Az elektromos gépjárművek oltása főleg mélygarázsokban rendkívül nehéz és veszélyes, a tűz sok potenciális kárral jár. De mi van akkor, ha létezik egy rendszer, ami a tűz kialakulásakor automatikusan riasztja a tűzoltókat, és a kiérkezésig oltóponyvával fékezi meg a tüzet?
Az elektromos gépjárművek terjedésével párhuzamosan egyre nagyobb problémát jelent, hogy a lítiumion-akkumulátorok tüze eltérő tűzoltástaktikát igényel. A lítiumion-telepek esetén az ún. hőmegfutás (thermal runaway) jelensége, vagyis a sérült, hibás akkumulátorcellák által elindított, lényegében megállíthatatlan láncreakció jelenti a legnagyobb kihívást tűzoltási szempontból. Egy mechanikus vagy termikus hiba – fizikai sérülés, túltöltés vagy belső rövidzárlat – következtében az akkumulátorcellákban végbemenő kémiai folyamatok során emelkedik a hőmérséklet, ennek eredménye pedig egy öngerjesztő folyamat, amely végén a cellák instabillá válnak, és minden hő- és elektrokémiai energiát rövid időn belül a környezetüknek adnak át, olyan gyorsan terjedő, heves, gyakran robbanásszerű tüzet okozva, amely rendkívül nehezen oltható el.
Az eddigi újítások
A korai oltási ajánlások ennek megfelelően az elárasztásról szóltak: minél több vizet kellett az oltásra felhasználni (a Tesla Model S 2016–2019 verzió esetén pl. 11 ezer literről szól az ajánlás az EuroNCAP által készített Euro RESCUE alkalmazásban). Ez érthető módon nem ideális megoldás – a magas vízfogyasztás nagyon pazarló, a sok víz sok káros anyagot mos ki a gépjárműből, szűk helyen megvalósítani is nehezebb –, erre pedig a gyártók is gyorsan reagáltak. Az eddigi újítások általában arról szóltak, hogy az oltóvizet valamilyen módon közvetlenül az akkumulátorcellákhoz juttassák. A mostani épület-tűzvédelmi rendszer azonban szó szerint hiányt tölt be.