Okosautók veszélyben! Lassan képben az autós GDRP is?

Egyre több alvilági eszköz, szoftver jelenik meg a modern gépkocsikhoz. Ezek komoly biztonsági kockázatokat vetnek fel, hiszen itt is megjelenik a kiberbűnözés Az IoT világában egyre nehezebben biztosítható az okosautós gépjárművezérlések védett hozzáférése.

Forrás: Jövő Gyára - Kaspersky

Forrás: Jövő Gyára – Kaspersky

A modern autók sok mindenre képesek informatikai szempontból is: kapcsolódnak az internetre, térképeket és más hasznos információkat töltenek le, kommunikálnak a helyi szolgáltatóval, amely elvégzi a távoli diagnosztikát, és ha szükséges a karbantartást. A tulajdonos elindíthatja a motort akár a nappaliból is, és beállíthatja a hőmérsékletet, hogy az az induláskor éppen megfelelő legyen.

Azonban ezek az extra funkciók nem olcsók. A legismertebb gyártók legdrágább modelljei általában alapfelszereltségként tartalmazzák ezeket a funkciókat, de az alsóbb kategóriákban komoly plusz kiadásokat jelenthetnek. Pedig gyakorta ezek a funkciók benne vannak az autókban, de nem elérhetők, amíg például a szakszervíz fel nem oldja e korlátozásokat. Eközben nem meglepő módon e területre is egyre inkább ráharap a kiberbűnözés.

Kaspersky Lab megállapításai: óvatosan az autós kalóz szoftverekkel

A Kaspersky Lab szakértői számos fórumot és webshopot vizsgáltak át, hogy kiderítsék, milyen eszközöket és programokat kínálnak a kiberbűnözők a korszerű autókhoz. Például olyan modulokat találtak, amelyek képesek manipulálni az adatokat (megtett kilométert stb.); kalóz navigációs programokat telepítenek; vagy extra funkciókat aktiválnak. A kiberbűnözők, akik ezeket a hacker, kalóz programokat fejlesztik, szinte korlátlan hozzáférést szerezhetnek a modern gépkocsik egyes rendszereihez. Követhetik az autó mozgását, lehallgathatják az autóban zajló beszélgetéseket, vagy akár elérhetik a rendszerhez csatlakoztatott okostelefonokat. Esetenként kikapcsolhatják a riasztót, de akár ki is nyithatják az ajtókat. Ezért a biztonsági szakértők azt javasolják, hogy az ilyen “autós” szoftverekkel legalább olyan óvatosan kell bánni, mintha saját számítógépünkön vagy telefonunkon történő alkalmazástelepítésről lenne szó.

Forrás: biztonsagportal.hu

Példák „fehér kalapos” hekkelésekre, de rémületes perspektívákkal

Az egyik legismertebb eset a 2015-ös jóindulatú (más néven “fehér kalapos”) okosautó elleni támadás, amelyben Charlie Miller és Chris Valasek egy 2014-es Jeep Cherokee-t törtek fel a Fiat Chrysler Uconnect rendszerén tátongó hatalmas biztonsági résen keresztült. Charlie és Chris távolról kormányozták az autót. Állításuk szerint kiiktatták a fékeket és leállították a motort. Fiat Chrysler emiatt 1,4 millió autót hívott vissza. A sors fintora, hogy a javított szoftvert egy USB sticken kellett minden egyes autóra tölteni, mert az autó minden funkciója elérhető volt kívülről, az on-line szoftverfrissítés kivételével. Sajnos Fiat Chryslert az ág is húzza. 2017-től megoldották az autók rendszereinek on-line frissítését, de ez sem sült el jobban. 2018. február 9-én egy szoftverfrissítést küldtek az autóknak, ennek eredményeként azonnal kitört a botrány a tulajdonosok körében. A fedélzeti információs rendszer ugyanis 40 másodpercenként újra próbálja indítani magát, sikertelenül.

Ha a Fiat-Chrysler-ügy nem is rázza fel az autós közösséget, egy barátságos kínai biztonságtechnikai kutatócég Tesla-feltörése talán igen. A lenti videóban a kínai kollégák jól szórakoznak a teljes hatalomátvételen.

Biztonsági telepítések fontossága, de üzembiztonság mellett

A kínai cég korrekt módon és jóindulatúan hívja fel a figyelmet a biztonsági frissítések telepítésének fontosságára. Az azonban biztos, hogy minél több autó lesz az internetre kapcsolva, annál több lesz a kísérletező jó- vagy rosszindulatú hekkerpróbálkozás.

Forrás: vezess.hu

A magyar autósok szerint is reális a veszély

A magyar autósok 90 százaléka lehetségesnek tart egy autós hackertámadást, és 55 százalékuk szerint a hackerek a jövőben még komolyabb veszélyt jelentenek majd az autósokra nézve – derül ki az NRC Médiakutató és a globális autóipari szoftverbeszállító, NNG Kft. közös kutatásából.

A reprezentatív kutatás szerint az autóval rendelkezők 90 százaléka – nagyjából 2,2 millió magyar -, az autóval nem rendelkezőknek pedig 80 százaléka – 2,7 millió lakos – mondta azt, hogy egy ilyen támadás veszélye már ma is valós. A felmérés szerint az autóval rendelkezők 63 százaléka, azaz több mint 1,5 millió ember úgy gondolja, hogy az ő autóját nem érheti hackertámadás. Az autótulajdonosok által birtokolt járművek 77 százaléka rendelkezik olyan felszereltségi elemekkel, amelyek kockázatot jelenthetnek: ilyen például az elektronikus lopásgátló rendszer; 44 százalék rendelkezik okos funkciókkal, 31 százalékukban van fedélzeti számítógép, 21 százalékuk pedig vezetést segítő funkcióval is rendelkezik.

Forrás: techstorym2m.hu

Ui.: Vajon tényleg nem célszerű e saját biztonságunk érdekében szigorubban szabályozott kereteket szabni ezeknek a vezérléseknek? És egyáltalán miért is kell számos, egyébként döntően kényelmi funkciót távvezéreltetni annak a kockázatnak az ismeretében, hogy valaki esetleg alapvető üzembiztonságot jelentő funkciókba is belenyúlhat? Nos talán akkor nem lenne baj, ha egy keveset lejjebb adnánk a fogyasztói luxusból, avagy itt az idő az autós GDRP kialakítására is? (A szerk.)