Beépített hőkamerák az autók biztonságáért?

A megfelelő látás a legfontosabb éjszakai biztonsági tényező az autózásban. Sajnos az emberi szem elég gyengén teljesít sötétben, de hőkamerák segítségével akár több száz méterre is elláthatunk éjszakai autózás közben.

Forrás: hvg.hu

Forrás: hvg.hu

Szakmai olvasóink számára a hőkamerák nem jelentenek újdonságot, hiszen a biztonságtechnikában is egyre szélesebb körű és eredményes a használatuk. De való igaz helyük van az autózásba is. Valamennyien ismerjük éjszaka késő este kapcsán azt a bizonytalan érzést ( különösen a vadveszélynek kitett szakaszokban), hogy bármikor „ránkrobbanhat” egy kitörő őzike, szarvas vaddisznó és bizony ilyen helyzetekben jórészt már nincs, vagy csak nagyon rövid a reakció idő. A szerk.

Nightvision/éjjellátó rendszer

Terjedőben van az egyik legfejlettebb autós biztonsági extrafelszerelés a nightvision/éjjellátó rendszer az autókban. Jellemzően a járművek alsó karosszéria elemébe szerelik a termikus képalkotó kamerát, ami a rendszer alapja. Ezek a környezetünkben lévő objektumokat az általuk kibocsátott hő alapján teszik felismerhetővé. Minél melegebb egy környezeti elem, annál fényesebbnek mutatja rendszer a kijelzőn. Egyes fejlesztések akár 500-800 méteres tartományba is ellátnak. A rendszer működésének persze feltétele, hogy a környezeti hő alacsonyabb legyen, mint a hőkamera által érzékelt alakok.

Amennyiben a rendszer élőlényt érzékel, figyelmezteti a sofőrt, sőt mindezt többnyire úgy, hogy a mozgásukat is figyeli és ha annak iránya a kocsi mozgási sávja felé történik, akkor határozottabban jelez. A kockázati sávon kívül egyes ilyen technológiák sárgával jelölik az élőlényeket, ha belépnek a sávba, akkor pirossal. A legtöbb ilyen nightvision kamera önműködően bekapcsol ebbe a figyelmeztető üzemmódba, ha veszélyt érzékel, és a kijelölt élőlényre a fényszóró rá is villant.

Általánosságban kétféle rendszer használata jellemző típusuk szerint: passzív és aktív. A passzív rendszer olyan technológiákra vonatkozik, amelyeknél a kibocsátott hőt észlelik, míg az aktív rendszerek jelentős távolságra meg is világítják az objektumokat infravörös fénnyel. A passzív rendszer előnye a nagyobb, akár 1000 méteres tartomány, de melegebb időjárási körülmények között kevésbé éles képet ad.

Forrás: hvg.hu