Az intelligens bankjegy-érvénytelenítő rendszerrel felszerelt pénzszállító járművek piktogramja
A jelenleg leggyakrabban használt érvénytelenítési folyamatok pirotechnikával, festékkel valamint a kettő kombinációjával fejtik ki hatásukat. Követelmény, hogy ezek a módszerek a védett bankjegyek véglegesen érvénytelenítsék, mégpedig úgy, hogy a bankjegyek birtokosai számára az érvénytelenítés ténye egyértelmű legyen.
Ebben a tanulmányomban célom bemutatni azokat a kísérleteimet, amelyek érzékeltetik egy pirotechnikai eszköz, nevezetesen a színes füstöt fejlesztő patron, bankjegy érvénytelenítő képességét és használatának lehetséges veszélyét. Majd egy következő dolgozatban kívánom ismertetni az intelligens bankjegy-érvénytelenítő rendszereket.
A 35 mm-es piros színű füstöt fejlesztő patronok
A kísérletekhez felhasznált piros színű füstöt fejlesztő patron tulajdonságai
- Megfelel: MSZ 15761/94: V/2
- Hatóanyag tömege: 50 g
- Összetétele:
porcukor,
káliumklorát,
amoniumklorid,
szudánrot,
oil dark braun
- Színes füst keletkezése: porfestk szublimálódik
- Papírkorong: pirosra festett
- Füstölési idő: 15–20 sec
- Tűzveszélyessége: „A”
- Terítő képessége: 30 m3/patron
- Füst átláthatósága: 30 sec ideig átláthatatlan (szélcsendben)
- Színező képessége: papíron, textilen, fémen, emberi bőrön a szublimált festék kicsapódik
- Élettani hatása: ne legyen mérgező
- Gyújtás: elektromos (minimum 0,8 A, 4,5 V)
- Működési hőmérséklete: –20 °C-tól +50 °C-ig
A 35 mm-es piros színű füstöt fejlesztő patron metszete
A láng hatásának veszélye a patron működése során
A patronban a cukor égésekor keletkező hő (láng) következtében – az agresszív kálium-klorát oxidálja a cukrot – a szerves színezékek szublimálnak. A szublimáció olyan halmazállapot-változás, amely során hő (láng) hatására a szilárd halmazállapotú anyag gázzá fejlődik anélkül, hogy közben folyékony halmazállapotot vennefel. A szublimátum a hidegebb környezetben szétterülve, a festékanyag megfogja (elszínezi) az ott lévő tárgyakat. A képeken bemutatott kísérlet első célja megvizsgálni a keletkező szúró láng (hő) lehetséges következményeit a bankjegyekre, másodszor megoldást találni arra, hogy miként lehet elkerülni a védett dolgok meggyulladását. A kísérlet alkalmával a két patron 100 mm távolságra volt a fémlemezre felragasztott papírlapoktól.
A patronok működése után keletkező szúró lángok a papírlapokat elszenesítették
A szublimátum takaró képessége
Vizsgálat tárgya volt még, hogy milyen mértékben képes a fehérre festett, 900 × 400 × 900 mm nagyságú fém tartályba beépített, kettő darab 35 mm-es patron működése során pirosra színezni a fém tartály belső felületeit.
A patronok teljes mértékben elszínezték a belső felületeket
A gyakorlatban
A színező patronok segítettek felderíteni egy gépkocsiba telepített, 2 + 1 rekeszes, forgókanalas értékszállító konténer kirablóját.
A konténer belsejét a szakértői vizsgálat patronok által elszínezve találta, a fenéklemez teljes mértékben pirosra színeződött, a leszakított ajtó keretének helye nincs pirosra színeződve
A szakértői vizsgálat megállapította, hogy a konténerből a polietilénből készített pénzes zsákokat a színező patronok működése előtt már kivették.
Ha a fenéklemezen polietilén pénzes zsákok lettek volna a patronok működése során, akkor csak részleges lett volna az elszíneződés, az ajtókeret helyének elszíneződése azt jelzi, hogy az ajtó nem lehetett zárva
A kirabolt, gépkocsiba telepített, 2 + 1 rekeszes, forgókanalas értékszállító konténer
Eur. Ing. Frank György címzetes docens, SzVMSzK mérnök szakértő (B5, B6), Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara Szakmai Kollégium elnöke
Felhasznált irodalom
- Eur. Ing. Frank György: Kísérletek a 35 mm-es színes füstöt (piros) fejlesztő patronnal – saját jegyzetek, saját fotók
- Eur. Ing. Frank György: Szakértői vizsgálat – saját jegyzetek, saját fotók
- BGF Berufsgenossenschaft für Fahrzeughaltungen: ZH 1/209 Oktober 1990: Sicherheitsregeln für Geldtransportfahrzeuge Aktualisierte Fassung 1998.
- „Európai Parlament és a Tanács 1214/2011/EU az euró készpénz euróövezethez tartozó tagállamok közötti, határon átnyúló, üzletszerű közúti szállításáról” című rendelete, 2011. november 16.