A vészkijárat életet ment a páncélozott pénz- és értékszállító gépkocsikban

Baleset esetén nem mindig lehet kimenteni a páncélozott pénz- és értékszállító gépkocsiból a bent ülőket. Ezért fontos, mindig legyen vészkijárat a páncélozott pénz- és értékszállító gépkocsin.

A közelmúltban történt, hogy egy páncélozott pénz- és értékszállító gépkocsi havas, síkos úton haladva megcsúszott, majd az út menetirány szerinti bal oldalán az árokba sodródott, és ott a jobb oldalára borulva állapodott meg. A helyszínre érkező tűzoltók váratlan nehézségekkel találták magukat szemben.

  • Először, a páncélautó úgy volt kialakítva, hogy a ki- és beszállást csak egy, a menetirány szerinti jobboldalán kialakított ajtó biztosította. Ez az ajtó viszont használhatatlan volt, mivel erre az oldalára borult a gépkocsi.
  • Másodszor, az egyetlen ajtó zárszerkezete, ha hozzáférhető lett volna, csak a gépkocsivezetőnél tartott kulccsal volt nyitható. A kulcs viszont, természetesen a gépkocsi belsejében volt.
  • Harmadszor a gépkocsiban rekedt pénzszállítók megsérültek. A szerencsétlenségben szerencse volt, hogy a gépkocsi nem gyulladt ki, és a gépkocsiban tartózkodó pénzszállítók, sérüléseik ellenére belűről segíteni tudtak a tűzoltóknak, akik feszítő-vágó eszközökkel nyitottak rést a jármű speciálisan megerősített oldalában [1].

 

A pénz- és értékszállító páncélozott, biztonsági gépkocsik (C. I. T.) építésének filozófiája a személyzet, a rakomány megbízható, elégséges védelméből indul ki, figyelemmel a szabványokra, a realitásokra és arra, hogy a mechanikus védelem, az elektronikus riasztás, a személyi feltételek szinkronban legyenek.

A C. I. T. gépkocsik tudományos szabályrendszerének egyik támpillére, hogy a jármű felépítménye áttörésbiztos és bizonyos felületei minimum lövedékállók legyenek. A másik támpillér, hogy a jármű rendelkezzen olyan járulékos biztonsági berendezésekkel, amelyek a bent tartózkodó személyeket nagymértékben képesek védeni támadások alkalmával, így például behatolási kísérletekkel szemben. A védelemigényt, a védelmi tervet, a védelmi koncepció keretei között, mindig a pénz- és értékszállító cég vezetése fogalmazza meg veszélyelemzés, kockázatbecslés alapján.
Nos, ezeknek a gondolatoknak a C. I. T. járművek csak akkor tudnak megfelelni, ha a felépítményük sem anyagukban sem kialakításukban nem hétköznapiak.
A cikk célja, egy megtörtént eset alapján, ismételten [2] felhívni a szakemberek figyelmét a vészkijárat fontosságára különös tekintettel olyan C. I. T. jármű konstrukciónál, ahol csak egy külső ajtó biztosítja a ki- és beszállást [3].

 

C. I. T. gépkocsi védelmi terve
A terv középpontja a vagyonőrök és a szállítmány biztonsága

 

Mentés C. I. T. járműből

Nyilvánvaló az, hogy egy nem hétköznapi kialakítású C. I. T. járműből való mentés csak akkor lehet hatékony, ha

  • a csak egy külső ajtós C. I. T. járművön legalább egy, megfelelően méretezett, külső vészkijárat is biztosított úgy, hogy az nem lehet ugyanazon az oldalon, mint az egyetlen külső ajtó,
  • a vészkijárati ajtó vagy nyílás belülről bármikor könnyen legyen nyitható úgy, hogy a szerkezetet ne lehessen visszazárni nyom nélkül,
  • a vészkijárat kívülről is nyitható, vezérelhető speciálisan, de egyszerűen,
  • a mentők és/vagy a menekülők rendelkeznek megfelelő ismeretekkel a különleges anyagokból készült felépítmény, zárszerkezetek vészhelyzet alkalmával történő nyitásának módszereiről,
  • a mentők és/vagy a menekülők rendelkeznek a vészhelyzetben alkalmazható „mentőkulcsokkal”,
  • a menekülők előzőleg begyakorolták a jármű vészkijáraton keresztül történő elhagyását,
  • a vészkijárat belmérete legalább 400 × 600 mm,
  • az osztott belsőterű (kamrás) felépítmény egyes terei átjáró ajtókkal összekötöttek.

Vészkijárati konstrukciók

(A „vészkijárat” olyan vészkijárati ajtót, vészkijárati ablakot vagy búvó nyílást jelent, amelyet csak vészhelyzetben lehet használni kijáratként)

„Üvegzárral” biztosított
A vészkijárati ajtó belülről egy egyszerű, robosztus kialakítású, üvegbetéttel kombinált tolózár (főelem) elmozdításával könnyen nyitható úgy, hogy a szerkezetet nem lehet visszazárni nyom nélkül. Ugyanis a nyitási művelet alkalmával az üvegbetét összetörik. Megfelelő ismeretek birtokában, például „mentőkulcs” segítségével, az ajtó kívülről is nyitható. A főelemre vonatkozóan követelmény lehet, hogy hosszabb ideig (több mint 10 perc) képes legyen ellenállni kézi szerszámokkal elkövetett támadásnak, feszegetésnek.

„Leeső zárral” biztosított
A vészkijárati ajtó akár belülről, akár kívülről nyitható, természetesen megfelelő ismeret birtokában. A belülről való nyitás szinte teljes mértékben megfelel az „üvegzárral” biztosított megoldásban írtakkal. Viszont a kívülről a nyitáshoz tudni kell, hogy hol kell megbontani a tetőn elhelyezett szerelvények közül azt, amelyik rejti a vészkijárati ajtót biztosító zárszerkezetet.

Áramkör-megszakítással nyitó
A vészkijárati ajtó zárt állapotát egy tartómágnes biztosítja belülről. A menekülő személyek vészhelyzetben, egy leplombált biztonsági doboz felnyitása után hozzáférnek ahhoz a kapcsolóhoz, amelynek segítségével képesek bontani a tartómágnes áramkörét.

Immobiliserrel kombinált
Az előzőekben írt konstrukciók kiegészíthetők immobiliserrel, amely a vészkijárat megnyitásának pillanatában vagy a szerkezeteknek meghatározott kezelési technológiától való eltérés esetén a jármű védelmi rendszere csendes és/vagy hangos riasztást indít be, közben működésbe hozza az indításgátló berendezést, amely több áramkört megszakít. Továbbá választható olyan megoldás, amellyel a vészkijárat-állapot (például: nyitva vagy zárva), valós időben központból figyelhető, és onnan a zárszerkezet működtethető is.

Frank György: Páncélautó

Lövedékálló szélvédő lehetséges szerkezete

Szélvédőn keresztül
Vészhelyzetben a szélvédő vészkijárati ablaknak tekinthető, abban az esetben, ha nincs más megoldás a C. I. T. gépkocsiba, kívülről történő behatolásra. Ajánlatos ilyenkor a „kitépéses” módszert alkalmazni, amellyel néhány eszköz (feszítővas, tappancs, fúró) segítségével, szakmai hozzáértéssel a lövedékálló szélvédő, aránylag rövid idő alatt, helyéből eltávolítható. Kerülni kell a behatolást megkísérelni a lövedékálló szerkezet áttörésével, erős szilánkosodás miatt.

 Frank György: Páncélautó

Lövedékálló szélvédőt befoglaló páncélkeret [4]

Összefoglalás

  1. „Munkavédelemre vonatkozó szabálynak minősül a nemzeti szabványosításról szóló jogszabály figyelembevételével a munkavédelmi tartalmú nemzeti szabvány annyiban, hogy a magyar nyelvű nemzeti szabványtól különböző megoldás alkalmazása esetén a munkáltató köteles – vitás esetben – annak bizonyítására, hogy az általa alkalmazott megoldás munkavédelmi szempontból legalább egyenértékű a vonatkozó szabványban foglalt követelménnyel, megoldással.” [5]
  2. Nem elég csak kialakítani a vészkijáratot, hanem annak használatát oktatni, gyakorolni is kell.
  3. Célszerű lenne, ha a szakma képviselői a C. I. T. járművekből való mentés lehetőségeit áttekintenék, például egy konferencia keretén belül

Eur. Ing. Frank György c. docens
az SzVMSzK Szakmai Kollégium elnöke. „SzVMSzK mérnök szakértő” (B5, B6, B7)

 

Felhasznált irodalom

  1. Holes István tűzoltó alezredes: Ha kigyullad, bennégnek… Pénzszállító páncélautó az árokban- Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Tűzoltószövetség
  2. Frank György: A vészkijárat fontossága páncélozott pénz- és értékszállító gépkocsiknál. Biztonság X. évfolyam 1998/4. szám
  3. MSZ 20300:2002 Páncélozott pénz- és értékszállító gépjárművek. Követelmények, gyártás, javítás, üzemeltetés és ellenőrzés
  4. Frank György: Páncélozott pénz- és értékszállító biztonsági gépkocsik, Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Páncélos, Gépjármű és Közlekedési Tanszék, Jegyzet, 2000
  5. 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről. 11. §

Vélemény, hozzászólás?