Gázolásos merényletek esetén a lerakott betontömbök nem jelentenek megbízható akadályt, a megoldás a direkt erre a célra kifejlesztett moduláris útakadály.
Napjaink legnehezebben megelőzhető terrorista cselekménye a gázolásos merénylet – elsősorbana nehéz tehergépjárművekkel elkövetett terrortámadás. Mivel a terroristák ennél az elkövetési módnál sem fegyvert sem robbanóanyagot nem használnak, a felderítés hatékonysága igen alacsony, hiszen egy gépjárművet elegendő akár csak percekkel a támadás előtt eltulajdonítani. Ily módon a lebukás veszélye elenyésző. Éppen ezért ennél a támadási fajtánál a felderítés és a korai megelőzés helyett kimondottan a védekezésre kell összpontosítani, azaz meg kell akadályozni a gépjárművek bejutását a gyalogosok által sűrűn használt területekre, a sétálóutcákba, vásárok-, piacok vagy más rendezvények területére, parti sétányokra.
Közönséges betontömbök, nem megoldás
A váratlanul bekövetkezett első támadás után a hatóságok azonnal a legkézenfekvőbb megoldáshoz nyúltak: a közönséges betontömbökhöz. A robosztus vasbeton elemek azonnal rendelkezésre álltak hiszen forgalomtereléshez már régóta alkalmazzák ezeket. És ez itt a kulcsszó: a betontömbök ugyanis forgalomtereléshez használatosak és nem nehéz tehergépjárművek azonnali megállítására, tehát nem alkalmasak a mozgási energia gyors felemésztésére frontális ütközés, ütköztetés révén.
A probléma megoldását a kényszer szülte, mert a terroristák új módszerét – a gázolásos merényletet – amellett, hogy majdhogynem képtelenség felderíteni és megelőzni, azonnali fenyegetést jelentett minden városban, ahol az elkövetés eszköze rendelkezésre áll. Teherautó, furgon pedig mindenhol van…
Ezzel a kényszerű megoldással a legnagyobb probléma az, hogy a betontömbök nem arra lettek méretezve, hogy egy járművet azonnal, vagy rövid úton megállítsanak. A kísérletek és tesztelések csak bő egy évvel az első merénylet után kezdődtek, főként Németországban. A végeredmény több mint lehangoló, a betonakadályok hatékonysága nem megfelelő:
- néhány esetben a teherautó eltolta, tovább lökte a betonelemet, amelynek alja és az útburkolat között nem keletkezett elég súrlódás a mozgási energia felemésztéséhez,
- más kísérleteknél a gépjármű több mint ötven métert repült, bukdácsolt vagy csúszott tovább,
- egy beérkezett fenyegetésre vagy információra (amely szerint rövid időn belül lehetséges egy gázolásos támadáskísérlet) a betontömbös zárás nem ad valós választ, mert azok mérete és tömege kizárja a gyors bevethetőséget,
- alkalmazásukhoz készenlét és gördülékeny logisztika mellett is több órára és komoly gépparkra is szükség van: a szállításhoz tehergépkocsi, a fel- és lerakodáshoz nehéz daru is kell,
- az eredeti állapot helyreállítása is körülményes és erőforrásigényes,
- a betontömbök tárolását a fenyegetés helyszínéhez közel (ezek minden esetben a városközpontban, belvárosban vannak) meg kell oldani, amely nyilvánvaló képtelenség.
A PITAGON F-11 moduláris útakadály
A betontömbök kudarcát követően újabb és újabb kényszer-, illetve erőltetett megoldással próbálkoztak a rendvédelmi szervek: keresztbe fordított kamionok, buszok vagy éppen harckocsiakadályok segítségével biztosították a területeket és a gyalogosok testi épségét. Ezt követően jelentek meg a piacon már a fizika törvényeit, a gépjárművek dinamikáját és működését is figyelembe vevő valódi megoldások, amelyek közül a belga PITAGONE F-11 útakadálynak sikerült minden ésszerű elvárásnak megfelelnie. Az egyedülállóan hatékony és praktikus eszköz a következő tulajdonságokkal rendelkezik:
- Képes a gázoló gépkocsi, furgon vagy tehergépjármű azonnali megállítására.
- A megállítási képességet nem tömege, hanem az ütközés visszaható ereje adja.
- Könnyen és egyszerűen telepíthető.
- Egyszerűen tárolható és szállítható.
- Moduláris rendszer, szélességének semmi nem szab határt.
- Az összerakott rendszer könnyen megbontható és a kerekein mozdítható, ily módon megoldja a nyitás-zárás problémáját.
- Percek alatt elemekből összeállítható és szétszedhető.
A PITAGONE moduláris útakadály rendszer a megállítóképességét úgy fejti ki, hogy az ütközési energia hatására az „L” alakú modulok beékelődnek az útfelületbe, alsó száruk belecsapódik a jármű alvázába és motorjába. A támadó gépkocsi felfüggesztése, motorja, váltó- és kormányműve végzetes károkat szenved és azonnal mozgás-, irányítás- és működésképtelenné válik. A beékelődött modulok ezzel egyidőben a járművet drasztikusan megállítják, annak mozgási energiáját a talajnak adják át. Az ütközést követő roncsolások hatásárára a gázoló gépkocsi vagy teherautó azonnal, vagy legfeljebb tíz-tizenöt méteren belül megáll.
Solymár Zoltán
Z&Z Biztonságtechnika Kft.
znz.hu
Kapcsolódó cikkek: