Az e-autózás tűzvédelmi értelemben vett Achilles-sarka az akkumulátor: bár a statisztikák szerint az e-autók nem gyulladnak ki nagyobb arányban, mint a belsőégésű motorral szerelt társaik, egy esetleges tűz nagyobb kihívás elé állítja a tűzoltókat. Márpedig egy-egy gyártási hibás akku pontosan ezt eredményezheti. Az ilyen bakik még a legnagyobb gyártókat sem kerülhetik el: az Audi az elmúlt alig több, mint fél évben több tízezer modellt hívott vissza ilyen gondok miatt, a legutóbbi adagot egy hete.
Tavaly év végén az Audi egy közel 27 ezer E-Tron gépjárművet érintő visszahívási kampányt léptetett életbe. A probléma az LG Energy Solutions által még 2022. március 11. előtt gyártott akkupakkokat érinti (az ezen dátum után gyártott gépjárművekre nem vonatkozik a kampány). A problémát illetően a gyártó meglehetősen ködösen fogalmaz: eszerint az akkumulátor esetleg túlmelegedhet, ennek következménye pedig akár tűz is lehet. Az USA Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalának (National Highway Traffic Safety Administration) benyújtott iratok alapján a gyártó „maroknyi” olyan esetről tud, ami ténylegesen tűzzel végződött.
Visszahívás, megoldás nélkül
Ami sokkal nagyobb problémát jelent a tulajdonosok számára: a gyártó jelenleg is dolgozik a megoldáson, és a kampány előreláthatólag idén ősszel fog abba a szakaszba jutni, amikor a járművek szervizbe vihetők. (Az autógyártók rögtön kötelesek visszahívást kiadni azokról a problémákról, amelyek tudomásukra jutottak, függetlenül a rendelkezésre álló megoldásoktól.) A megoldás egyébként két lépcsőből áll majd. Elsőként egy ingyenes szoftverfrissítés egy diagnosztikai funkcióval egészíti ki a fedélzeti számítógépet, így a probléma rögtön felismerhető. Ha a probléma ténylegesen fennáll, a gyártó az akku legfeljebb 80%-ra töltését javasolja majd, amíg a hibás modul cseréje megvalósul.