Azt szokták mondani, hogy az a biztos, ami már elmúlt! Nem szeretnék abba a hibába esni, hogy elkiabálom a címben tett kijelentést, de amit tudni lehet: 2016. december 23-án az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium társadalmi egyeztetésre bocsájtotta a ’Pilótanélküli légijárművekről szóló előterjesztést’, a hatályba léptetését pedig 2017. július 1-jével tervezik.
Helyesen: RPA, UAV
Na, de hogyan jutottunk idáig?! A kisméretű távolról vezérelt légijárművek (RPA ), vagy más néven pilóta nélküli légijárművek (UAV ), amelyeket a köznyelv ma nem teljesen helyesen kizárólag drónként azonosít , már évekkel ezelőtt megjelentek a fegyveres szervek alkalmazásában, idővel pedig feltűntek a hobbi célú felhasználók kezei között és szinte azzal egy időben, mint innovatív technológia, kezdett helyet követelni magának a kereskedelmi alkalmazások mind szélesebb körében.
A légi közlekedéssel, repüléssel foglalkozó szakemberek már régóta tudták, hogy az RPA-k légtérben történő alkalmazását szabályok közé kell szorítani, elsősorban a repülés biztonsága és a légtérfelhasználás ellenőrizhetősége érdekében, de ezen kívül egyéb érvek is a szabályozás mellett szóltak. Magyarországon már 2013-ban elkészült egy munkaanyag tervezet, amely a jogszabály előkészítést hivatott szolgálni, de akkor talán még „nem érett meg a helyzet”. Sem a szakma, sem a jogalkotó nem volt elég elszánt, hogy a specifikus RPAS szabályozást a különböző érdekek kereszttüzében a kapcsolódó jogszabályok és előírások bonyolult rendszerébe illessze. Ebben az időben még a nemzeti szabályozás megszületése Európában és a világon is az elsők között lett volna.
Az RPA-k azonban – talán minden várakozást felülmúlva – megállíthatatlan térnyerésbe kezdtek világszerte! Ez természetszerűleg megkerülhetetlenné tette a szabályozási kérdések napirendre tűzését. Sorra születtek a nemzeti szabályozások, de a kérdéskör megközelítése az egyes államok vonatkozásában nagy eltérést mutatott, hiszen az egészen megengedőtől az erősen korlátozó előírásokig széles skálán kerültek elfogadásra. Az Európai Unió döntéshozói is hamar belátták, hogy a légiközlekedési előírások nemzetközi harmonizációja, valamint az európai gazdasági térség szabad munkaerő áramlásának és a cégek egyenlő versenyhelyzetének biztosítása érdekében szükséges a közös jogi platform kialakítása. Mára – még ha az európai egységes szabályozásnak néhány éven belül nincs is valódi realitása – az EU több szinten deklarálta, hogy a RPA-khoz kapcsolódó technológiai kutatás-fejlesztés, a gyártás, valamint az alkalmazás egyre növekvő volumene egy új iparág születése, amely a jövőben – és talán már napjainkban is – nagy mértékben járulhat hozzá a munkahelyteremtéshez és a termelés növeléséhez, így a megfelelő szabályozás kialakításával és a K+F források biztosításával támogatni kell, nem pedig gátolni.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA ) 2015-ben kiadta javaslatát a ’drónok üzemeltetésére vonatkozó közös európai szabályozás létrehozására’, majd 2016-ban egy szabályozás tervezetet is megjelentetett, a témában pedig a kapcsolódó nemzeti szabályzók hatályba léptetését pedig EU véleményezéshez kötötték.
EU-hoz igazodva, a tiltás nem opció
A magyar „drón jogszabály” már ebben az új, megváltozott környezetben, az EU bábáskodása mellett születik. Végre itthon is megérett az elhatározás és a ellenzők is belátták, hogy a kialakult helyzetben a tiltás nem opció!
A megfogalmazott cél az volt, hogy a nagy számú uniformizálható felhasználók és alkalmazások körét be lehessen terelni a szabályozás hatálya alá, az ettől eltérő egyedi igényekre pedig majd egyedi válaszok születnek.
Az elmúlt 2-3 év során, amikor az üzletek polcairól „számolatlanul” vihették bármiféle alapismeret elsajátítása nélkül a különböző méretű és tudású repülőeszközöket, egy „szabályok nélküli” anarchikus állapot alakult ki az RPA-k használatával kapcsolatban. A kis légijárművek bárki számára elérhetővé váltak és olyan technológiát, illetve képességeket vonultatnak fel, amelyek néhány éve még kizárólag haditechnikai eszközökben voltak fellelhetők. Ez az új jelenség új kihívások elé állította a repülésügyi szakembereket is. Míg korábban a hivatásszerűen repüléssel foglalkozó szakemberek mellett csak egy szűk réteg álmodhatott a légtér igénybevételéről, hirtelen robbanásszerű változás következett be. Egyebek mellett a modellezők voltak azok, akik saját építésű repülőmodelljeikkel „időnként kihasítottak egy-egy szeletet az ég aljából”. Ők rengeteg időt, energiát és a családi kasszából elcsent forintjaikat nem sajnálva hódoltak szenvedélyüknek arra alkalmas területeken, ahol másokat nem veszélyeztettek. Rájuk épülve jött létre a mai „drónos” társadalom meghatározó alapja, mégis talán – akaratlanul is (!) – ez a modellezői közösség lehet az új szabályozás legnagyobb vesztese! A kényszerűen szabályok közé szorított tevékenység valamelyest elveszíti azt a spontán szabadidős jellegét, amely eddig oly sajátja volt a közösség működésének.