Siemens stratégia váltás: a hangsúly a termékértékesítésre kerül!

Beszélgetés Seres Zoltánnal a Siemens Building Technologies  biztonságtechnikai mérnök menedzserével.

Kérem, mutassa be a Siemens vállalati rendszerén belül a tűz és biztonságtechnikai terület történetét és jelenlegi szervezeti helyzetét, tudva azt, hogy a tevékenység a cégen belül új felállásban folytatódik.

Visszatekintve a múltba, nagyon sok változáson és átalakításon esetett át a Siemens (korábban Cerberus) tűz- és biztonságtechnikával foglalkozó területe. A korábbi nemzetközi akvizíciók során a Siemens termék portfóliójába került a svájci Cerberus cég kínálata, de az átalakulásokkal kapcsolatban említhetném a 2003-ban történt Siemens Building Technologies ágazat megalakulását, vagy a négy évvel ezelőtti globális cégátalakítást.
Az elmúlt évben a Siemens stratégiai döntést jelentett be: a régióban hat országban, köztük Magyarországon is megszünteti a kivitelezéssel és karbantartással foglalkozó üzleti területet és a jövőben a termékek értékesítésére helyezi át a hangsúlyt.
A döntés következtében megindult átszervezés keretében, korábban projekt és karbantartás területén dolgozó kollegák megalapították saját cégüket, és az eddigi tevékenységet Siemens szerződött partnerként e cég keretein belül folytatják tovább ( lásd: interjú lapunk  2013 decemberi számában az SBT Protect Kft ügyvezetőjével, Ertinger Imrével. A szerk.)
Jelenleg a Building Technologies – korábban is meglévő – CPS (Control Products and Systems) üzleti profiljának egyik része lett a tűz- és biztonságtechnikai rendszerek értékesítése. A korábbiakhoz hasonlóan a komplett termék portfólió megmaradt, ide értve a tűzjelző-, gázzal oltó- és oltásvezérlő rendszereket, behatolásjelző-, videó megfigyelő- és beléptető rendszereket-, illetve az előbbiekhez tartozó perifériák, és kiegészítő berendezéseket, felügyeleti rendszereket.

Milyen hangsúllyal szerepelnek a cég tevékenységében a különböző termék csoportok?

A Siemens (illetve a Cerberus) az 1940-es évek óta fejleszt tűzjelző eszközöket.  Szakmai körökben a Siemens nevét sokszor a tűzjelző rendszerekkel hozzák összefüggésbe és okkal, hiszen az elmúlt években is ez a terület volt az egyik  legfontosabb termékcsoportunk. A jövőben szeretnénk a többi termékcsoport értékesítésére is jobban koncentrálni, különösen a behatolásjelző rendszerekre és érzékelőkre, valamint a gázzal oltó rendszerekre. Hosszú távú célunk, hogy a Siemens által gyártott és forgalmazott termékek a lehető legszélesebb körben ismerté, és ezáltal alkalmazott rendszerekké váljanak.

Milyen együttműködés keretében tudják szerződött partnereikkel lefedni a potenciális piacot és hogyan segítik a munkájukat, azaz  hogyan működik a Siemens és a partnerek közti munkamegosztás a hétköznapokban?

Partnereink mindig is fontos szerepet játszottak abban, hogy az üzleti elképzeléseinket, terveinket megvalósítsuk. Az átalakulás után a partnereink képezik az értékesítés gerincét, hiszen Ők azok, akik kapcsolatot tartanak az ügyfeleikkel, tervezik és telepítik a Siemens rendszereit. A partnerek között vannak rendszertelepítő cégek, akik komplett szolgáltatással tudják a Siemens tűz- és biztonságtechnikai termékeit kínálni a tervezéstől a beépítésen keresztül a karbantartásig. Számunkra fontosak az előbb említett rendszertelepítő cégeken kívül még a viszonteladó partnereink is, akik más piaci szegmensben dolgoznak, és ott szolgálják ki termékekkel vásárlóikat.
A munkamegosztás tekintetében én a támogatást látom legfontosabb tevékenységünknek: megoldást találni a felmerülő műszaki feladatokra és problémákra, folyamatosan tájékoztatni az ügyfeleket az újdonságokról és azokról a lehetőségekről, amelyekkel ők is üzleti sikereket és eredményeket érhetnek el a jövőben.
A napi kapcsolattartásban a személyes látogatásokon kívül a partner rendezvényeket, az igény szerinti oktatásokat, illetve az új termékek megjelenésével, bevezetésével járó termékbemutatókat említeném. Ezeken kívül fontos szerepet kap a megrendelői igények napi szintű kezelése, akár logisztikai területen, akár az értékesítés területén. Különböző egyedi ajánlatok és műszaki megoldások kidolgozása, a műszaki támogatás biztosítása, ami nemcsak az egyedi műszaki kérdések megválaszolását jelenti, hanem a különböző adatlapok, leírások, dokumentációk és tanúsítványok biztosítását is.

Ez az új szervezeti struktúra a véleménye szerint mennyiben jelent újdonságot és jobb lehetőségeket az előzőekhez viszonyítva?

Mindenképpen újdonságot jelent. Én a kezdetektől fogva – több, mint 9 évig – a projekt üzletágban dolgoztam a Siemensnél, ami egy kicsit más szemléletmódot kívánt meg, mint a termékértékesítés. Az átalakulás után, az elmúlt több, mint egy évben rengeteg feladatunk volt a korábbi projektek és karbantartások befejezésével és lezárásával, de úgy érzem sikerült zökkenőmentesen átállni.
A korábbi projekt kivitelezések sokszor előre nem kalkulálható kockázatokat rejtettek magukban. Ezek a kockázatok a csak tisztán termék üzletek kapcsán mások, sokkal jobban tervezhetőek, számíthatóak és éppen ezért jobban kezelhetőek. Az új szervezeti struktúrával nő a versenyképességünk, ezáltal a partnereink segítségével gyorsabbak és rugalmasabbak is leszünk a piacon.

Melyek  jelenleg a legsikeresebb termékeik a biztonságtechnika területén?

Siemens korábbi nemzetközi akvizíciók során bővítette termék portfólióját a behatolásjelző, beléptető és a videós megfigyelő rendszerek területén.
Az előbb említett három biztonságtechnikai rendszer csoportnál a Siemens folyamatosan bővíti, fejleszti a termékeit, igazodva ezzel az új kihívásokhoz és a piaci elvárásokhoz. A teljesség igénye nélkül új fejlesztésként említhetném két új mozgásérzékelő termékcsaládunkat a MAGIC és az E-LINE termékeket, vagy beléptető rendszereinknél az új ALIRO beléptető családot. Az új fejlesztéseknél nemcsak műszaki szempontok dominálnak, hanem fontos szerepet kap az esztétika, a külső megjelenés is.

 

Vélemény, hozzászólás?