Távfelügyeleti megoldások 1. – kapcsolt vonalas átjelzés

A távfelügyelet mára életünk szerves részévé vált, mivel a mai kriminalisztikai helyzetben nem lehet kétséges, hogy a helyes út értékeink védelmére a távfelügyelet.

A gyártók, forgalmazók, szolgáltatók részéről a távfelügyelet megélhetés, az ügyfelek oldaláról pedig kiadás. Sajnos a mai kriminalisztikai helyzetben nem lehet kétséges, hogy értékeink védelmére nem annak elásása a helyes megoldás, bár ez lehet költségkímélő (már, akinek van hol és mit elásnia), hanem az egyetlen helyes út a távfelügyelet.
Több megoldás között lehet ma már választani, de sokszor még a szolgáltatást nyújtók sem ismerik teljes mértékben az alkalmazható műszaki megoldásokat.
Pedig a szolgáltatási technika kiválasztása alapvetően meghatározhatja egy távfelügyeleti szolgáltató eredményezőségét, piaci stratégiáját, versenytársakkal szembeni piacszerzési stratégiáját.
Sajnos sok távfelügyeleti szolgáltató nem mérlegel kellően, később pedig a visszakozás jelentős veszteséggel járhat. De sok emberben munkál a büszkeség, vagy akár a félelem attól, hogy beismerje hibás döntéseit. Pedig igaz itt is az örök érvényű közmondás: „jobb későn, mint soha…”.
A távfelügyeleti megoldások áttekintésével szeretnék átfogó körképet adni a választható megoldásokból.

A távfelügyeleti módszerek
A távfelügyeleti módszereket adatgyűjtési szempontból is osztályozhatjuk. Az alkalmazott technika jelentősen befolyásolja a távfelügyelet biztonsági, szolgáltatási és nem utolsó sorban gazdaságossági, eredménytermelő képességeit.
A feladathoz jól megválasztott módszer előnyt jelenthet a konkurens vállalkozásokkal szemben, mind költséghatékonyságban, mind biztonsági szolgáltatási szintben. A megfelelő módszer kiválasztásához azonban elengedhetetlen az alkalmazható műszaki megoldások ismerete, ezért ezek rövid áttekintése következik.

Kapcsolt vonalas nyilvános (PSTN) telefonhálózatot alkalmazó távfelügyeletek
Ez az egyik legrégebb óta és tömegesen alkalmazott módszer. Lényege, hogy a védett objektumba két dolog szükséges, telefonhálózat és a telefonhálózaton kommunikálni képes riasztóberendezés.
A telefonellátottságnak köszönhetően az első feltétel szinte mindenhol megoldható, bár Magyarország egyes területein – főleg kisebb, üdülőövezeti területeken, tanyavilágban – jelenleg nem érhető el a szolgáltatás.
A működési módja egyszerű, eseménytovábbítási igény esetén – ez lehet riasztás, műszaki információ, mint például hálózati feszültség hiánya-, zárás-/nyitásesemény – a riasztóközpont felhívja a távfelügyeleti szolgáltató vevőkészülékét és kódsorozat formájában elküldi az eseményt. A távfelügyeleti központ vevője a jelzéseket egy számítógép felé továbbítja, ahol az események naplózása, dekódolása megtörténik, szükség esetén, a diszpécser intézkedést kezdeményez.

A módszer egyszerű, de néhány problémát felvet

  • Elsősorban az ADSL technika elterjedése okoz gondot a kommunikáció területén. A nagysebességű adatátvitel jelentősen befolyásolhatja az átvitel minőségét, különösen nem megfelelő telepítés esetén – sok esetben nem építik be az ADSL szűrőket a végponti elágazásokhoz, ami a vagyonvédelmi kommunikációt jelentősen zavarja.
  • A másik gond a szabotálhatóság. A légvezetékes hálózat egyszerűen és olcsón megszakítható. A megszakadás tényét a távfelügyeleti központ nem érzékeli, illetve legfeljebb a napi tesztelmaradáskor érzékeli, amikor már hasztalan az intézkedés.
  • A harmadik gond a költségek kérdése. Ma már az emberek többsége alkalmazkodva rohanó világunkhoz, csak mobiltelefont használ. Nincs igazán szükség a vezetékes telefonra. Csak azért fenntartani egy telefonelőfizetést, hogy a riasztóberendezés képes legyen kommunikálni, sok ember számára luxus. Az előfizetők is rendkívül költségérzékenyek, egy telefonelőfizetés plusz a havi kommunikációs költség, amelyet a biztonságtechnikai rendszer okoz – napi teszt, zárások-nyitások – adott esetben 1–3 ezer forint költséget jelenthetnek.
  • A következő probléma, hogy a távfelügyeleti szolgáltatás a telefonhálózat szolgáltatójától függ. Bár a telefonhálózat rendelkezésre állási mutatója igen magas, nem zárható ki olyan esemény, hogy órákra vagy napokra is megbénuljon a telefonszolgáltatás – gondoljunk csak a közelmúltban történt kábellopásokra vagy komolyabb viharkárokra.
  • Ehhez társul még, hogy hosszú távra nem kalkulálható telefonkommunikációs díj. Ez teljes mértékben a telefonszolgáltatótól függ, a szolgáltatást igénybe vevő csak tudomásul veheti az esetleges díjemelést.

 

A következő részben a GSM-alapú átjelzést mutatjuk be.

A cikksorozat részei

Kapcsolt vonalas átjelzés

GSM alapú átjelzés

Rádiós átvitel

A rádiós rendszer kialakítása

 

Vélemény, hozzászólás?