Hogyan használják az alkalmazottak a ChatGPT-t?

A rohamosan fejlődő ChatGPT és riválisai a vállalatok működését is hatékonyabbá tehetik, ugyanakkor adatvédelmi és adatbiztonsági kockázatokat is felvetnek. Erről ír hasznos összeállítást a Biztonságportál.

Forrás: infinitynetworking.com

A nagy nyelvi modellek (LLM), például a ChatGPT képesek értelmezni és megválaszolni a felhasználók kérdéseit. Azonban minden alkalommal, amikor kapcsolatba lépünk egy ilyen rendszerrel, vagy akár az azokra épülő chatbotokkal, és információt kérünk, akkor fennáll a veszélye, hogy érzékeny adatokat osztunk meg. Éppen ezért lehet, hogy míg egyes cégek kifejezetten támogatják, addig mások tiltják a ChatGPT használatát a munkahelyi eszközökön.

Az ESET kutatói felhívták a figyelmet arra, hogy amikor egy chatbotnak kérdést teszünk fel, akkor a beírt adatok “nyilvánossá” válhatnak. Ez persze nem jelenti azt, hogy a rendszerek azonnal felhasználnák a tőlünk megszerzett információt másnak adott válaszokhoz. Az LLM szolgáltató vagy partnerei azonban hozzáférhetnek ezekhez az adatokhoz, és beépíthetik a technológia következő verzióiba. Ezen aggályok miatt az OpenAI, a ChatGPT mögött álló vállalat bevezette a csevegési előzmények kikapcsolásának lehetőségét, ami megakadályozza, hogy a felhasználói adatokat az OpenAI a mesterséges intelligencia modelljeinek tanítására és fejlesztésére használja fel.

A biztonsági cég szakértői nemrég összegyűjtötték a leggyakrabban előforduló problémákat, és tanácsokat adtak a kockázatok csökkentéséhez:

1. Az ügyféladatok felhasználása és megosztása

Az első gyakori hiba, amit a munkavállalók elkövetnek az LLM-ek használata során, hogy akaratlanul érzékeny információkat osztanak meg a vállalati ügyfelekről. Hogyan történik mindez? 

2. Bizalmas dokumentumok feltöltése chatbotokba

A generatív technológiák hasznos megoldást jelenthetnek nagy mennyiségű adat gyors összegzésére, vázlatok, prezentációk vagy jelentések létrehozására. Ugyanakkor a dokumentumok feltöltése az olyan rendszerekbe, mint a ChatGPT, veszélyeztetheti a bennük tárolt vállalati vagy ügyféladatokat…

3. A vállalat adatainak felfedése

Képzeljük el, hogy a hatékonyság érdekében egy vállalat megpróbálja fejleszteni az egyes gyakorlatait és munkafolyamatait. Ezért segítséget kér a ChatGPT-től az időmenedzsment vagy a feladatok strukturálása terén, amelynek során értékes know-how-t és egyéb adatokat ad meg, hogy segítse a chatbotot a megoldás kidolgozásában. Ez azonban szintén adatvédelmi aggályokat vet fel…

A teljes cikket itt ajánljuk olvasóink figyelmébe.