos fűtőkábellel látjuk el, amely egy termosztát által vezérelve automatikusan végzi el a jégtelenítést.

Úszókapu
Mivel a kapunyílás két széle között a mozgó kaput a görgők tartják és vezetik, az úszókapu esetében nincs szükség a kapu súlyának sínes kialakításhoz hasonló módon történő megtartására. Így ez olyan helyeken alkalmazható, ahol a kapunyílás föld vagy esetleg borítással rendelkezik, illetve azon esetben, ha annak vízszintes kialakítása a terepviszonyok miatt nem megoldható. Úszókapuknál értelemszerűen az ilyen jellegű jegesedéssel, koszolódással kapcsolatos problémákkal nem kell számolnunk.

Motorok
Toló kapuk esetében az egyszerűségüknél és megbízhatóságuknál fogva a Proteco Mover vagy Meko motorjaiban alkalmazott, elektromechanikus meghajtásokkal találkozhatunk.

A motor működési elve szerint ez esetben is lehet

  • egyfázisú aszinkronmotor (ez a gyakoribb) vagy
  • állandó mágneses motor is.
  • A nagytömegű kapuk mozgatására szolgáló hajtások esetén háromfázisú motor alkalmazásával is találkozhatunk.

Ezeknél a készülékeknél a motor szintén egy fogaskerék-csigakerék áttételen keresztül forgatja a kihajtótengelyt, amelynek a külső végén elhelyezkedő fogaskereke kapcsolódik a kapura felszerelt fogasléchez, ilyen módon adva át annak a mozgatóerőt. Fogaslécekből is többféle kivitel létezik. Gyakrabban talán a fémszál-erősítésű üvegszálas (műanyag) fogaslécekkel találkozhatunk, de gyakori megoldás a fém fogasléc is. Kettejük között a működési komfortban és persze az élettartamukban van különbség. A műanyag fogasléc halkabb működést biztosít, amíg a fémfogasléc nagyobb igénybevételt tesz lehetővé.
 

Gördülő kapuk, toló kapuk – kapumozgatók 2. rész

Végálláskapcsoló
A tolókapu-mozgatók másik fontos ismérve, hogy végálláskapcsolóval rendelkeznek, amelynek szerepe a kapu pontos zárt és nyitott végállásának jelzése. Egyszerűbb megoldások esetében ez valamiféle mikrokapcsolós egységet jelent, amelyet a fogaslécre felszerelt elütő szerkezet működtet. De létezik mágneses végálláskapcsoló is, amelyben nincs közvetlen mechanikai kapcsolat a végálláskapcsoló és a fogaslécre felszerelt egység (mágnes) között. Tovább bonyolítva a helyzetet egyes modellek rendelkeznek „encoder”-nek nevezett egységgel is, amelyik a motor fordulatait számlálja, ezzel határozva meg a kapu pozícióját.

Természetesen ez esetben is alapfeltétel, hogy a motorizálni kívánt kapu mechanikailag rendben legyen, tehát ne dülöngéljen vagy szoruljon. A kapuk kialakításához használható elemek, mint görgők, görgőcsoportok, felfutók, fogaslécek és úszókapu sínek számos kialakításban és méretben választhatók a kapu méretének és a céljának megfelelően.

További részletek: MASCO

Szárnyas kapuk – kapumozgatók 1. rész

Kapumozgatók 1. rész – szárnyas kapuk

A kapumozgatás automatizálásának igényét – mint oly sok minden kifejlesztését –, az emberek kényelem iránti olthatatlan vágya mozgatta. De van, amikor ez kényszer, hiszen a mozgásukban korlátozott emberek életét nagymértékben megkönnyíti a kapumozgató. Sőt a gépjárműforgalom ellenőrzésére is jól alkalmazható az elektromos kapunyitó.

Mit sem ér a legjobb és legerősebb kapumozgató motor, ha az automatizálni szándékozott kapu nincs megfelelő állapotban, mert például leér a földre vagy mechanikailag nem elég szilárd. Ilyen esetben először ezeket a hiányosságokat kell megszüntetni, majd ez után következhet a kapuautomatika elemeinek felszerelése. Mindezekhez rengetegféle kiegészítő áll rendelkezésre: a fix vagy állítható forgáspontoktól kezdve, a mechanikus ütközőkön át, a kiegészítő elektromos zárakig.

Szárnyas kapuk
A kapufajtákat nézve a szárnyas kapuké a legnépesebb csoport. Létezik egy- és kétszárnyú változat, mivel ez a típus egyszerűen beépíthető és nagy hagyományokkal rendelkezik. Legfontosabb ismérve, hogy a kapuszárny(ak) függőleges tengely mentén fordulnak el. Mivel azonban az ördög a részletekben lakik, a kapu kialakításától és sok más tényezőtől függően ezek motoros mozgatására is többféle megoldás létezik.

Elektromechanikus kapumozgató motorok
Egyszerűségüknél és megbízhatóságuknál fogva a motorizálás megoldására kisebb és közepes méretű szárnyas kapuk esetében az elektromechanikus kapumozgató motorok nyújtják a kézenfekvő megoldást. Ezek az egységek tisztán mechanikus fogaskerék-csigakerék-menetesszár áttételeken keresztül, mindenféle hidraulika vagy pneumatika alkalmazása nélkül hozzák létre a kapuszárnyak mozgatásához szükséges mozgató erőt. További fontos ismérvük, hogy meghajtásukról egyfázisú aszinkronmotor vagy egyenáramú állandó mágneses motor gondoskodik.
A megfelelő mozgatóegység kiválasztásához azonban több paraméterre kell figyelni:

  • a kapuszárny hosszára,
  • tömegére,
  • a szárnyat tartó oszlop mechanikai méreteire és
  • a működtetés várható gyakoriságára (ciklus/óra).

 

Ezeknek megfelelően szóba kerülhet

  • a lineáris mozgatókarok,
  • csuklókaros mozgatók vagy
  • földberejtett mozgatómotorok alkalmazásának lehetősége is.

 

Lineáris mozgatókarok
A lineáris mozgatókarok általában 350 kg maximális tömegű, 3~3,5 méter szárnyhosszúságú kapuk esetén jöhet szóba, ha a kapu pillérének széle és a szárny forgáspontja közötti távolság nem haladja meg a ~20 cm-t. Mivel a kapuszárny élének kerületi sebessége egy bizonyos érték nem léphet túl, a hosszabb kapuszárnyakhoz nagyobb lökethosszal rendelkező mozgatókat kell alkalmazni. Erre a legszemléletesebb példa a Proteco Aster-3, -4, -5 és Leader-3, -4, -5 motorcsaládjai.

Szárnyas kapuk – kapumozgatók 1. rész

Amennyiben az említett méret ~20 és~ 40 cm közé esik, már mélyen ülő kapukról beszélhetünk, amelyek automatizálására a csuklókaros motorok – Faac 391 és Proteco Simply típusok – alkalmasak. Mindkét megoldásban közös, hogy a mozgatóegységek vagy azok valamilyen része szemmel látható.

Szárnyas kapuk – kapumozgatók 1. rész

Díszes, értékes kapuk esetén, ahol azok vizuális látványában nem illik bele semmilyen idegen, utólag felszerelt elem látványa, ott kerül képbe a földberejtett mozgatómotorok alkalmazása. Ez persze nem azt jelenti, hogy úgy elrejtjük azokat, hogy később mi sem találjuk meg őket, hanem arra, hogy azokat a kapuszárnyak alá, a talaj felszínével egy síkban telepítik. Így csak a fedőlemez árulhatja el jelenlétüket.

Szárnyas kapuk – kapumozgatók 1. rész

Olajhidraulikus kapumozgató motorok
Amennyiben esetleg az előző bekezdésben ismertetett paramétereknél nagyobb méretekkel – akár 7 m-es szárnyhosszúságú, ehhez például a Faac 400SBS típusú kapumozgatója illik –, tömeggel vagy várhatóan nagyobb használati intenzitással rendelkező szárnyas kaput szeretnénk automatizálni, akkor ajánlott az olajhidraulikus kapumozgató motorokkal kalkulálni.

Szárnyas kapuk – kapumozgatók 1. rész

Ezekben a kapumozgató motorokban az elektromechanikus társaikkal ellentétben nincs direkt, közvetlen mechanikai kapcsolat a hajtómotor és a működtető szár között, hanem a folyadékok összenyomhatatlanságának elvét kihasználva a fogaskerék-szivattyú által előállított nyomás egy munkahengerben mozgó dugattyú segítségével válik mechanikai munkává. A fogaskerék-szivattyút természetesen az elektromechanikus kapumozgatók meghajtásáról gondoskodó motorokhoz hasonlatos módon, jellemzően szintén egyfázisú aszinkronmotorokkal biztosítják. Az így előállított olajnyomást különböző speciális szeleprendszereken keresztül irányítják a működtető szár dugattyújának megfelelő oldalára, a szár ki- vagy befelé történő elmozdításának céljából. A felhasznált hidraulikaolaj nagytisztaságú speciális olajfajta, mivel az egység megfelelő működését széles hőmérséklethatárok között is biztosítani kell. Mindezen rémisztőnek hangzó dolgok ellenére a megfelelően felszerelt hidraulikus motor az elektromechanikushoz hasonlóan tartós és megbízható.
Olajhidraulikus megoldással szintén kaphatók a lineáris és a földberejtett motorok is, azonban csuklókaros motorokat ilyen meghajtási móddal nem találunk. Az ilyen egységek kiválasztásakor nagyon fontos szempont, hogy a nagyobb mozgatott méretek vagy tömeg következtében ezen kapumozgatók nem vagy részlegesen önzáró kivitelben is készülhetnek, amelyet a kapumozgató típusjelölése tartalmaz. Ilyen esetekben a kapuszárny zárt vagy nyitott helyzetben történő rögzítéséről egyéb kiegészítőkkel kell gondoskodni.

Részletek: MASCO

Lap teteje