Megbízhatatlan termékek és elégtelen tesztelés
Az egyik legnagyobb probléma ma az, hogy az intelligens megoldások kapcsán (háztartások, épületek és városok) a használatba vont technikák, vezérlési technológiák hekkelhetőek és vírusokat lehet rájuk telepíteni. Rengeteg kártékony hatás érhető el így, mint például a metrók leállítása vészjelek leadásával vagy az ivóvíz beszennyezése.
A legtöbb fejlesztő olyan hardver és szoftver eszközöket juttat piacra, melyek biztonsági szempontból nem kerülnek körültekintő tesztelésre, a szempont döntően csak a funkcionalitás. Világszerte ideértve New Yorkot, Washingtont és Londont, szakértők közel 200.000 sebezhető közlekedési ellenőrzőpontot találtak.
Hatalmas, összetett támadható terület
Egy intelligens mérőeszközökkel, szabályozókkal és vezérléssel ellátott város létrehozása nagyon nehezen kivitelezhető feladat, állítja az IFSEC jövőkutatója Dr. Simon Moores. A probléma nem csak az integráció technológiai részére vezethető vissza, hanem egy város elemeinek egymásra utaltságára is. Ha egy metró leáll, az emberek nem tudnak eljutni munkahelyükre, ennek következtében nem tudnak dolgozni, így nem készülnek el a határidős projektek, azaz a fellépő károk tovább gyűrűznek. Könnyen továbbgondolható ez, pl. egy városrész (kerület) számítógépes szabotázs következményeként kialakuló áramkimaradása kapcsán.
A támadók ezt a működési „szimbiózist” használják ki és megpróbálják a legapróbb, biztonságtechnikai szempontból leggyengébb rendszert kiválasztani, melyről nem is gondolnánk, hogy milyen fontos, de ugyanakkor egy negatív láncreakciót indíthat el.
A felügyelet és szervezés hiánya
Jogosan teszi fel a kérdést Simon Moores: Ki vonható felelősségre, ha egy intelligens városban hasonló probléma merül fel?
Szakértők szerint a városokban még nem létezik olyan vezetőség, amely az internetes biztonságért lenne felelős. Intelligens városokra specializálódott intézkedésekre van szükség, melyek elősegítenék az információ áramlását, a sebezhetőség felmérését és a károkozásokra adott válaszreakciók minőségét és gyorsaságát.
Változó politika és költségvetés
A várospolitika prioritásai változnak és a választásokat követő periódusokban, gyakorta hangsúlyosan is. Az intelligens városhoz, mint prioritáshoz az azt elfogadó, ismerő, felkészült vezetők kellenek, amihez a megfelelő költségvetési hátteret is biztosítani kell. A periódusonként cserélődő városvezetés lehet, hogy pont más területekre helyezi a költségvetés hangsúlyait.
További, már említett gond az intelligens városüzemeltetéshez szükséges komoly felkészültséget igénylő IT biztonsági szakértői háttér. A probléma az, hogy a legjobb szakembereket magasabb fizetéssel elszívja a privát vállalati szféra.
A felmerülő IT problémák tehát valósak, és az egyre erősödő számítógépes bűnözés és a terrorizmus ilyen irányú „érdeklődése” ismeretében még inkább sürgető a megfelelő megoldások keresése.
Magyarországon
Magyar viszonylatban még fejlesztenünk kell városainkat ahhoz, hogy felvegyük a versenyt Béccsel, melyet a világ legokosabb városának neveztek 2012-ben az amerikai Co.EXIST magazinban. Vagy a kanadai Torontóval, amely ugyanezen a listán második helyezett lett.
A magyarországi fejlesztés egyik irányát képviselve a Jedlik Ányos Klaszter Energetikai Munkabizottság július 21-én tárgyalt az elektromos autók töltőinek terjesztéséről és telepítésükről. A Klaszter „elkötelezett közreműködője a magyarországi elektromobilitás európai uniós direktívák szerinti térhódításában, feltételrendszerének kidolgozásában, szinergiáinak megteremtésében.” Az ülésen részt vett többek között a Műszaki Egyetem, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, az Elmű, az MTA, a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Dámász és az Elektromotive Hungary is. Emellett az Óbudai Egyetem szakértői csapata, akik a töltők telepítésének módját tűzték ki elsődleges célként.
A felhasznált elektromos áram számlázásáról, a fogyasztás méréséről és a díjszabásról még tárgyalnak a KPMG szakértői. A Klaszter véglegesítésére szeptember 30-áig kell várnunk, melyet majd a Kormány részére nyújt be.
Egy európai uniós direktíva szerint 2020-ra Magyarországnak 68.000 elektromos töltőállomást kell telepítenie az elektromos gépjárművekhez. Remélhetőleg sikerül megfelelni az elvárásoknak.
Az okos város gondolatköréhez:http://www.tmit.bme.hu/vill-msc-okos-varos
FORRÁSOK:
Kapcsolódó cikkek
2015. Frontvonalban az IT biztonság!Nagyvárosi közlekedés: nagykorúvá vált a kamerás megfigyelésKomplex alkalmazási lehetőségek: fizikai biztonság és információvédelem. biz2 Total Security Conference