Előző cikkeinkben a közterületi terrorelhárítás módszereit és eszközeit mutattuk be olvasóinknak Sorozatunk utolsó befejező részében áttekintést igyekszünk adni a különböző forgalom korlátozó oszlopokkal kapcsolatban. Szemléltetésként a Pilomat oszlopcsaládra támaszkodunk. Mottó – “Messze nem mindegy, hogy mit, milyen céllal, módszerrel és hova telepítünk”.
A besorolási kategóriák
- Automata oszlopok
- Félautomata oszlopok
- Fix oszlopok
- Kivehető oszlopok
Ezekhez szorosan kapcsolódnak a következő megoldások is
- Road Blockerek
- Tyre Killerek
- “Anti-terror” barrierek
Fontos megjegyezni hogy a különböző oszlop kategóriák szinte mindegyike két altípusra bontható. Az első kategória az általános Security Range; ezek az eszközök alkalmasak forgalom korlátozásra, valamint ahogy cikk sorozatunk korábbi részében már említettük, képesek kisebb tömegű, alacsonyabb sebességű járművek megállítására. A másik kategória a High-Security, nálunk a köznyelvben “anti-terror”-ként ismert. Ezek különböző minősítési típusait korábban már bemutattuk. Most magukkal az eszközökkel foglalkozunk részletesebben.
Automata oszlopok alcsoportjai
Elektromechanikus oszlopok
Ezek vezérlése elektromechanikus motor segítségével történik. Jellemzően 30.000 J becsapódási ellenállással és 150.000 J kitörési ellenállással rendelkeznek. Elsőssorban városi forgalom korlátozással kapcsolatos területen jellemző a felhasználásuk, mivel a hidraulikus oszlopokhoz képest az áruk jelentősen alacsonyabb mint a többi eszközé. Magasságuk átlagosan 600 mm.
P sorozat: Beépített hidraulikus pumpával látja el feladatát. Felhasználása nagy forgalmú helyszíneken javasolt. 30.000-40.000 J ütközési és 150.000 J – 400.000 J kitörési energiát képesek elnyelni. Utóbbi érték már az “anti-terror” oszlopok ismertető jegye.
PL sorozat: Már hidraulikus pumpával rendelkezik. A pumpa ebben az esetben a vezérlő panel mellett kerül elhelyezésre kültéri, vagy beltéri kapcsoló szekrényben. Nagyobb forgalmú városi közterületeken javasolt az alkalmazásuk. 30.000-40.000 J becsapódási ellenállással és 150.000-200.000 J kitörési ellenállással rendelkeznek. A PL sorozat egyik fejlesztése egy kézzel működtetett megoldás. Használata során egy kulccsal tudjuk nyitni-zárni az eszközt és emberi erő segítségével lesüllyeszteni/felengedni egy légrugó segítségével. Az egyik legköltséghatékonyabb megoldás alacsony forgalmú helyszínek esetén. Ütközési ellenállása 30.000-40.000 J, míg kitörési ellenállása 150.000-200.000 J között van. A PL sorozat következő tagjai a beszerelő kerettel bíró fix oszlopok. Ezek értelem szerűen nem mozgathatók. Telepítésük egyszerű és gyors. Mivel áruk jelentősen az automata és fél automata oszlopoké alatt van, felhasználásukkal akár hosszabb járdaszakaszok és vagy épületrészek védelme is megoldható költséghatékonyan, a megfelelő minőséget és védelmet nyújtva. Ütközés ellenállása 30.000-40.000 J, kitörési ellenállása 150.000-200.000 J.
A PF sorozat szintén fix oszlopokat jelöl azzal a különbséggel, hogy ebben az esetben az oszlopok rendelkeznek egy úgynevezett “beépítő kosárral”. A kosár lényege, hogy mélyebben a talajba nyúlik mint az alap beépítő keret, így nagyobb ütközési energia elnyelésére képes. Ütközési ellenállás: 30.000-45.000 J, kitörési ellenállás: 150.000-250.000 J. kitörési ellenállást biztosít, így ez az oszlop már “anti-terror” minősítéssel is rendelkezik.
LUX. sorozat: Egy érdekes megoldás, mely könnyűszerrel illeszkedik a városi környezethez. Ebben az esetben tér világtó oszlopokról beszélünk, melyek szálcsiszolt kivitelüknek köszönhetően elegánsak, nem tolakodók és az ügyfél igényeinek megfelelően akár K4 vagy K12 minősítéssel rendelkező verziók is telepíthetők.
RM sorozat nagy előnye abban rejlik, hogy bár a technológiát tekintve a fix oszlopokra hasonlít, itt a palástot egy zár segítségével rögzítjük az alaphoz, így az bármikor levehető ha valamilyen okból a területre be kell hajtania egy járműnek. Ütközési ellenállás 20.000-40.000 J, kitörési ellenállás 200.000-250.000 J.
“Anti-terror” minősítésű oszlopok
Következő nagy csoportunk az “anti-terror” minősítéssel rendelkező oszlopok. Az “anti-terror” oszlopokat minősítéseiknek megfelelően csoportosítjuk. Természetesen az adott minősítések nagyban függnek attól, hogy a telepítés mely kontinensen és/vagy országban történik. Bővebben lásd a cikksorozat előző részét. A könnyebb átláthatóság érdekében most a K és M minősítésű oszlopokat egy csoportban taglaljuk, hiszen habár a standerdek különbözőnek tűnnek, lényegi eltérés nincs közöttük. Mielőtt azonban elmélyedünk a fentebb említett csoportosítás részletezésében, az elmúlt évek tapasztalataira építve néhány fontos tudnivalót mindenképpen szeretnénk megosztani az olvasóval.
Ebben a sorozatban is megtalálhatók az automata oszlopok, melyek hidraulikus kialakítással rendelkeznek. A hidraulikus pumpák minden esetben az oszlop test mellett az aknában kerülnek elhelyezésre, így is elősegítve bármiféle szabotázs megelőzését. Anti terror oszlopok telepítése esetén fontos figyelembe vennünk azt is, hogy a kapcsoló szekrények, ahol a vezérlő panelek és egyéb kiegészítő megoldások kapnak helyet, szintén védett helyre kerüljenek. Minél jobban szűkítve ezzel annak lehetőségét, hogy illetéktelenek a rendszer bármely eleméhez hozzáférjenek.
Számos esetben találkoztunk olyan megkereséssel, kéréssel, melynek során az ügyfél “anti-terror” minősítésű oszlopokat rendel, de a kivitelezés során a be és kilépő járművek védelmében indukciós hurkok beépítését is kérik. Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy amint ilyen elem kerül a rendszerbe az elveszti lényegében “anti-terror” jellegét, jelentős kockázati tényezőt hagyva, hiszen innentől kezdve akár egy fém darabbal is tudja bárki szabotálni a rendszer zavartalan működését. Ennek alkalmazását ebben az esetben nem javasoljuk. Akár nyomógombos vagy távirányítós megoldás is segíthet, így szoros humán felügyelet alatt nullára redukálható annak esélye, hogy a be és ki irányba közlekedő járművekben az oszlopok bármilyen kárt okozzanak.
Amennyiben kiemelten védett objektumnál vagy közterületen kerül telepítésre “anti-terror” minősítéssel ellátott oszlop kapcsán a telepítési távolságokra is kellő figyelmet kell fordítsunk. Az elfogadott nemzetközi standardeknek megfelelően a távolság az oszlopok között nem szabad, hogy több legyen mint 110 cm. Ezen felül figyelembe kell vennünk minden esetben az oszlopok magasságát is. Hazánkban elfogadottan 70-90 cm magas oszlopokat az elterjedtek, de persze van példa 120 cm magasságra is. A nemzetközi irányelveket figyelembe véve, valamint azt, hogy számos (főképpen teher-) gépjármű “magas” építésű a teljes körű védelemhez a javasolt magasság 1 méter vagy 1.20 méter.
Az ilyen magasságú oszlopok a “magas” építésű járműveket (ahol magasan helyezkedik el a kocsiszekrény) is kellő hatékonysággal meg tudják állítani. Egy alacsonyabb oszloppal való ütközés esetén előfordulhat, hogy az ütközési energiák összeadódása nyomán a kocsiszekrény berepülhet a védett területre, ugyanakkor még alacsonyabb oszlopok esetében is biztosak lehetünk abban, hogy az “anti-terror” minősített oszlopok megállítják a támadó járművet. Amennyiben ilyen minősítésű oszlopokat kíván a megrendelő telepíteni a helyszínre, és van rá lehetőség minden esetben javasoljuk az oszlopok mögött egy puffer zóna kialakítását, így védve meg a védett területen tartózkodókat az esetlegesen berepülő alkatrészek vagy rosszabb esetben a berepülő kocsiszekrény okozta sérülésektől.
Az 1 m vagy 1.20 magas oszlopok esetében azt is figyelembe kell vennünk, hogy telepítésük során minimum 1.50-1.60 méter mély munkagödröt kell kialakítani az oszlopokat magába foglaló aknáknak. Közterületeken ez abban az esetben okozhat kihívásokat ha a munkagödör alatt közművek futnak. Ebben az esetben oldalirányba süllyesztett oszlopokat szoktunk javasolni, ahol a munkagödör az 50-60 cm-es mélységet nem haladja meg, viszont ez a hatékonyságából semmit sem von le.
K és M minősítésű “anti-terror” oszlopok csoportosítása.
K4 vagy M30 minősítéssel rendelkező automata oszlopok. Jellemzően a 700-900 mm magas oszlopok K4 minősítéssel bírnak, míg az 1200 mm magasságúak M30-al. Ezen oszlopok esetén a becsapódási ellenállás 250.000 J-tól 700.000 J-ig terjed, míg a kitörési energia 750.000 J-tól 1.200.000 J-ig. terjed.
A K4/M30 sorozatot követi a K12 mely 900 mm magasággal bír, a sort pedig az M50-es sorozat zárja a maga 1200 mm-es magasságával. Ezen oszlop csoport esetében a becsapódási energia elnyelése nem kevesebb mint 700.000 J, míg a kitörési energia ellenállás eléri a 2.000.000 J-t. Közérthetőbben ez azt jelenti, hogy egy 7 tonnás (akár magas építésű) teherautót 80 km/h sebességgel a rendszer még megállít. A tesztek során egy ilyen becsapódás után az oszlopok bár 1-2 fokot elhajlottak, még működő képesek voltak.
Természetesen az “anti-terror” minősítéssel rendelkező oszlopok csoportjában is találunk fix telepítésű kivitelt, melynek előnye, hogy bár ugyanolyan védettségi szintet ad mint a korábban felsoroltak, mégis költséghatékonyabb megoldás. Sok esetben javasoljuk fix és automata oszlop rendszerek kombinálását, így nagyobb rendszerek esetén jelentős költségeket tud a megrendelő megtakarítani.
Road blocker – sorompo – tyre-killer
A következő pár eszköz közterületen való felhasználása nem jellemző – elsősorban nagykövetségek vagy egyéb kiemelten védett objektumok esetén kerülnek felhasználásra -, úgy gondolom, hogy pár szóban mégis meg kell említeni mind a road blocker-eket, mely rendszerek előnye abban rejlik, hogy telepítésükhöz nem szükséges 1,5 méteres alapokat készíteni, ellenállásuk mégis felveszi a versenyt bármely M30 vagy M50 minősítésű oszloppal (lásd: RBS500, RB500 vagy RB 1000 sorozat).
Hatékony és elegáns megoldást reprezentál a motoros, függőlegesen mozgó, szintén “anti-terror” minősített sorompó, mely 350.000 J ütközési és 2.000.000 J kitörési energia elnyelésére képes. Kiemelt előnye mind ennek mind a road blocker rendszereknek, hogy vészhelyzet esetén egy nitrogén patron segítségével nagyjából 1-2 másodperc alatt zárt állapotba helyezhetők. Ezt nem értem – Ha vészhelyzet van, akkor rányomsz egy vész gombra és egy nitrogén patron felzárja az egészet 1-2 másodperc alatt.
Végül, de nem utolsó sorban meg kell említenünk még az úgynevezett “tyre-killer” megoldásokat. Ezen eszközök előnye, hogy telepítésük során nem igényelnek jelentős földmunkát, hiszen nagyjából fél méter a maximális telepítési mélységük. Az eszköz acél pengék segítségévek akadályozza meg, hogy a területre illetéktelenek járművel be tudjanak hajtani. Az acél pengék játszi könnyedséggel szakítják szét a gumiabroncsokat, mindezt akár magasabb sebességnél vagy nagyobb tömegű járművek esetén is, hiszen a becsapódási energia elnyelési képességük 250.000 J, míg kitörési energia (olyan erőhatás, melyet az oszlop szintén elnyel (a járművet megállítja) de nagy esély van rá, hogy az oszlop kitörhet és/vagy jelentős sérülést szenved és/vagy működésképtelen lesz) esetén 750.000 J-t képesek elnyelni.
Farkas Richárd
( UI. Farkas Richárd kollégának az Orion 21 Kft ügyvezetője szakértő cikkeinek köszönhetően talán elmondhatjuk, hogy a városi terrorelhárítás fizikai akadályainak világa az utóbbi félévben “kézközelbe” került olvasóink számára. Bizony elgondolkoztató egyrészt az, hogy milyen széleskörű és hatékony eszközrendszer (és erre épülő iparág) áll ma már rendelkezésre az egyre komolyabb veszélyeztetést jelentő problémák kezelésére, másrészt az is nyilvánvaló, hogy a döntéshozók számára napjainkba már nem megkerülhető a témába való alapos tájékozódás, ismeretszerzés. Leginkább azoknak a tragikus eseményeknek az ismeretében ahol az alapos ismeretek a körültekintő tervezés nélkülözhetetlen lett volna. A szerk.)
Kapcsolódó cikkek: