- az „Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU (2011. november 16.) az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról” című rendeletére
- az „MSZ 20300:2002 Páncélozott pénz- és értékszállító gépjárművek. Követelmények, gyártás, javítás, üzemeltetés és ellenőrzés” című szabványra
- a NIJ Standard-0101.06 „Ballistic Resistance of Body Armor” című szabványra
- az „MSZ K 1114-1 Testpáncélok” című szabványra és az
- 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről. 11. §-ra
A konzultáció és/vagy a konferencia célja, hogy a pénzszállító cégek a védelemigényüket, a védelmi terveiket a konzultáció és/vagy a konferencia alapján tekintsék át, tekintettel arra, hogy a magyar nemzeti szabványtól eltérő, különböző megoldás alkalmazása során, vitás esetben a munkáltató köteles annak bizonyítására, hogy az általa alkalmazott megoldás munkavédelmi szempontból legalább egyenértékű a vonatkozó szabványban foglalt követelménnyel, megoldással. Továbbá azért is, mert bármely vállalkozás csak a rendeletben meghatározott feltételek teljesülése esetén végezheti euróbankjegyek határon átnyúló, közúti szállítását.
A közelmúltban megjelent tanulmányomban foglalkoztam az Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU (2011. november 16.) rendelet V. fejezetében írtakkal: jelesül azzal, hogy a szállítást végző jármű vezetőfülkéje olyan páncélzattal rendelkezzen, amely:
„(…) ellenáll a 7,62 mm × 39 mm kaliberű, Kalasnyikov típusú fegyverek lövedékének, a vasmaggal és (lemezelt) acélköpennyel rendelkező, 7,97 gramm ±0,1 gramm) tömegű lövedéknek, legalább 700 méter/másodperces sebességnek, a 10 méteres (±0,5 méter) lőtávolságnak.”
Ennek a dolgozatnak célja pontosítani a rendelet 16. cikke c) pontjában foglalt meghatározást, amely szerint engedéllyel rendelkező vállalkozás, euróbankjegyek határon átnyúló, közúti szállítását csak úgy végezheti, ha
„c) …a pénzszállító jármű vezetőfülkéjét a járműben tartózkodó pénzszállító biztonsági személyzet minden tagja számára golyóálló mellénnyel látták el, amely megfelel legalább a NIJ IIIA VPAM szabvány 5. osztályának vagy azzal egyenértékű szabványnak…”
A védőmellényt a testen tépőzárak segítségével kell rögzíteni, beállítani
Háttér-információ
Az Európai Gazdasági Közösségek 89/656 (EGK) számú irányelve már régebben (1989. november 30.) megfogalmazta általános szabályként (3. cikkely), hogy az egyéni védőeszközt akkor kell használni, amikor a kockázat nem kerülhető el vagy nem csökkenthető a közös védekezés technikai eszközeivel, illetve munkaszervezési intézkedések, módszerek vagy eljárások segítségével. Ezt a cikkelyt a fokozott mértékben veszélyeztetett pénzszállítás biztonsági szintjének mérlegelésénél iránymutatónak célszerű tekinteni, hiszen itt a munkafolyamatból, illetve technológiából eredő egészséget veszélyeztető kockázatok csökkentésének egyik nagy lehetősége, ha a pénzszállító személy megfelelően megválasztott testpáncélt visel.
Lövedékálló védőmellény védelmi szintje
A rendelet magyar nyelvű szövege szerint a biztonsági személyzet minden tagja számára olyan lövedékálló védőmellényt kell biztosítani, amelynek védelmi szintje „…megfelel legalább a NIJ IIIA VPAM szabvány 5. osztályának vagy azzal egyenértékű szabványnak”
Az „Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU (2011. november 16.) az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról” című rendelet magyar nyelvű szövegében a „NIJ IIIA VPAM szabvány 5. osztály” néven jelölt védelmi szint nem található sem a NIJ Standard-0108.00 (1981. december) és a NIJ Standard-0108. 01 (1985. január) „Ballistic Resistant Protective Materials” szabványokban, sem a NILECJ-STD-0101.01-tól (1978. december), a NIJ Standard-0101.02 (1985. március)-tól a NIJ Standard-0101.06 (2008. július)-ig kiadott „Ballistic Resistance of Body Armor” című szabványokban.
Ezekben a szabványokban a védelmi szintek jelölése: IIA, II, IIIA, III, IV és Special. A NIJ Standard-0101.06 szabvány 4.1.5.1 pont szerint, egy lövedékálló védőmellény védelmi szintet a következőek szerint kell jelölni (például):
„Type IIIA in accordance with NIJ Standard-0101.06”
(„IIIA védelmi szint a NIJ Standard-0101.06-nak megfelelően”)
Szükséges hangsúlyozni a 0101-06 számsorból az utolsó két szám (06) jelentőségét. Ugyanis a védelmi szintek megfelelési követelményei, a 01-től a 06-ig folyamatosan módosultak, korszerűsödtek, részletesebbé váltak. Vagyis a 06-al jelzett szabványnak megfelelő védőeszköz fokozottabb veszélyeztetettségnek áll ellen, a megelőzőekhez viszonyítva.
A védőmellénynek teljes felületein, ráncmentesen kell illeszkednie a viselő testére
Lövedékálló védőmellény egyéni védőeszköz (EVE) státuszban
A pénzszállítás kockázatainak értékelésénél célszerű átgondolni a fegyveres támadások során utolsó lehetőségként védelmet nyújtó testpáncélok státuszát. Nevezetesen azt, hogy ez az eszköz alkalmazása esetén maradjon csak „védő funkciójú eszköz” vagy minősüljön „védőeszköznek”? Ennek a kérdésnek megfogalmazását indokolja, hogy a pénzszállítók ellen végrehajtott támadások alkalmával majdnem mindig van valamilyen fegyver – pisztoly, gépkarabély, kézigránát stb. Ennek következtében nem lehet közömbös, hogy miképpen védett a vagyonőr a ballisztikus hatások ellen. Hiszen a kritikus pillanatban a pénzt szállítónak kell dönteni – a védettség ismeretében – a sorsdöntő válaszlépésről.
Az említett „kritikus pillanatban” a testpáncélt viselő vagyonőrnek a túlélést biztosíthatja például az az ismeret, hogy a CIT jármű azon része ahol tartózkodik, megfelelően ellenáll legalább a rendelet V. mellékletben szereplő fegyverek lövedékének, így a tervezhető fegyver környezetből származó lövedékek célban kifejtett hatásai, még célzott lőtávolságon belül sem képesek számottevő sérülést okozni.
Az előzőekből következik, hogy a testpáncélok státusza kiemelt figyelmet igényel, használatának eldöntését nem lehet csak a piac szereplőinek önkéntes megállapodásaira bízni, itt elengedhetetlen az állami szerepvállalás. Jelesül, a testpáncélokat rögtön egyéni védőeszköz (EVE-) státuszba kellene emelni. A testpáncélok EVE-státuszba emelése esetén a biztonsági szint feltétlenül emelkedne, a maradék kockázat pedig csökkenne, mivel a testpáncél kötelező és ingyenes juttatásként jelenne meg a munkahelyen.
EVE-státusz esetében a munkáltatónak feladatai közé kerülne:
- a kockázatbecslés elvégzése,
- a juttatás rendjének írásban való meghatározása,
- a rendeltetésszerű használat ellenőrzése,
- a védőeszköz juttatásával kapcsolatos valamennyi dokumentumról naprakész nyilvántartás vezetése,
- a védőeszköz védelmi képességének fenntartásáról való gondoskodás,
- a védőeszköz viselésének feltételeinek meghatározása,
- a védőeszköz higiéniás kockázatának csökkentéséről való gondoskodás,
- a vagyonőrök képzése a védőeszköz használatának módjáról és
- az ismeretek elsajátításának írásban való dokumentálása (a vagyonőr aláírása meglétével együtt),
- az elhasználódott védőeszköz hulladékként (veszélyes) történő kezelése stb.
EVE-státusz esetében a munkavállalónak (vagyonőrnek) is lennének speciális feladatai:
- haladéktalanul tájékoztatni a munkáltatót, ha megítéléses szerint a védőeszköz elvesztette védelmi képességét,
- tudomásul venni, hogy a számára előírt védőeszköz használatáról érvényesen nem mondhat le,
- megtanulni a védőeszköz használatának módját stb.
Összefoglalás
A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamara Szakmai Kollégiuma a pénzszállítást végző cégek felkérésével, konzultáció és/vagy konferencia rendezését kezdeményezi euró készpénz, euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról, a páncélzat nélküli-, a páncélozott pénzszállító járművekről, a bankjegy-érvénytelenítő rendszerekről és a testpáncélokról.
A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamara Szakmai Kollégiuma kéri mindazokat, akik részt kívánnak venni a munkában, szíveskedjenek szándékukat a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Kamaratitkársága számára jelezni.
E-mail: titkarsag@szvmszk.hu
Eur. Ing. Frank György címzetes docens, MSc, az SzVMSzK Szakmai Kollégium elnöke, „SzVMSzK mérnök szakértő” (B7)
Felhasznált irodalom
- http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:316:0001:0020:HU:PDF
- U.S. Congress, Office of Technology Assessment, Police Body Armor Standards and Testing:
- Volume I, OTA-ISC-534 (Washington, DC: U.S. Government Printing Office, August 1992).
- Michael A. Riley, Ph.D.: Revisions to the NIJ Ballistic Resistant Body Armor Test Standard. Office of Law Enforcement Standards National Institute of Standards and Technology. Gaithersburg, Maryland. 2008.
- Frank György Eur. Ing.: Páncélozott pénz- és értékszállító biztonsági gépkocsik. Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem. Páncélos, Gépjármű és Közlekedési Tanszék. Egyetemi jegyzet. 2000. Budapest.
- Magyar Szabványügyi Testület: MSZ 20300:2002 Páncélozott pénz- és értékszállító biztonsági gépjárművek. Követelmények, gyártás, javítás, üzemeltetés és ellenőrzés. 2002. Budapest.
Kapcsolódó írásaink