Az ellátási láncok okozta nehézségek hazai partnereinknél

Tudjuk, hogy a globális ellátási láncok (ismert okokból történő) akadozásai komoly problémákat okoztak a kereskedő, projekt, de még a fejlesztő cégek számára is világszerte. Alkatrészhiányok, szállítási késedelmek, előjegyzési periódusok kitolódása, fizetési késedelmek, geopolitikai konfliktusok stb. Mint ahogy az is egyértelmű, hogy ezek a nehézségek a hazai piacot sem hagyták érintetlenül. (A következőkben a Detektor Security Fórum rovatának cikkét olvashatjuk a témában.)

Forrás: Durham College

Partnereinktől az alábbi kérdésekre vártunk válaszokat

  • Milyen nehézségekkel szembesültetek a krízis kezdetén és az azt követő években (általánosságban és esetleg egy konkrét példán keresztül)?
  • Vesztettetek e partnert, megrendelést a problémák okán, egyáltalán volt e tapasztalható jelentős forgalmi visszaesés?
  • Tudtatok e alternatív megoldásokkal könnyíteni a helyzeteteken?
  • Javult e a helyzet napjainkban és mely területeken, mire számítotok?

Securiton Kft (Balázs Gábor ügyvezető)

Cégünk, a krízis kezdeti fázisában gyakorlatilag nem szembesült semmiféle nehézséggel. Lassan és megállíthatatlanul végül azonban mindenhova begyűrűzött az alkatrészhiány, a szállítói raktárkészletek kifogytak és így előbb kevés, majd mind több berendezést nem tudtak a beszállítóink leszállítani. A mese innen már ismert…

A krízis csúcsidőszakában – amit még tetéztek a Covid miatti különféle lezárások és korlátozások is – a gondok csak sokasodtak, a késések meg elkerülhetetlenek lettek, amit szerencsére a megrendelőink nagy része tudomásul vett, de pár projektet így is el kellett engednünk. Ekkor már a különféle apró-cseprő elektronikus alkatrészektől kezdve a processzorokig, a fémalkatrészektől a különféle műanyagokig már minden hiányzott és így az új termékek nem, illetve késve készültek el a gyárakban. Ezekre nekünk semmiféle ráhatásunk nem volt, így sokszor a bizonytalanság mellett nagyon kellemetlen helyzetekbe is kerültünk a többször is előfordult ellentmondásos szállítói információk miatt. Ekkor már mi is szembesültünk azzal a ténnyel, hogy a megrendelőink számára a rendszereket esetleg más gyártók kiváltó egységeivel sem tudjuk komplett rendszerré összerakni, leszállítani, esetleg üzembe helyezni. Sok extra munkával, utánjárással végül ezt az időszakot nem zártuk visszaeséssel, de nem is tudtuk a piaci lehetőségeinket kihasználni, a forgalmunkat növelni, mert nem volt elég kézzelfogható árunk.

Azt a tényt, hogy a baj sohasem jár egyedül, jól példázza az is, hogy a Securiton termékek esetében a mindenhol előfordult szállítási gondokat még az is tetézte, hogy a gyártási folyamatoknál most álltak át egy másik gyártási-szervezési technológiára, illetve ekkor alakítottak ki egy új központi raktárbázist, amely projektek indításakor még nem volt sem járvány, sem más krízishelyzet és volt még elég ember is… A többit kár is említeni.

Szerencsére az elsősorban Svájcban, Németországban, Olaszországban, az USA-ban, Kínában, illetve az Egyesült Királyságban található beszállítóink mára már nagyjából kiheverték a krízis okozta gondokat, ehhez egyes termékeket kismértékben át is terveztek és manapság már a megrendelés-állományoknál található – sokszor nagyvolumenű – csúszásokat próbálják csökkenteni, de elsősorban az európai beszállítóinkra vonatkozóan a helyzet még ma sem olyan, mint korábban volt.

ZNZ Biztonágtechnika Kft  (Zagroczky Ágnes ügyvezető)

A Z&Z Biztonságtechnika Kft. több mint három évtizede meghatározó szereplője a hazai piacnak: speciális biztonságtechnikai eszközök és rendszerek, elsősorban röntgenberendezések, fém- és veszélyesanyag detektor eszközök vezető szállítója. A Covid járvány hatásai közvetlenül érintették a cég tevékenységét, mivel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utas-, csomag- és rakományátvizsgáló rendszereinek megbízható beszállítója és karbantartója is egyben. Az utasforgalom gyakorlatilag nullára csökkent, ugyanakkor a légi fuvarozás volumene megemelkedett. Az eltolódott súlypont, magyarán a minimális utasforgalom lehetőséget kínált arra, hogy olyan javításokat és rendszerszintű finomhangolásokat végezzen a szervizcsapat, amelyek az újraindulás utáni időszakban nagyságrendi előrelépést és érezhető fejlődést jelentettek.

A cég beszállítói nagyon komolyan vették a lezárásokat, így nem sokkal a járvány kitörése után már nehézkessé vált az ügyintézés, a szállítás, így a vállalási határidők is jelentősen meghosszabbodtak. Ez a beszállítói késedelem ugyanakkor egyszer sem okozott problémát, mert a kiemelt infrastruktúrák és közintézmények rendszereihez állandó és kiterjedt alkatrész és tartalék eszközkészlettel rendelkezik a cég. Ezért az ügyfelek semmit nem éreztek meg a beszállítói lánc akadozásából, a működési vagy biztonsági problémát ez nem okozott nekik. A járvány kitörését követő két évben kevés projekt indult, mivel a legnagyobb biztonsági problémát a világjárvány és az egészségbiztonság jelentette. Nem a közbiztonságra veszélyes tárgyak, hanem inkább a fertőzött emberek felismerése és kiszűrése jelentette.

A helyzet sokat javult azóta, helyre álltak az ellátási láncok és minden igényelt alkatrész, eszköz vagy berendezés határidőre megérkezik. Ettől függetlenül – tanulva a Covid miatti lezárások sokkhatásából – a ZNZ továbbra is jelentős és széleskörű alkatrészkészletet, utánpótlást, csere- vagy új berendezést tart raktáron, hogy az ügyfelek folyamatos üzemét soha semmilyen rendkívüli esemény ne tudja befolyásolni.

Modern Alarm Kft (Börzsei Margit, Lülök Tibor)

Lülök Tíbor, a Modern Alarm Kft. boltvezetőjének tájékoztatása szerint az alkatrészellátás nehézségei nem kerülték el a Modern Alarmot sem.

Cégünknek számos külföldi gyártó termékeinek importálásával és forgalmazásával foglalkozik, és kisebb-nagyobb mértékben mindegyik beszállítónk megérezte a globális alapanyaghiány hatását – mondta Tibor.

Az ellátási nehézségek kiemelkedően érezhetők voltak például az akkumulátorok utánpótlásában, miután a Vietnami gyártó cégek elérték gyártási kapacitásuk korlátait, de fennakadások voltak a hagyományos értelemben vett vagyonvédelmi központok szállításában is, melyet a világszerte tapasztalható chiphiány okozott.

A beszerzési lánc szállítmányozással foglalkozó vállalatainál ezt a problémát nem, vagy kevésbé éreztük – tette hozzá Tibor. Szerencsére, vagy talán a partnerek szakmai profizmusának köszönhetően, minden vásárlónk rugalmasan és megértően állt hozzá a problémához. Természetesen ezekben az időkben kiemelkedő jelentőséget kapott a helyettesítő terméke ajánlása. Ha tudtunk, más terméket ajánlottunk a keresett helyett, és talán kicsit nekünk is jót tett a beszállítói kör bővítésével járó „vérfrissítés”. Mivel cégünk amúgy is „több lábon áll” így a befektetett munka mennyiségének növelésével át tudtuk hidalni ezt az időszakot.

Mostanra ezek a problémák 90%-ban már nem érzékelhetők, a maradék 10%-ban pedig már mi is kritikusan állunk a gyártók állítólagos „nehézségeinek” értelmezéséhez – mondta mosolyogva Tibor. A tényleges alapanyaghiány helyett valószínűbbnek tartjuk, hogy a krízis időszakában elküldött munkaerő pótlásával vannak gondok, de ilyet már más iparágakban is tapasztaltunk.

Megkérdeztük a Modern Alarm import beszerzéseivel foglalkozó szakembert, Börzsei Margitot is, hogy az import beszállításokban érezhető volt-e fennakadás.

Ha csak a szállítmányozás részét nézzük a kereskedelmi tevékenységüknek, akkor abban nem volt fennakadás.  A nemzetközi szállítmányozásban nem éreztünk forgalmi visszaesést és nem kellett alternatív szállítási útvonalak után néznünk. Összeségében mondhatjuk, hogy a mi szempontunkból a szállítmányozók tették a dolgukat és az előző évhez viszonyítva nem tapasztaltunk jelentős áremelést a szolgáltatásokban – nyilatkozta Margit.

Orion 21 Kft (Benedek Krisztián ügyvezető)                      

2020 és 2021 folyamán cégünk több különböző módon tapasztalta meg a Covid-19 hatásait mind a megrendelési, a gyártási és szállítási folyamat kapcsán. Mivel legtöbb partnerünk Olaszországi székhelyű, és ezen belül is észak Olaszországi tartományban helyezkednek el (Lombardia és Veneto), velük szinte napi szintű kapcsolatot ápoltunk annak érdekében, hogy értsük a legújabb bevezetett korlátozásokat és törvényeket, melyek ránk is hatással voltak és vannak.

Egyik legnagyobb partnerünk, a Pilomat (parkolásgátló oszlopok) gyára is ezen a területen található Bergamo városában. Mivel a Covid első hulláma ezen a területen söpört végig igazán, a legerősebb korlátozásokat itt vezették be, kezdve a termelés és a szállítások leállításával. Hetek elteltével, áprilisban volt lehetőség a szállítások újraindítására, melyre csak akkor volt lehetőség, ha a külföldi partner hivatalos levélben nyilatkozatott tett, hogy eszköz és alkatrész ellátásra van szüksége a kiemelt objektumok és porták biztonságos üzemeltetését biztosítását segítve. Ilyen dokumentum tulajdonában lehetőség nyílt határokon túl is ismételten eszközök szállítására. Mondanom sem kell, hogy ugyanilyen metódusra volt szükség a beszerzések során a további olasz partnerek esetén is, akik beléptetők és kamerák gyártásával és forgalmazásával foglalkoznak.

Egy évvel később, az ellátási lánc sérülése és több tényező együttes hatása okán a polisztirol, a fa, illetve – ami minket a legjobban érintett -, a nyersacél drágulása mely 37-100% emelkedést mutatott, erősen befolyásolta a megszokott rendelési metódust.  A biztonsági oszlopoknál (pollerek) a gyártási idő kitolódott, a megszokott 6-8 hét helyett 14-18 heteket kaptunk visszaigazolásra, ami szinte ellehetetlenítette a nyersanyag beszerzést.  Komoly szándék esetén bevontuk a megrendelőt is a késztermék nyersanyagigényének a gyártóval történő egyeztetésbe még idejekorán, mert ez nagyban befolyásolta annak beszerzési és  gyártási idejét.

Mára a nyersanyagok ára –magas szinten ugyan – de stabilizálódott, a piacon a felvásárlás üteme lelassult, és a gyártási intervallumok is normalizálódtak.

Összegezve.  Elmondhatjuk, hogy partnereink rugalmasan és többé kevésbé eredményesen igyekeztek alkalmazkodni a hirtelen és drámaian megváltozott körülményekhez, ami a szakmai profiloknak megfelelően nyilván mindenkinél részben mást és mást jelentett, komoly tanulságokkal. Felértékelődött a tartalék alkatrészek, helyettesítő és új termék készletek átgondolása bővítése, a beszállítói kör bővítése, a projektek körültekintőbb előtervezése, a szükséges anyagok idejekorán történő beszerzése.  A csökkent forgalmi periódusokban a szerviz  és ügyfélkapcsolatok átgondolása és szükség esetén átszervezése.

Forrás: Detektor Security